Arculat és misszió – Beszélgetés Haba Gáborral

Arculat és misszió – Beszélgetés Haba Gáborral

Share this content.

Szöveg: evangelikus.hu, fotó: Kiss Tamás (archívum)
Budapest – „Tartozni egy közösséghez mindig jó. Minél többen tartoznak egy közösséghez, annál színesebb, annál heterogénebb. Egy jól irányított heterogén közösség pedig több területen is képes eredményes munkát végezni. Így gondolok egyházunkra is” – vallja Haba Gábor. Pünkösdkor mutatták be a Pesti Evangélikus Egyházmegye új logóját. Az arculatról, egyházunk külső megjelenéséről is kérdeztük az egyházmegyei missziói felelőst, kommunikációs szakembert.

Nincs mindegyik egyházmegyének saját logója. Miért tartották fontosnak a saját logót, mi motiválta önöket arra, hogy saját logójuk legyen? 

– Szükségét éreztem, hogy a Pesti Evangélikus Egyházmegyének legyen olyan arculata, mely tükrözi hovatartozását, ugyanakkor megtalálható benne egyedisége is. Kifejezetten fontosnak gondolom, hogy egy olyan szervezet, mely felügyel több, egyébként önálló egységet, megtalálható legyen olyan vizuális jelképpel, ami egyértelműen kifejezi az általa képviselteket. Felvetésemet, kérésemet az egyházmegye presbitériuma első ülései alkalmával elfogadta és támogatta. Örülök, hogy kézzelfoghatóvá vált.

Mi a legfőbb célja az új logó bevezetésének?

– Olyan korszakban élünk, melyben rengeteg információ áraszt el bennünket akarva, akaratlanul. Hiába végzünk lelkiismeretes és professzionális, vagy ahhoz közeli munkát – akár az egyházmegyében, akár más területen – ez már önmagában nem elég, hogy kitűnjünk a többi, hasonlóan jó és eredményes munkát végzők közül. Meg is kell ezt mutatnunk. Megkerülhetetlen szerintem, egy magát komolyan gondoló szervezet egy állandó képhez, adott esetben egy logóhoz ne kapcsolja működését, tevékenységét. Ezen hiányosságunkat szerettük volna pótolni.

Mik voltak a pályázatok elbírálásánál a főbb szempontok?

– Arra kértük a pályázókat nyilvános kiírásunkban, hogy az elkészült tervek jelenítsék meg evangélikus identitásunkat, legyen egyértelmű, hogy egyházmegyénk a pesti evangélikus egyházközségeket képviseli. Kértük továbbá, hogy legyen kapcsolat a Luther-rózsa és a Magyarországi Evangélikus Egyház "e" logója között. A beérkezett pályázatok közül, a nyertes alkotásnál tapasztaltuk a legnagyobb átfedést kéréseinkkel. Ráadásul ez a terv mindannyiunknak tetszett.

Mint kommunikációs szakembert, általában is kérdezem, hogy mennyire tartja egységesnek egyházunk arculatát?

– Tartozni egy közösséghez mindig jó. Minél többen tartoznak egy közösséghez, annál színesebb, annál heterogénebb. Egy jól irányított heterogén közösség pedig több területen is képes eredményes munkát végezni. Így gondolok egyházunkra is. Sokan, különböző területen és legtöbbször egészen eltérő körülmények között dolgozunk. Kikerülhetetlen az adott területre jellemző képi elemek megjelenése egy-egy egyházi intézmény, szervezet, vagy gyülekezet arculatában. Nagyon fontos ugyanakkor, hogy – pont az egy közösséghez tartozás miatt – ezek kapcsolatban álljanak különbözőségük ellenére is a központi, a Magyarországi Evangélikus Egyház arculatával.

A kerületek, egyházmegyék, gyülekezetek, evangélikus intézmények, alapítványok, közösségek különféle arculati elemei mennyire vannak összhangban? Az arculat mennyire lehet meghatározó az egyes emberek megszólításában, bevonzásában? Milyen változtatásokat tartana fontosnak ilyen téren egyházunkban?

– Sajnos nem ismerem az összes szervezet, intézmény, vagy gyülekezet arculatát, logóját. Amelyeket viszont igen, ott minden esetben felfedeztem az átjárhatóságot, a kapcsolatot. Hol a Luther-rózsa megjelenésével, hol az evangélikus meghatározással. Van, ahol mindkettővel. Úgy gondolom – ahogyan az előző kérdésre adott válaszomban is megfogalmaztam – nagyon fontos, hogy az evangélikus közösséghez tartozó minden egység arculata kapcsolatban álljon a központi arculattal. Az általam ismertek teljesítik ezt az elvárást.
A felépített arculat és egyáltalán a logó megléte véleményem szerint kifejezetten fontos eleme a megszólításoknak. Legtöbb esetben ugyanis ezekkel az elemekkel találkozik először az, aki kapcsolatba szeretne kerülni velünk. Az arculati elemek mutatnak be először bennünket. Hiányuk éppen ezért hátrányosan érint minket. Persze lehet, hogy egy adott logó, vagy más arculati elem nem minden esetben kellően kifejező, vagy nem passzol teljesen az általa megjeleníteni kívánt szervezethez, intézményhez, vagy gyülekezethez. Nem kell megijedni ebben az esetben a frissítéstől, a pontosítástól, finomítástól.
A „valamit” sokkal egyszerűbben lehet kritizálni, véleményezni, mint a semmit. De el kell fogadnunk, hogy nem teheti, nem engedheti meg magának mindenki a legfrissebb követelmények szerinti arculat elkészítését. Nem teheti meg, mert eltérő kihívásoknak kell megfelelnie, eltérő környezetben kell feladatot végeznie egy-egy gyülekezetben. Leterhelt, nincs segítsége erre a területre, vagy éppen nincs forrása a feladat elvégzésére.
Ha változást, változtatást lehetne javasolnom, én egy olyan csoport alapítását szorgalmaznám, mely más mentor egységekkel kiegészülve, kommunikációs területen is támogatást adna a lokális igényekre és kihívásokra figyelve minden olyan gyülekezetnek, alapítványnak, vagy más szervezetnek, melyek elfogadják a segítséget.

 

Az egyházunk intézményei által használt logókról bővebben az Evangélikus Élet magazin augusztus 11-én megjelent számában lehet olvasni.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!