„A Harmat történetében a gyerekekkel való foglalkozás mindig később jött. Első könyveink inkább a Biblia megismeréséről, a hittudományról szóltak, felnőtteknek” – magyarázza Herjeczki Kornél. – „Aztán ahogy a kiadó munkatársai családot alapítottak, jöttek a párkapcsolati könyvek, majd a gyerekneveléssel foglalkozók. Sokáig azt gondoltuk, hogy a gyerekkönyvek nem komoly dolgok. Ám amikor a saját gyerekeinken láttuk, hogy egy jó gyerekkönyv nagy kihívást jelent, mert a gyereket is meg kell tudni szólítani vele, életkor-specifikusnak is kell lennie, és még a szülőnek is kell, hogy pluszt adjon, akkor elkezdtünk gondolkodni, hogy mit tudnánk adni ezen a téren” – teszi hozzá az igazgató.
A Family magazin indulása után jött a gondolat, hogy ha már van egy párkapcsolati és családi lap, amely gyereket nevelőknek szól, akkor jó lenne a lapcsaládhoz illeszteni egy olyan lapot is, mely a Family-olvasók gyerekeinek íródik. A CikCakkot a Family családi és párkapcsolati magazin kistestvérének vagy „gyermekének” szánták. „A hírlapárusoknál rengeteg gyermekmagazint lehet (és lehetett) kapni, ám szülőként, szerkesztőként azt tapasztaltuk, hogy alig-alig van olyan gyerekeknek szóló újság, amely a valódi értékekre tenné a hangsúlyt” – mondja a főszerkesztő, Miklya Luzsányi Mónika. – „Olyan magazint pedig végképp alig találunk, amely a keresztény családokban felnövekvő gyermekeket szólítaná meg. Az első lapszámunk 2013 tanévkezdésekor jelent meg, a megjelenést hosszas előkészítő szakasz előzte meg. Ebben az előkészítő időszakban kellett »kitalálni« a magazint. Az én feladatom a koncepció kidolgozásától a grafikusok, szerzők megkeresésén keresztül az éves lapszámtervek megalkotásáig, a cikkek kiválasztásáig és szerkesztéséig igen széles körű volt, és a mai napig is az.”
Az időzítés azonban nehéz időszakra esett. „Akkoriban a magazinok mélyponton voltak” – magyarázza Herjeczki Kornél. – „A hirdetési piac válságban volt, a magazinoknak rosszul ment a dolga, szinte öngyilkosság volt lapot indítani. De egy kiadónál mindig is kérdés, hogy igényt kell-e kiszolgálni, vagy inkább igényt kell teremteni. Mi ez utóbbit választottuk. Arra gondoltunk, hogy az alsó tagozatos, digitális korosztály olvasási visszaszorulása kihívás számunkra. Viszont tapasztalat, hogy azoknál a családoknál, ahol a szülők olvasnak, ott előbb-utóbb a gyerek is olvasni fog, ezért szerettünk volna létrehozni egy kiadványt, amit kézbe adhatunk. A papíron való olvasás élményét szerettük volna tehát megteremteni a digitális korosztály számára.”
Ezért aztán a szerkesztők figyelembe vették a digitális kor gyermekeire jellemző gondolkodásmódot. Színes, rövid információs, élményt adó, játékos, interaktív magazint alkottak, mely bizonyos területeken igen tudatosan neveli is a gyerekeket. Minden területen előjön a bibliai szemlélet, amely egyértelműen keresztény szellemiségű és felekezetek közötti. Eleinte a hit- és erkölcstan témái adták az ötleteket, mára más a tematika.
„Lapunk a keresztény családok alsó tagozatos gyermekeit kívánja megszólítani, az ő számukra szeretné Isten teremtett világát élményszerűen bemutatni. Minden lapszámunk tematikus” – mutatja be az újságot Miklya Luzsányi Mónika. – „Az öt év alatt feldolgozott témák igen sokszínűek: az időutazástól kezdve a barátságon át a természetvédelemig nagyon sok mindennel foglalkoztunk. A lapszámok középpontja, szíve mindig a téma üzenetét kibontó bibliai történet, illetve az ehhez kapcsolódó bibliaismeretei, kortörténeti cikkek, feladatok, érdekességek. Erre az igei magra épülnek azok a cikkek, amelyek a világunk sokszínűségét mutatják be a gyerekek számára. A lap témáját igyekszünk minél több oldalról bemutatni, így helyet kapnak művészeti, történeti és kultúrtörténeti érdekességeket bemutató írások, vagy éppen híres emberekkel, példaképként választható személyekkel ismerkedhetnek meg olvasóink. Amikor lehetőségünk van rá, gyerekeket is megszólaltatunk a lapban interjúalanyként vagy úgy, hogy az általuk beküldött élménybeszámolókból, írásokból állítunk össze egy-egy oldalpárt. A lapszámok visszatérő eleme a fejtörőkkel, rejtvényekkel, feladatokkal megrakott Játssz velünk! oldal. Szintén minden lapszámban megjelenik a gyerekek által közkedvelt kreatív oldal, ahol barkácsötleteket kaphatnak, illetve mozgásos játékokra biztató játékgyűjteményt. A magazin témáját minden esetben egy képregény vezeti be, amelynek a főszereplői Sári és Soma, valamint Batman, a kutyus és természetesen CikCakk cica.”
