„Hozzád emelem...” – A liturgikus zene irányai

„Hozzád emelem...” – A liturgikus zene irányai

Share this content.

Szöveg: Kocsis Krisztina, Ecsedi Zsuzsa
Győr – A Magyar Egyházzenei Társaság (MET) XII. kongresszusán vehettek részt az érdeklődők 2015. május 8–10. között Győrben; a fő helyszín a zsinagóga volt, amely ma a Varga Tibor Zeneművészeti Intézet díszterme.

A háromnapos eseményt Barsi Balázs ferences szerzetes nyitotta meg május 8-án, pénteken délután, a liturgia irányairól szóló gondolatébresztő előadásával.

A további programok közül mindenki megtalálhatta a neki tetszőt: az Öt Templom Fesztiválhoz kapcsolódva minden felekezet lehetőséget adott a külső szemlélődőnek a megismerésre, a már ismerőnek pedig az ismeretek elmélyítésére.

Május 9-én, szombaton összesen öt előadás hangzott el. A délelőtt során dr. Déri Balázsnak, a Magyar Egyházzene folyóirat felelős szerkesztőjének köszöntő szavai után az ökumené jegyében dr. Hafenscher Károly evangélikus lelkész, miniszteri biztos, dr. Pap Ferenc, a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának docense, valamint Kelemen Áron bencés szerzetes beszélt saját felekezetük szempontjából a liturgikus zene irányairól.

Mindhárom előadó máshonnan közelítette meg a kérdést; felmerült a liturgikus mozgások iránya, a templomépítészet, a liturgia dialógus jellege, az ember és Isten kapcsolata, az újítások és a hagyományok összefüggése is. Abban azonban mindannyian egyetértettek, hogy a három felekezet közös múltja meghatározó, és a reformáció sem változtatott az irányon: Krisztust kell követnünk. Ezt az irányt meg kell tartanunk, akármilyen korban is élünk, akármilyen változások is vesznek minket körül.

A délutáni két előadás Jáki Sándor Teodózról, a 2013-ban elhunyt bencés szerzetesről emlékezett meg, aki nagyban hozzájárult a győri bencés gimnázium színvonalas egyházzenei oktatásához, illetve a környék zenei életét is élénkítette. Az előadók, dr. Medgyesy-Schmikli Norbert és dr. Kővári Réka az életrajzi információk után Teodóz atya gyűjtéséből fennmaradt zenei felvételeket osztottak meg a hallgatókkal. Az előadások sokaknak személyes jelleggel is bírtak, hiszen többen még tanítványként ismerték őt.

Az emlékező előadások után több program közül lehetett válogatni. Az orgonás tagozat a győr-szabadhegyi Szent Anna-templom orgonáját látogatta meg, amely hangszert Peking Péter építette 1779-ben, eredetileg a győri karmelita templom számára. Az orgona 1907-ben került át mai helyére, és 2010-ben restaurálta Takács Péter.

A bemutatóval párhuzamosan görögkatolikus vecsernye kezdődött; ezt orgonahangverseny követte a római katolikus templom felújításra váró hangszerén. A koncert egésze improvizációból állt: Fassang László, a Zeneakadémia tanára az öt egyház – a zsidó, a református, a római katolikus, a görögkatolikus és az evangélikus – egy-egy emblematikus énekét dolgozta fel a legkülönbözőbb módokon.

Május 10-én, vasárnap fél órás különbséggel kezdődtek a felekezeti – evangélikus, görögkatolikus, református, római katolikus – főistentiszteletek. Az evangélikus istentiszteleten Ittzés János nyugalmazott püspök igehirdetése mellett Hafenscher Károly és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyházzene tanszékének hallgatói szolgáltak.

Rogate, az imádság vasárnapja megmutatta a lehetőségek gazdag tárházát: az imádság egyik formája az éneklés, amely Szent Ágoston gondolata szerint kétszeres imádsággal ér fel.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!