– 2012-ben bíztak meg az intézmény vezetésével. Hogyan látod most az evangélikus gimnázium öt évvel ezelőtti újraindulását?
– 1802, 1962, 2012... kezdetek, újrakezdések, megszakítottság és folyamatosság. A Békés–Bánáti Evangélikus Egyházmegye alapította kétszáztizenöt évvel ezelőtt a gimnáziumot. Öt évvel ezelőtt Mezőberény és Szarvas evangélikus közössége hívta életre az intézményeket. De az évtizedekkel ezelőtti újrakezdés is fontos. Az akkor indult gimnázium élete folytatódik napjainkban megváltozott lelki, társadalmi viszonyok között. Mindkét evangélikus gyülekezettel napi kapcsolatban állunk, és igyekszünk a katolikus és református gyülekezet életében is részt venni. Ami nehézséget jelentett, az a fenntartóváltás elfogadtatása, mely egybeesett az oktatásban bekövetkezett változásokkal (új köznevelési törvény, új NAT, új kerettantervek, a pedagógus életpályamodell bevezetése). Mindezt egyszerre kellett átélnie az itt dolgozóknak, s különösen a pedagógusokra nehezedett sok teher. Bevallom őszintén, sokszor úgy éreztem, hogy ezt a sok újítást (új fenntartó, ideológiai elkötelezettség, kívülről jött új igazgató, új jogszabályi előírások) hozzám kötik, aki pedig szintén új pozícióban, új feladatokkal ismerkedve próbáltam meg egy már összeszokott közösségbe beilleszkedni, elfogadottá válni. Önmagamat adtam, bizalmat kaptam, így egy év után nagy támogatással tudtam elkezdeni az ötéves vezetői ciklusomat. Bizalommal teljes, egymást segítő, egymásra odafigyelő, kreatív ötleteket megvalósító, nagy munkabírású csapat dolgozik itt. Együtt tudtuk csak elérni eredményeinket, munkatársaim által tudtam a vezetés útvesztőjében eligazodni, és ezt köszönöm mindenkinek. Az újításokat, az új feladatokat is felvállaló kollégáimnak köszönhető az, hogy a DSD- és ÖSD-nyelvvizsgák mellett már új nyelvvizsgahelyként is működhetünk, illetve azt, hogy intézményünk falai között ECDL-vizsgáztatás is folyik. Több újító elképzelésünk van, de erről majd akkor, ha megvalósulnak...
– Az intézmény képzési kínálata széles, oktatási színvonala igen jónak mondható. Mik a gimnázium erősségei?
– A két tanítási nyelvű képzés és az Arany János Tehetséggondozó Program a megyében egyedülálló. Az itt felhalmozott tapasztalatot, a sok jó gyakorlatot valamennyi más képzésünkben is tudjuk kamatoztatni. Jók a továbbtanulási arányok, magas a megszerzett közép- és felsőfokú nyelvvizsgák száma. A kompetenciamérések eredményeit elemezve jól látható, hogy mindig magas a hozzáadott érték, tehát magas színvonalú oktatás folyik az intézményben.
– Vezetésed alatt számos beruházás történt. Kérlek, foglald össze ezeket!
– 2012. augusztus 21-től kapta meg a Magyarországi Evangélikus Egyház az intézmény fenntartását és működtetését. Azóta is a jó gazda gondosságával őrizzük, amit kaptunk és gyarapítjuk tehetségünkhöz, anyagi lehetőségeinkhez mérten. Racionális gazdálkodással és pályázati összegek bevonásával sikerül még korszerűbb eszközökkel, rendszerekkel felszerelni a felújított és átalakított, illetve újonnan létesített épületrészeket. Többfunkciós EPDM-burkolattal ellátott sportpálya terveztetése és kivitelezése történt meg még 2016-ban. Ugyanakkor az egész intézményt érintő informatikai korszerűsítés valósult meg: az internet-hozzáférési pontok számát megnöveltük, a vékonykliens-rendszer kiépítésével minden tanteremben megvalósult az internet-hozzáférés és az interaktív órák megtartásának lehetősége. Ennek feltétele volt a nagyobb sávszélességű rendszer kialakítása is. Az épületek közötti távolságot üvegszálas optikai kábel kiépítésével valósítottuk meg. Az alapfokú képzés beindítása felmenő rendszerben újabb és újabb, hosszú évekre szóló feladatot jelent az intézmény és a vezető számára. Nem a beiskolázásra gondolok, hiszen helyi igényt elégítünk ki, illetve a közeli kistelepülésekről is nagy az érdeklődés, hanem az újabb és újabb osztályok elhelyezésének megoldására. A tárgyi és személyi feltételek biztosítását vállalta az intézmény és a fenntartó is. Jelenleg még meg tudjuk oldani saját erőből, újabb építkezéssel (négy tanterem, egy biológialabor és előkészítő kialakításával), tavaly egy épület teljes átalakításával (két tanterem, két csoportszoba, egy fejlesztőszoba és egy tanári létrehozásával). A nevelés-oktatás feltételeinek biztosítása érdekében az építkezés szó szerint és átvitt értelemben a jövő naptári évben is folytatódni fog.
