Reformáció és tolerancia pályázat: Beszélgetés Baraté Ágnes díjazottal

Reformáció és tolerancia pályázat: Beszélgetés Baraté Ágnes díjazottal

Share this content.

Budapest – Baraté Ágnes a Magyar Képzőművészeti Egyetem másodéves hallgatója, az Evangélikus Országos Múzeum által kiírt Reformáció és tolerancia című pályázat első díjazottja. A fiatal művésznőt A testvérem Down-kóros című alkotásáról, valamint a művészet és szociális érzékenység kapcsolatáról kérdeztük. Szöveg és fotó: Galambos Ádám

Művészeted egyik meghatározó témája a szociális kérdésekre való reflektálás. Hogy alakult ki, hogy ilyen érzékeny témával kezdj el foglalkozni?

Eddig több témát is kipróbáltam. Nagyon érdekel a pszichológia és alapvetően az emberek. Foglalkoztat az emberi kapcsolatokban megjelenő finom árnyalatok színessége és az érzelmek is. Megfigyeltem, hogy amikor festek, akkor ez az a témakör, amibe a legtöbb érzelmet bele tudom vinni.

Milyeneknek látod az emberi kapcsolatokat?

Az emberek nehezebben értik meg egymást, és amúgy is, nincs idejük semmire, mert mindig rohannak. Ez nincs jó hatással sem a közösségekre, sem az egyházra, sem a családra. Én Kárpátaljáról származom. Két éve költöztem Budapestre. Itt azt tapasztaltam meg igazán, hogy a családok mennyire szétesőben vannak. Nálunk is van válás, de Budapesten az otthonihoz képest sokkal erőteljesebben találkoztam ezzel a kérdéssel. Valahol ez a benyomás indított el erre a témára.

A testvérem Down-kóros... mi védjük őt, minket meg anyáék... ez a mi családunk című alkotásodat a zsűri első díjjal jutalmazta. Hogy készült ez a mű?

„Elviselni egymást szeretetben” volt a mottója a kiállításnak. Erről a bibliai igéről nekem egyből a család jutott az eszembe. A legnagyobb tolerancia szerintem a családon belül szükséges. Tudtam, hogy a család lesz a kiindulási pont a munkámban, és azt is, hogy a gyermekek oldaláról kívánom mindezt feldolgozni. Egy ötlet indított el a pályamű elkészítésére. Elhatároztam, hogy gyermekek rajzait fogom megvizsgálni. Otthon egy – négy évestől tizenkét éves korig terjedő – csoportot megkértem, hogy rajzoljanak családi élményeket. Én ismertem ezeket a gyermekeket, így tudtam róluk, hogy milyen családi háttérből érkeztek. Kíváncsi voltam rá, hogy mik fognak kijönni a rajzokból. Ekkor találkoztam a képem kiindulási rajzával. Aki azt készítette, ott tudom, hogy hárman vannak testvérek és az egyikük Down-kóros. Annyira erős volt számomra az, amit ez a kisgyermek ösztönösen lerajzolt a családjáról, hogy ezt formáltam alkotássá.

Mennyire érzékelhető szociális érzékenység a kortárs művészetben?

Egy művésznek érzékenynek kell lennie erre. Nem lehet, hogy csak öncélúan alkotunk! Szükséges ugyanis, hogy valami célja legyen a művészetnek. Észrevenni ezt az irodalomban is. Mindig is foglalkoztak írók társadalmi kérdésekkel. Bár nem mindig tudnak megoldást adni egyes kérdésekre, de magát a kérdéseket felvetik és ezzel – talán – közelebb hozzák a leendő válaszokat...

Nem volt meglepő számodra, hogy egy egyházi múzeum ír ki pályázatot?

Református gimnáziumba jártam, így nem idegenkedtem ettől. Nekem tetszett, hogy egy egyházi múzeum bibliai alapú képzőművészeti pályázatot tett közzé. Külön öröm, hogy sok embert, alkotót megmozgatott a tematika. Mindig figyelem a pályázatokat, de keveset pályázok. Erre azért adtam be pályaművet, mert meg volt rá az ötletem. Sőt! Az alkotásból kiindulva már további elképzelésem is van a folytatásra, hogy az, amire ez a pályázat sarkallt, milyen következő műveket hoz majd ki belőlem.

Mennyire lepett meg, hogy első díjat kaptál?

Nagyon! Eddig nem nagyon pályáztam, ezért különösen váratlanul ért, hogy alkotásomat ilyen pozitívan értékelik. Nagyon megtisztelőnek tartom az elismerést.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!