Bölcsődal helyett sirató

Bölcsődal helyett sirató

Share this content.

Forrás: Evangélikus Élet, szöveg: Fabiny Tamás
Január első napjaiban készítettem a szomszédos oldalon látható képet Budagyöngyén, szemben az Északi Egyházkerület Püspöki Hivatalának székházával. A Zala megyei Surdról érkezett árusok ebben az évben nem tudtak eladni minden fát. Szegények még szenteste kora délutánján is ott toporogtak, ám aztán érthető módon hazaindultak.

Másnap vettem észre, hogy három, egyébként szép fát egyszerűen otthagytak a kis járdaszigeten. Nyilván azt gondolták, hogy valaki majd örömmel elveszi, és otthonában vagy máshol felállítja a lényegében ajándékba kapott karácsonyfákat. Úgy tűnik, senkinek sem kellettek, mert napok után is ott szomorkodtak a földön, egy hirdetőoszlop és egy segélyhívó telefon között. Ez utóbbit néhány hónapja egy éjszakai órán használnom is kellett, mert a villamosmegállóban egy öntudatlan ember feküdt. Hívásom nyomán a mentőket kapcsolták, akik hamarosan meg is érkeztek.

Az eladatlan fákat látva eszembe jut egy ismerősöm, akiről mindenki tudta, hogy a jég hátán is megél. A gyerekkorunkban még Dimitrov nevét viselő mai Fővám téren, a vásárcsarnok mellett ő szenteste délutánján összeszedte a megmaradt fákat, és ügyes kereskedőként eladta őket. Ezek szerint ma már – és különösen talán Budán – az emberek nem élnek a last minute vásárlás ilyen eszközével.

Naponta többször is elmentem a megmaradt három fa mellett; egy idő után nem messze tőlük megjelentek az otthonokból immár kidobott fák is. Tulajdonosaik nem várták meg a vízkeresztet sem. Mindez legalább némileg kegyeletesebben történt, mint amit kőbányai lelkészi szolgálatom során rendszeresen átéltem: ott a megkopasztott fákat gyakran nemes egyszerűséggel kihajították az ablakon, le az utcára, akár a nyolcadik vagy a tizedik emeletről is.

Akkor mélyen felzaklatott a gerinctörött fák látványa, amelyeken gyakran ott szomorkodott még a szaloncukor papírja, hiszen az édességet kiszedték belőle. Ez a néhány budagyöngyei fa azonban, ha lehet, még szívszorítóbb látvány. Őket – szándékosan nem úgy mondom, hogy „ezeket” – kivágták, spárgával összekötözték, mintegy késszé tették feladatuk betöltésére, aztán senkinek sem kellettek. Olyanok, mint a meg nem született gyermekek. Vetélés utáni magzatok. Vagy – hogy a karácsonynál maradjunk – mint a Heródes által lemészárolt betlehemi kisdedek. Emlékükre a katolikus egyház december végén tartja az aprószentek ünnepét. Betlehem nemcsak a születés helye volt, hanem a halálé is. Nemcsak a mosolyé, hanem a kétségbeesett zokogásé is. Beteljesedett a prófécia: „Ráhel siratja fiait, nem tud megvigasztalódni…” (Jer 31,15)

Ezekben a napokban otthon meg szoktuk hallgatni a Coventry Carolt. Szívszorító ez a dal. Címét onnan kapta, hogy a 16. században az angliai Coventryben adták elő azt a misztériumjátékot, amely a betlehemi gyermekgyilkosságnak is emléket állít. Az édesanya a kisbabáját szorosan magához öleli, úgy ringatja őt. Mintha altatót énekelne. Ám hamar rádöbben az ember, hogy ez korántsem bölcsődal, hanem sirató.

A ki nem bontott, fel nem díszített karácsonyfák látványa azokra emlékeztet, akiknek nem tud kiteljesedni az élete. Akiket születésük előtt halálra ítéltek, vagy akiket életük hajnalán pusztítottak el. Két, a közelmúltban meghalt nagyszerű író, költő egyegy műve jut eszembe. Kertész Imre Kaddis a meg nem született gyermekért című kötete 1990-ben jelent meg. A később irodalmi Nobel-díjjal is elismert szerző arra a felismerésre jut, hogy lehetetlen egy olyan világban gyermeket vállalni, ahol át kellett élni a holokauszt borzalmait. (A fájdalmas múlt mély és pontos elemzése nyomán Kertész aztán eljut az élet igenléséhez.) Az erdélyi Kányádi Sándor pedig még 1974-ben, a Ceaușescu-diktatúra idején írta Vannak vidékek című fájdalmas versét:

Elmúlt a karácsony. Ráhel siratja gyermekét, Jézus siratja Jeruzsálemet, Isten siratja a világot.

Hetek óta ott hevernek a karácsonyfák. Valahogy így feküdt az a fiatalember is, akihez mentőt kellett hívni. És így fekszenek sokan aluljáróban, parki padon, otthoni magányban. Nemcsak a hajléktalanokra gondolok, hanem mindazokra, akik úgy érzik, nincs rájuk szükség. Akik talán jómódban élnek, de senki nem emelte fel őket. Akiket nem vittek be emberek közé a családba, akik előtt nem álltak meg csillogó szemű gyermekek.

Az emberi hiábavalóságot és csődöt jelképező fák mögött ott áll a segélyhívó. Tudja-e a világ, hogy igénybe lehet azt venni? Ki érti meg annak az ígéretnek az igazát, amely így hangzik: „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején! Én megszabadítlak, és te dicsőítesz engem” (Zsolt 50,15)? 

A cikk az Evangélikus Élet magazin 85. évfolyam, 3–4. számában jelent meg 2020. február 2-án.

Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!