akkord

Gitárkíséretes korálok – Az akkordjelek értelmezése; 2. sorozat/2.

A hármas és hatos lüktetésű énekekben találkozunk leggyakrabban aszimmetrikus harmónia-váltásokkal. Elegendő azonban észben tartani, hogy „hánynegyedes” ütemben is vagyunk, azonnal érthetővé válnak az akkordjelek is. Példaként a „Jézus, világ Megváltója” (191) és a „Jer, tárjunk ajtót még ma mind” (137) kezdetű énekeink szolgálnak. Egy mondat erejéig kitérünk a felütések kérdésére és a transzponálás adta lehetőségekre is.

Gitárkíséretes korálok – Három korál; 3. sorozat/1. – Az egyszerűtől a bonyolultabbig – Bálint Ádám bemutatója

Jó tanácsok az énekvezetéshez, példák a pengetésmódokra három, egészen különböző gyökerű dallamhoz: pentaton kínai dallam, romantikus népének és aszimmetrikus ritmusú magyar népdal.

Gitárkíséretes korálok – Az akkordjelek értelmezése; 2. sorozat/1. – Ütemenként egy akkord

Az Iskolai énekeskönyv gitárakkord-jelzései nem kerültek a kottasorok fölé, hanem külön, táblázatos formában olvashatók. A jelek közötti ütemvonalak segítenek a tájékozódásban, milyen sokáig kell tartani egy-egy harmóniát. Sokat segítenek tehát az értelmezésben a gyermekkorunk szolfézsóráin tanultak: hány negyed fér egy-egy ütembe, s ha azt elfelezzük, milyen ritmusértéket kapunk. A nagyon egyértelmű – ütemenként változó – akkordváltások még nemigen okoznak fejtörést senkinek. A következő epizódokban egyre összetettebb jelölésekkel is találkozunk majd.
Feliratkozás RSS - akkord csatornájára