– Már két évfolyam is tanul az általános iskolában, és ettől a tanévtől kezdve hatosztályos gimnáziumi képzésben is tanulnak diákok. Miért volt fontos ez a feladatbővítés?
– Az iskolavezetésnek és ezen belül a vezetőnek feladata a stratégiaépítés; a jelen folyamatait, igényeit figyelve új utakat kell keresni. Természetesen megőrizve kell megújítani. Elsődleges feladat a hagyományos, már jól ismert képzéseink – mint a német két tanítási nyelvű vagy a nyelvi előkészítő évfolyamos képzések és az Arany János Tehetséggondozó Program – megtartása. Emellett a szakmai tudásunkat, tőkénket kihasználva és a felénk érkező igényeket kielégítve új utakat is keresünk. Így indult el és épül ki felmenő rendszerben – reményeink szerint – az általános iskolai oktatás német nemzetiségi és angol nyelvi osztállyal. A tanítók mellett mindkettőben szerepet vállaltak a nyelvoktatásban nagy tudással és gyakorlattal rendelkező gimnáziumi tanárok is. A német nemzetiségi oktatás is elindult magasabb fokon, a gimnáziumban. Itt is kamatoztatni tudjuk tanáraink tudását, ugyanakkor a folytatását is megteremtettük a már az óvodában kezdődő, és az általános iskolában folytatódó német nemzetiségi képzésnek. Új, a tehetséggondozás terén elért eredményeinkre alapozva indított képzésünk a hatosztályos gimnázium, ahol elsődleges célunk a természettudományos képzés hangsúlyossá tétele. Így ebben az évben matematika és biológia tantárgyból folyik magasabb óraszámban az oktatás. Reményeink szerint sikerül a felénk áradó bizalomnak megfelelnünk, s így iskolánk és a velünk szorosan együttműködő közösségek javát szolgálnunk.
– Egy egyházi fenntartású iskolában a lelki életre nagy hangsúlyt fektetnek. Nyilván sokan kíváncsiak az evangélikus profilra. Hogyan látod ezt a területet?
– Reményem szerint örök emberi értékeket továbbadva, mindennapi tevékenységünkkel, példamutatással közvetíteni tudjuk a keresztyén értékeket. Erre törekszünk a heti alkalmak és a hittanórák megtartásával, illetve különböző alkalmainkkal. Az intézményben nagyon jól működik a különböző felekezetekhez tartozó hitoktatók együttmunkálkodása. Ami megoldásra vár, de ez igazából a fenntartó feladata: az iskolalelkészi szolgálatra egy elkötelezett lelkész meghívása, biztosítása. Az állandóság – mint az élet bármely területén – itt is nagyon fontos lenne. Ezt igénylik mind a munkatársak, mind a diákok. Az iskolalelkész személyének állandósága biztosítéka lenne a kialakulóban lévő lelki kapcsolatok elmélyülésének. Ezúton is megköszönöm Lázárné Skorka Katalin gyülekezeti lelkésznek, hogy ebben a tanévben az iskolalelkészi feladatokat is felvállalva biztosítja és erősíti az evangélikus hit megélését intézményünkben.
– Felelős hivatásodban sok örömöd is lehet. Felidéznél egyet-kettőt?
– Számomra az intézményvezetés szolgálat és felelősség, s ha e kettő révén, vagyis a felelős szolgálat útján tudok tenni a bennem bízó és rám bízott közösségekért, az már az öröm forrása. Öröm az, hogy ennek a munkatársi közösségnek a tagja lehetek. Öröm, hogy el- és befogadtak. Öröm az, hogy a mezőberényiek magukénak érzik az intézményt, hogy a városból egyre több diák érkezik hozzánk. Öröm a mindenfelől ideáradó bizalom. Öröm a kisiskolások szüleinek aktív, támogató jelenléte, s öröm az egymást elfogadó légkör megléte, mely alapja az eredményes munkánknak. Úgy gondolom, hogy nálunk megvalósul Pál apostol felszólítása, tanítása: „Minden dolgotok szeretetben menjen végbe!” (1Kor 16,14) Öröm az számomra, ha a fáradságos hétköznapokban szeretettel tudunk egymás felé fordulni, támogató jelenlétünkkel segítséget adni, jót cselekedni és így Isten útján járni. Öröm számomra, amikor a diákok sikereket érnek el (például OKTV 1. helyezést német nyelvből), s általuk a tanáraik is megerősödnek abban, hogy jól csinálják azt, amire szerződtek. Öröm az, hogy a minősítések eredményei ugyanezt erősítik bennük. Öröm az, hogy össze tudunk fogni egy cél érdekében, s meg tudjuk mutatni a tehetségünket, hogy emlékezetes háromnapos evangélikus pedagógustalálkozót tudtunk megszervezni, s ezáltal megmutatni, hogy mi, a PSG az evangélikus oktatás egyik „gyöngyszeme” vagyunk (idézet a vezető tanfelügyelőtől).
