– Johann Sebastian Bach összes orgonaművét bemutató koncertsorozata 2015. október 31-én kezdődött. Hogyan tekint vissza az reformáció ötszázadik évfordulóján elhangzó zárókoncert előtt erre az időszakra?
– Az az út, amit megtettünk Bach összes orgonaművének megszólaltatásával, az életemet meghatározó útnak is mondható, hiszen nem csak zeneileg, hanem emberileg is formált ez a sorozat. Amikor belevágtam, akkor voltak ötleteim, hogy mi fog megvalósulni, de egy idő után a folyamat maga vette át az irányítást és nagyon sok előre nem látható felfedezés társult az összes orgonamű előadásához.
– E sorozat alapján mit jelent most önnek Johann Sebastian Bach munkássága?
– Nagyon nehéz Bachról újat, vagy meglepőt mondani, mert róla mindenki beszél. Sokan közel érzik magukhoz, sokaknak a legjelentősebb zeneszerzője. Természetesen ez számomra is így van. A sorozat előtt minden Bach-művet játszottam már, de most úgy kellett összeállítanom a koncerteket, hogy ne legyenek egyhangúak a műsorok, hanem – úgy, hogy közben a teljes életmű megszólaljon – színes és változatos zenei élményt kapjanak minden alkalommal a hallgatók. Ekkor döbbentem rá Bach orgonamuzsikájának a hihetetlen és kimeríthetetlen gazdagságára, arra a mélységre, ami a legkisebb darabban is megtalálható. Gyakorlatilag nincs rossz darab, nincs üres járat, hanem a korai időszaktól kezdve, a lipcsei érett mesteri alkotásokig, mind nagyon magas zenei és teológiai üzenetet hordozó műalkotások. Rá kellett döbbenjek, hogy Bach minden hangoztatott közhely ellenére egy sokkal nagyobb és sokkal mélyebb zenész és zeneszerző, mint ahogy azt egyáltalán el lehet képzelni!
– Az orgonakoncertek mellett ismeretterjesztő előadásokat is tartott a bachi életműről. Hogy fogadta a közönség az előadásokat és a koncerteket?
– A két rendezvény elkülönült egymástól. Az előadásoknál szinte családias légkörben, egészen direkt módon sikerült a közönséggel megtalálni a kommunikációs csatornát. Az előadások az orgona körül hangoztak el, a hangszeren illusztrálva mutathattam be a darabok legkülönlegesebb részleteit, illetve elemeztem azokat az összefüggéseket, amik az egyes művekben kimutathatók. Nagyon kedélyes, jó hangulatú rendezvények voltak ezek. A hangversenyek elején már csak rövid bevezető hangzott el a legfontosabb „tudnivalók” kiemelésével. Nagy meglepetés és öröm volt megfigyelni, hogy a ceglédieken túl az ország különböző pontjairól visszajáró vendégek alkották a törzsközönséget.
– A reformáció ötszázadik évfordulóján rendezik meg a két éve indított sorozat utolsó hangversenyét. Mi ennek az összeállításnak a különlegessége?
– Az egész koncertsorozatnak az volt az egyik sarkalatos pontja, hogy magára a reformáció ötszázra készül elő. Egy tudatosan felépített ív volt, Johann Sebastian Bach születésének háromszázharmincadik évfordulójától indítva, folyamatosan a reformáció üzenetével foglalkozunk a koncertek során. Ezek közül a reformáció ünnepén elhangzó koncerteken évről évre Bach nagyszabású korálciklusait tűztem műsorra. Most a legnagyobb ilyen jellegű nyomtatásban megjelent gyűjtemény a Klavierübung harmadik kötete – amit leegyszerűsítve Bach orgonamiséjének is szoktak titulálni – fog megszólalni. Ez az előadás különböző korálfeldolgozások és szabadművek nyomán az istentisztelet és a katekizmus tematikáját dolgozza fel.
– Egy kétéves sorozat zárul most le az ön életében. Milyen tervei vannak?
– Az orgonaművek megszólaltatásával jelenleg van egy teljességérzetem. Két éven át vendég voltam Cegléden, az evangélikus templomban, ami nekem nagyon sokat adott a hangszerrel való kapcsolaton túl, emberi kapcsolatok formájában is. Most úgy érzem, hogy egy ilyen intenzív jelenlét után helyet kell, hogy adjak másoknak is. Decemberben kezdődő új, nagy ívű sorozatomban Johann Sebastian Bach összes billentyűs hangszerre írt darabjait fogom olyan csembalón eljátszani, ami kimondottan Bach műveihez, hangzásvilágához köthető. Ez a sorozat nem itthon, hanem Svájcban kapott helyet.
Szabó Balázs – Bach összes orgonaműve 14/14.
Catechismus sonorus
Cegléd, evangélikus templom
2017. október 31-én a Reformáció ötszázadik évfordulóján
A bevezető előadás 17 órakor, a koncert 18 órakor kezdődik.
A belépés díjtalan.