„Eleinte túl sok szöveget tettünk egy-egy oldalra, és bár sajnos szomorú, de azzal a realitással kell szembenézni, hogy a digitális nemzedék egy ültő helyében nem szeret hosszú szövegeket elolvasni, inkább csak a gondolkodást elindító szövegbetéteket, amelyekhez illusztráció is kapcsolódik” – veszi át a szót Herjeczki Kornél. – „Nehéz a korosztályi sajátosságokat eltalálni, alsósoknak szól a magazin, így ott még olvasási nehézségek is vannak. De tapasztaljuk, hogy ki kell szolgálni a felső tagozat alsó osztályaiba járókat is, akik korábban már olvasták a lapot, és még érdekli őket a téma, de ők meg már folyékonyan és könnyedén olvasnak.”
A magazin előkészítésekor meghívásos pályázat alapján közel egy tucat grafikusművésznek volt lehetősége, hogy elképzelje a főszereplőket, illetve hogy terveket, ötleteket hozzon a magazin vizuális megjelenésére. „A képi információt a kezdetektől igen fontosnak tartottuk, mivel a digitális kor gyermekei elsősorban a képi információk alapján tájékozódnak” – mondja a főszerkesztő. – „Sári és Soma karakterét Kelemen-Czakó Rita fogta meg a legjobban. A magazin legtöbb grafikáját ő rajzolja, a feladatoknál azonban besegít neki Bódi Kati is. A képszerkesztés és tördelés munkáját Lente István végzi. Az évek alatt jól összeszokott csapattá váltunk, és sikerült kialakítanunk a CikCakknak egy olyan képi világot, amely egyszerre érdekes, izgalmas, gyerekszerű és ezzel együtt nagyon esztétikus.”
Herjeczki Kornél mosolyogva vázolja a közös munkát: „Házon belül egy-egy magazin kiadása előtt komoly vita előzi meg a végleges képi anyag összeállítását. A karaktereknek szerethetőknek, ugyanakkor humorosaknak is kell lenniük. Ügyelni kell a szöveg és a képek arányára. Felváltva használjuk a fotós anyagot az illusztrációkkal, amiket próbálunk egy-egy oldalon a cikcakkgondolkodásnak megfelelően elhelyezni. A szövegeknél pedig az szokott nehézség lenni, hogy a szerzőnek egyszerre kell a terület szakértőjének lenni, de fontos az is, hogy értsen a gyerekek nyelvén.”
Amikor Herjeczki Kornélt kérdezem a terjesztési kérdésekről, elárulja, hogy ezzel még mindig meggyűlik a bajuk. Jelenleg ezernyolcszáz példányban nyomtatják a lapot, hétszáz előfizetőjük van, és körülbelül ötszáz lap fogy el egyenként a keresztény könyvesboltokban és néhány postahivatalban. Ezek a számok a gyerekmagazin-piacon ugyan nem rosszak, de a fenntarthatóság szempontjából ez nem elég. „Az elmúlt öt év legnagyobb tanulsága számunkra, hogy általában akik a magazint ismerik, azok szeretik, de nem tudtuk általánosan ismertté tenni” – mondja. – „Az iskolákon keresztül akartuk terjeszteni, de ott annyira le van terhelve mindenki, hogy nem lehet elvárni tőlük, hogy még ezt is magukra vállalják. Ráadásul nagyon sok üzleti próbálkozás van az iskolákon keresztül a gyerekek felé, így inkább sok iskola azt választja, hogy mindenki irányába lezárnak, egyrészről, hogy védjék a gyerekeket, másrészről, hogy megelőzzék a kritikus szülői véleményeket. Nagyrészt a Family magazin olvasói inkább azok, akik előfizetnek gyerekeiknek vagy unokáiknak a CikCakk magazinra is. De terveink között szerepel, hogy most újra teszünk egy próbálkozást az iskolák felé.”
A magazin egyébként kéthavonta jelenik meg, ami nem megszokott megjelenési forma. Ennek is elsősorban anyagi okai vannak, mert havonta minőséget létrehozni nagy munka, úgy ráadásul az előfizetői díj is megduplázódna. „Sokszor elvárás, hogy ami keresztény, az legyen olcsó, de ha minőséget szeretnénk adni, akkor nem tudunk olcsók lenni. Határozott szellemi és lelki irányt képviselünk, így nem tudunk magas példányszámban nyomtatni, és a kis példányszám mindig drágább” – állítja Herjeczki Kornél.
A magazinnak van honlapja is a világhálón, ahol bele lehet lapozni az egyes számokba, de ahogyan a kiadótól megtudjuk, nem cél az, hogy a digitális világba vigyék a gyerekeket. „A honlap elsősorban arra szolgál, hogy tudassa a világgal, van egy ilyen magazin, és a mai kor szokásainak megfelelően bankkártyával is elő lehessen fizetni a lapra” – véli Herjeczki Kornél. – „Hiszünk abban, hogy a digitális nemzedék egyre inkább értékelni fogja a nyomtatott világot. A tavalyi év volt az első olyan, amikor az e-könyvek nyugat-európai és egyesült államokbeli növekvő tendenciája lényegében megállt, és emelkedni kezdett a nyomtatott könyvek és magazinok példányszáma. Úgy tűnik, hogy a digitális nemzedéknek kezd megjönni az igénye a tapintható, megszagolható dologhoz, ahol a maga ura lehet. A digitális világban sok minden befolyásol bennünket, reklámok jönnek fel, hirdetések, ide-oda kell kattintani, hogy eltüntessük ezeket, ami olvasás közben idegesítő. Az ember érzi, hogy valaki irányítani akarja őt. Hiszek abban, hogy hamarosan eljön a reneszánsza a nyomtatott könyveknek és magazinoknak, mert ez más minőséget ad, mint elektronikus társaik. Egy tartalmas, bibliai értékeket képviselő, interaktív, kézbe fogható gyermekmagazin pedig valódi közösségformáló erővé válhat.”