Alexamenosz-falfirka és modern párhuzamai

Alexamenosz-falfirka és modern párhuzamai

Share this content.

Szöveg: László Lajos
Rómában, a császári palota egyik épületének falán található egy II. századi rajz. Egy gúnyos rajz. Egy keresztre feszített, szamárfejű alak előtt borul le egy bizonyos Alexamenosz. A felirat ez: „Alexamenosz imádja istenét”. Nyilván ez a bizonyos Alexamenosz keresztyén volt, és így gúnyolták ki hitét, és egyúttal az egész korai keresztyénséget. A kép pikantériája, hogy egyúttal ez az egyik legkorábbi Jézus ábrázolás.

A keresztyén hit, sőt, maga Jézus is állandóan a gúny céltáblája volt. Meg is mondta: „és mindenki gyűlöl majd titeket az én nevemért, de aki mindvégig kitart, az üdvözül.” (Mt 10, 22)

Ám, ha jobban körülnézünk: hol vannak a gúnyolódók? Hol van Kajafás? Hol vannak a pribékek? Hol van a bal lator és a kereszt körül szájtátó átkozók?

Vagy hol vannak az athéni polgárok, akik csak legyintettek Pál tanúságtételére? Hol van már Fesztusz, aki így szólt Pálhoz: „Bolond vagy te, Pál! A sok tudomány őrültségbe visz.” (ApCsel 26, 24)

Hol van már Néró, Décius, Dioklecianus? Hol van már az Alexamenoson gúnyolódók? S a többiek?

Sehol.

Annak a bizonyos napilap karikatúrájával és készítőjével is ez lesz a helyzet. Most még bántó, irritáló, és igaztalan.

Viszont mi tudjuk: „Jézus Krisztus tegnap, ma és mindörökké ugyanaz.” (Zsid 13, 8) A többi mind csak csupa mulandóság.

 

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!