A hangverseny kezdetén Dobszay Ágnes tanszékvezető köszöntötte Szendrei Jankát, a tanszék egyik újraalapítóját, korábbi vezetőjét nyolcvanadik születésnapja alkalmából.
A műsor első fele adventi és karácsonyi, második része karácsonyi és vízkereszti kompozíciókat vonultatott fel. A szerkesztési elv mindegyik ünnep esetében hasonló volt: gregorián tételek (antifónák és introitusok), népénekek, majd azokra épülő többszólamú kórusművek, orgonaművek hangoztak el, gyakran alternatim (váltakozó) előadásban. A kétszer egyórás program rendkívüli gazdagsága miatt tudósításunk nem törekedhet teljességre, de próbál átfogó képet adni az eseményről.
Advent mottója a Veni Redemptor gentium himnusz: e dallamot vette alapul Thomas Tallis orgonaműve és az Anna Hannsen Schuman-kódex motettája. A himnusz korálváltozata Luther Márton éneke, a Nun komm, der Heiden Heiland (Jöjj, népek Megváltója): az egy- és többszólamú kórust Johann Sebastian Bach bensőséges orgonakorálja követte (BWV 659). Liszt Ferenc orgonaművében az adventi történések egyik főszereplője, Mária is teret kapott (Ave Maria von Arcadelt).
A karácsonyi kanciók értékes és népszerű darabjai énekeskönyveinknek. A Dies est laetitia a Schuman-kódexből, a Puer natus in Bethlehem Michael Praetorius egyre bővülő szólamszámú kórusfeldolgozásában szólalt meg. Mindkét dallam elhangzott Bach kompozíciójaként is (Orgel-Büchlein).
Az első rész lezárása előtt izgalmas hangzásélményt és szellemi kihívást jelentett Olivier Messiaen Puer natus est nobis című, a karácsonyi nagymise kezdőénekére írt fantáziája, amely nagyszerűen kiaknázta a Liszt Ferenc születésnapján, október 22- én felavatott Voit-orgona gyönyörű hangszíneit, regisztereit.
A második részben Dietrich Buxtehude örvendező prelúdiuma és Johann Pachelbel pasztorállejtésű toccatája után Sigfrid Karg-Elert két karácsonyi orgonakorálja is felcsendült: Resonet in laudibus és Vom Himmel hoch da komm ich her. Tomás Luis de Victoria O magnum mysterium motettája kiválóan érzékeltette az ünnep bensőséges hangulatát, a megtestesülés titka és a karácsonyi örvendezés kettősségét. A tanszék tanárának, Horváth Márton Leventének a Christe redemptor omnium himnuszra írott feldolgozása megmutatta, hogy ma is időszerű a liturgikus tételek megzenésítése és megszólaltatása.
Érdekes színt hozott a vízkereszti művek közé Guillaume Dufay Hostis Herodes himnuszkompozíciója, amely betekintést engedett a tanszéken folyó kamaraének-műhelymunkába is. William Byrd Reges Tharsis motettája és Gaston Litaize Epiphanie című orgonadarabja az ünnep offertóriumának dallamát használja fel. Az Ó, mily fényes ez a csillag kanció vezette be a karácsonyi ünnepkört megkoronázó korálfeldolgozást Bach kantátájából (BWV 1): Wie schön leuchtet der Morgenstern (Szép, fényes Hajnalcsillagom). Itt újra megmutatkozott az orgona sokoldalúsága, amely most a zenekar hangszereit helyettesítette.
A két félidő különleges pillanatait jelentették a középkori opusok: a Genealógia (a Jézus nemzetségtáblájáról szóló evangéliumi rész) és Perotinus Magnus Viderunt omnes kezdetű organuma (a karácsonyi nagymise graduale tételének megzenésítése, az első ismert négyszólamú kompozíció).
Az ünnepeket Soós András ütőhangszerekre komponált interlúdiumai kötötték össze (amelyek ötletesen hol a jászol állatainak hangját, hol a háromkirályok lovai patájának dobogását idézték fel).
A nagyszabású műsorfolyam előadásában az egyházzene tanszék jelenlegi és volt hallgatóiból és tanáraiból álló énekkar – vezényelt Merczel György, Mizsei Zoltán és Soós András –, valamint több énekes iskola kórusa (schola) vett részt. Orgonán közreműködtek a tanszék hallgatói és tanárai.
A hangverseny végén mintegy hatvan gyermek és negyven felnőtt állt a színpadon (így sajnos nincs lehetőségünk mindenkit név szerint megemlíteni).
Azt viszont örömmel kijelenthetjük, hogy az egész este méltó volt Dobszay László és Szendrei Janka szellemiségéhez, úttörő szolgálatához. És felidézhetjük a két évvel ezelőtti – a nagyhét és a húsvét liturgiáját bemutató – hangversenyről beszámoló tudósítás zárógondolatát: ezen az estén templommá vált a koncertterem.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 83. évfolyam, 47–48. számában jelent meg 2018. december 2-án.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.