– Mit látsz a következő időszak nagy kihívásának?
– Csökkenő gyereklétszám mellett megfelelő tanulólétszám biztosítását a különböző képzéseinkre. Erre új beiskolázási stratégiát alakítottunk ki. Fontos a német és angol nyelvű anyanyelvi lektorok alkalmazása a minél sikeresebb idegennyelv-oktatás érdekében. Eddig a ZfA-n keresztül sikerült megoldanunk, hogy német anyanyelvi lektor segítse munkánkat, azonban angol nyelvi lektort csak óraadóként tudtunk foglalkoztatni.
Nevelés és oktatás az evangélikus általános iskolában
„Kérjetek, és adatik nektek...” (Mt 7,7)
Azt hiszem, nem volt hiábavaló sok kedves testvér, szülő, pedagógus és elöljáró imádsága, hogy immáron a második tanévét kezdhette meg az evangélikus általános iskola.
Természetesen a működéshez Isten kegyelme és szeretete mellett profán dolgokra is szükség van, úgymint tárgyi és személyi feltételek, amelyeket az iskolavezetés és a fenntartó maradéktalanul biztosít.
Ez év szeptemberében ötvenkét gyermekkel, négy új pedagógussal (Czúth Mónika, Csávás Adél, S. Nagy Imre és Solymosiné Roósz Viktória) és egy pedagógiai asszisztenssel (Jeneiné Földi Andrea) bővült iskolánk. Így jelenleg kilencvenhét kisdiákkal foglalkozunk az általános iskolában.
Tartalmas, felemelő és mozgalmas időszakot tudhatunk magunk mögött. Az iskolai tananyag elsajátítása mellett nagyon fontos feladatunk a gyermekek keresztény nevelése, melyet a hitoktatókkal közösen végzünk. A hittanórákon kívül minden hétfőn áhítaton veszünk részt az I. kerületi evangélikus egyházközség templomában. Lázárné Skorka Katalin lelkésznő a kisgyermekek nyelvén közvetíti Isten igéjét. Reméljük és bízunk benne, hogy diákjaink ezáltal lelkileg feltöltődve, megerősödve kezdhetik el a tanítási hetet. Támaszra, erőre mindenképpen szükségük van, hiszen bőven akad itt tennivalójuk, az iskolában.
Az órai munka mellett szakkörök, versenyek, közösségi programok színesítik az iskolai életet. Íme néhány a teljesség igénye nélkül: van lehetőség sportolásra a kosárlabda- és teniszedzéseken. A tanulók énekkaron vehetnek részt, a Zöld szív szakkörön pedig a környezet- és természetvédelemmel foglalkozhatnak. Tehetséggondozó foglalkozást is biztosítunk az érdeklődő diákok számára.
A közösségépítésnek fontos színterei rendezvényeink: az állatok világnapja, majd a reformáció ötszázadik évfordulója kapcsán volt mézeskalácssütés, reformációi futás, látogatás az idősotthonokban. Ezt követte a sorban a szülők által szervezett Mikulás-délután, az adventi szavalóverseny, az adventi vásár, végül pedig a karácsonyi istentisztelet, amelyen kis első osztályosaink jelenítik meg Jézus születésének történetét.
Iskolánk közössége még most van alakulóban, akadnak nehézségek, váratlan, megoldandó feladatok, de Isten kegyelme által hisszük, hogy mindenre van és lesz erőnk a további munkánk során. Pál apostol tanítását – „Minden dolgotok szeretetben menjen végbe!” [1Kor 16,14] – szem előtt tartva igyekszünk a gyermekeket nevelni, tanítani és megnyitni szívüket az Úr Jézus felé.
A cikk megjelent a Mezőberényi I. Kerületi Evangélikus Egyházközség ingyenes időszaki lapjában, XXI. évfolyam, 1. szám, 2017. karácsony.