Az egyház és művészet kapcsolata mai korunkban nagy távolságot mutat. Bármennyire is nélkülözhetetlen lenne az alapvető bibliaismeret egy vallási-egyházi tárgyú múzeumi kiállítás megtekintésekor, ez legtöbbször hiányzik. Az egyházi élet a templomi díszítéseken, oltárképeken kívül ritkán foglalkozik a művészet tartalmával, annak megismerésével és használatával. Amennyiben mégis azt teszi, legtöbbször inkább a klasszikus műveket alkalmazza, bármennyire is a jelenben, a (poszt)modern korban él. Mindez fordítva, a művészet oldaláról is elmondható. A kortárs művészeti élet ugyanis számos esetben saját kifejezőeszközévé, magánmitológiává degradálja az egyházi tartalmat, mintegy kisajátítani akarva annak üzenetét. Emiatt kevés olyan helyszín és kezdeményezés létezik, ahol az egyház és a művészet találkozhat.
A Cifrapalotában immáron tizenhárom éve megrendezésre kerülő kortárs keresztény ikonográfiai biennálé hűen tükrözi, hogy országhatárunkon belül is számos kvalitásos művész választja témájának az egyházi művészetet. Ez felhívás lehet az egyház és művészet egymáshoz való közelítésére. 1994-ben II. János Pál pápa levelet írt a művészeknek, amelyben szorgalmazta, hogy a művészet eszközeivel történő kifejezésmód a jövőben ismét váljon az egyház partnerévé. „Valójában ugyanis olyan párbeszédről van szó, melyre nemcsak a történelmi körülmények és gyakorlati megfontolások késztetnek, hanem amely lényege szerint egyaránt gyökerezik mind a vallási tapasztalatban, mind a művészi alkotásban” – fogalmazott a pápa.
A kecskeméti kezdeményezés, amely nem egyházi, hanem állami fenntartású intézményben valósul meg, mintegy a fenti elképzelés egyik interpretációjának is felfogható. Örömteli, hogy a múzeum igazgatója, ifj. Gyergyádesz László nemcsak az előírt feladatokat helyezi a múzeum működésének középpontjába, hanem a kortárs keresztény ikonográfiai biennálé rendezése által a művészet és hit találkozási pontjává alakítja időről időre a Cifrapalotát.
Az Angyalok című kiállításra százkilencven beadott pályaműből a zsűri száztizennégy alkotást válogatott ki. A kiállításon többek között megtekinthető Aknay János, Fazakas-Koszta Tibor, Olascher Tamás, Orient Enikő, Szekeres Erzsébet, Szüts Tamás, Zöld Anikó és Zsolcai Balázs alkotása. A tárlat egyúttal lehetőséget teremt a látogatóknak arra is, hogy a kortárs magyar angyalábrázolásból kiindulva annak teológiai tartalmával, saját elmélyedésükkel is foglalkozzanak. Megfogalmazásra sarkall, hogy ki-ki alkossa meg saját angyalképét. A kiállításhoz csatlakozva művészettörténeti előadásokkal és gyermekeknek szóló múzeumpedagógiai foglalkozásokkal kívánja a múzeum a látogatók számára megérthetőbbé tenni a kortárs megfogalmazásokat.
Angyalok
VI. kortárs keresztény ikonográfiai biennálé
Kecskemét, Cifrapalota; 2013. március 14. – május 19.
A biennálé zsűrije:
Balanyi Károly Ferenczy-díjas grafikus- és zománcművész; ifj. Gyergyádesz László művészettörténész, a biennálé alapító kurátora; Kókay Krisztina érdemes és Ferenczy-díjas textiltervező iparművész; N. Dvorszky Hedvig Ferenczy-díjas művészettörténész és Olescher Tamás festőművész, galériavezető.
A VI. kortárs keresztény ikonográfiai biennálé díjazottjai:
Ardai Ildikó és Kalmárné Horóczi Margit – a Magyar Művészeti Akadémia megosztott fődíja
Ruttkay Sándor, Aknay János, Ruczek Zsófia és Olajos György – a zsűri erkölcsi díja