- Hogyan került kapcsolatba a Paks vobiscum? c. konferenciával, illetve a február 1-i tüntetés szervezőivel?
Béres Tamás: - 2002 óta van kapcsolatom „zöld” társadalmi szervezetekkel. A „zöld” szót azért teszem idézőjelbe, mert a zöld mozgalomnak is több ága van. Vannak, akik ezen belül csak természetvédelmi kérdésekkel foglalkoznak, és vannak, akik „környezetvédelemmel”. Ha utánagondolunk a „környezet” szó jelentésének, hamar kiderül, hogy minden pillanatunkat a környezetünkben töltjük el, legyen szó városi, emberi, kulturális vagy szubkulturális környezetről, stb. Ezt a széles felfogást a tudomány berkeiben a humánökológia képviseli, amely a mai filozófiai etika fontos felismerésein nyugszik. A konferencia és a tüntetés szervezésének ötlete is a hazai humánökológia műhelyéből indult.
- Az interneten több fenntarthatósággal, teremtésvédelemmel foglalkozó publikációja, cikke és videója is megtalálható. Mióta foglalkozik az Isten által teremtett természet és az ember eltávolodásával, illetve az emberiség jövőjével?
B.T.: - 2003-ban hirdettük meg az első ökoteológia szemináriumot a Teológián. Azóta is folyamatosan foglalkozunk környezetetikai kérdésekkel. A Teológus mesterszakunkon külön szakirány van a szociáletikai kérdéseknek. Arra törekszünk, hogy a Szociáletika szakon végzett hallgatóink is fontosnak tartsák a közélet kérdéseiben vállalt feladatokat.
- A decemberi konferencia óta felgyorsultak az események. Ezernyi cikket lehet olvasni az atomenergia környezeti-társadalmi veszélyeiről, hitelfelvételről - megtérülésről, Oroszország nagyhatalmi törekvéseiről, az ország kiszolgáltatottságáról, és az eltitkolt további részletekről. Mi az Ön álláspontja most, és változott-e az utóbbi hetekben?
B.T.: - Megdöbbentő részleteket ismerünk meg azóta is naponta Paks fejlesztési tervének körülményeiről és várható következményeiről. Érthetetlen, hogy egy ilyen átfogó jelentőségű tervet minden társadalmi vita nélkül kívánt megvalósítani a kormány. Az alapvéleményem ugyanakkor nem változott meg. Első lépésben - mint magyar állampolgár - igénylem, hogy egy ennyire jelentős esetben legyen érdemi tudományos és társadalmi egyeztetés. Második lépésben pedig főleg etikai érvek és világtrendek alapján úgy gondolom, hogy az atomerőműépítés divatja fölött eljárt az idő.
- Mi a szerepe az egyháznak a kérdésben? Fel kellene-e szólalni a keresztényeknek, az egyházaknak, vagy csendben figyeljük az eseményeket bízzunk a feljebb valók belátásában? Egyáltalán egységesek-e az atomenergiával kapcsolatos keresztény álláspontok?
B.T.: - Hagyományos közösségi keretek közt olyan embereket választunk vezetőül, akiket ismerünk és megbízunk bennük. Az aktuális hírek jól mutatják, hogy a politikusok olyan szellemi légkörben élnek és dolgoznak, amelyben még legközelebbi munkatársaik számára sem transzparensek. A politikai professzionalizálódás nálunk is folyik, ez azt jelenti, hogy a demokratikus képviselet lassanként elveszíti a közösségek közvetlen érdekképviseletének erejét. A politika szakma lett. Ezzel szemben csak abban érdemes megbízni, akit úgy ismerek, mint aki hajlandó és képes a közösségem érdekeit képviselni. Mit lehet tenni ebben a helyzetben? Amikor csak elveszíti a vezetés a józan belátását, szólni kell neki. Az egyházaknak különösen nagy szerepük lehet ebben. Nem kell tőlük azt várni, hogy minden kérdésben mindig jó választ adjanak, nem kell közvetlen szereplőnek lenniük a napi kérdésekben. Olyan nagy horderejű kérdésekben azonban mint Paks, ahol a gazdasági és a vele szövetséges szűk műszaki szakmai szempontok esélyt sem adtak a valódi szakmai előkészítésre, meg kellene nyilvánulni a „társadalom lelkiismereteként” működő egyházaknak. Ez a kérdés ugyanis alapvetően kötődik az élet védelmének feladataihoz. Fukushima után az Egyházak Világtanácsa és a Lutheránus Világszövetség elnöke is egyértelműen állt ki az atomenergia felhasználása ellen.