Együttműködési megállapodást írt alá az Eötvös Loránd Tudományegyetem és az Evangélikus Hittudományi Egyetem

Együttműködési megállapodást írt alá az Eötvös Loránd Tudományegyetem és az Evangélikus Hittudományi Egyetem

Share this content.

Szöveg: EHE, Horváth-Bolla Zsuzsanna, fotó: Horváth-Bolla Zsuzsanna
Budapest – 2015. május 13-án együttműködési megállapodást írt alá dr. Mezey Barna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora és dr. Szabó Lajos, az Evangélikus Hittudományi Egyetem rektora az osztatlan tanárképzésben való együttműködésről. Ez biztosítja annak a lehetőségét, hogy az osztatlan képzésben részt vevő hallgatók a hittanár-nevelőtanár szak mellett egyidejűleg az ELTE valamely közismereti tanárképzésében is részt vegyenek és a 10-11 féléves közös képzés végén kétszakos tanárokká váljanak.

A hivatalos aláírási ceremóniára az ELTE rektori hivatalában került sor, együtt a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola rektorával, Várnai Sándor Jakab ferences pappal. Velük az evangélikusokéhoz hasonló megállapodást kötött az egyetem. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem részéről az aláíráson jelen volt Kodácsy-Simon Eszter az EHE Gyakorlati Tanszékének munkatársa is.

Mezey Barna rektor és Szabó Lajos rektor mindketten örömüket fejezték ki, hogy a szerződés ratifikálására sor került, hiszen ezzel mindkét egyetem kínálata bővülni fog. Pohárköszöntőikben megemlékeztek arról, hogy korábban az egyetemi képzésben természetes helye volt a teológia tudományának is, de sajnos a szocializmus éveiben kikerült onnan. Most azonban egy régi hiányosságot sikerül orvosolni.

A megállapodás aláírása alkalmával jelen volt még Cseszregi Tamás, az ELTE oktatási igazgatója; Károly Krisztina, az ELTE Tanárképző Központjának főigazgatója; Orosz Éva, az ELTE oktatási rektorhelyettese; és Borókay Réka, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola főtitkára.

Tanárvégzettség két szakon

Mint ismeretes, 2013 őszétől átalakult a tanárképzés rendszere Magyarországon, a bolognai osztott rendszerű képzés helyett egységes osztatlan képzés keretében lehet tanári oklevelet szerezni. Az átállás a hittanárok képzésében jogilag egy évvel később vált lehetővé, vagyis az idei tanévben kezdték meg az első hittanár szakos hallgatók az osztatlan képzési rendszerben tanulmányaikat. A kiegészítő másoddiplomás tanárképzésben az átállás 2017-től lesz, addig a pedagógusok az eddig megismert módon, osztott képzésben tudnak újabb szakképzettségen oklevelet szerezni.

A kétszakos osztatlan képzés elsősorban a tanári pályára készülő érettségiző korosztályt célozza, akik már az első évtől kezdve tudatosan készülhetnek két szakon is a tanárvégzettség megszerzésére. Az együttműködés révén a hittanár-nevelő végzettség mellett a legalapvetőbb bölcsészettudományi és természettudományi tanárszakokat választhatják az ELTE képzési kínálatából:

  • angol nyelv- és kultúra tanára

  • informatikatanár

  • magyartanár

  • német és nemzeti német nyelv és kultúratanára

  • német nyelv és kultúratanára

  • természetismeret-környezetismeret tanár

  • történelemtanár és állampolgári ismeretek tanára

  • ének-zene tanár

  • földrajztanár

  • matematikatanár

  • biológiatanár

  • fizikatanár

  • kémiatanár

  • latin nyelv és kultúra tanára

  • francia nyelv és kultúra tanára

Egy évtizedes együttműködés

Az ELTE és az EHE már egy évtizede működik együtt a tanárok képzésében. Az akkori együttműködés a bolognai, többciklusú rendszer (alapképzésre épülő tanári mesterképzés) szerinti oktatási formához igazodva rögzítette a két intézmény együttműködés keretében végzendő feladatait: Az EHE a hittanár-nevelő tanári szakképzettség megszerzéséhez szükséges szakterületi tárgyak oktatását végzi, az ELTE a közismereti szakpár szakterületi tárgyait, valamint a pedagógiai és pszichológiai tárgyakat oktatja.

Az egységes, osztatlan képzés keretében a feladatok megoszlása lényegileg változatlan marad, de az új struktúra mégis új feladatok elé állította az intézményeket. Szükségessé vált a tantervek újragondolása, valamint a két intézmény tanulmányi adminisztrációs feladatainak megváltozott rendszer szerinti összehangolása.

Új kezdet

A szerződés aláírása ennek a munkának a végére tett pontot, de egyben egy kezdetet is jelent, egy új típusú képzés indításának és folytatásának lehetőségét. Az osztatlan egységes képzési rendszer indítása ugyanis szakmailag új fejezetet nyithat a tanárképzésben, hiszen korábban két – esetenként három – részre tagolt képzéssel lehetett két tanári szakon is szakképzettséget szerezni, s most mindez egy képzés keretén belül válik lehetségessé. Az új rendszerben az oktatás integráltabban folyhat, a tárgyak egymáshoz igazítása, tartalmi összehangolása hatékonyabban történhet meg, mint a bolognai struktúrában.

Emellett az osztatlan képzés keretében is megmarad a másoddiplomás tanárképzés lehetősége. Az EHE továbbra is várja kiegészítő képzéseire azokat a pedagógusokat, akik szakmailag szeretnének továbbfejlődni és már meglévő tanári diplomájukhoz újabb szakterületen is tanári végzettséget kívánnak szerezni, illetve azokat a lelkészeket, akik a gyülekezeti és iskolai hitoktatást módszertanilag megalapozottabban, tanári végzettséggel kívánják folytatni. Ők a hittanár-nevelő tanár végzettséget rövidebb képzési idővel, más képzési rendszerben, akár egyszakos képzésként is megszerezhetik.

A szerződés aláírásával bővül a hittudományi egyetem képzési kínálata és egy olyan képzési formát tud nyújtani a hivatásukat kereső fiataloknak, amely a felsőoktatási tanulmányok megkezdésétől kezdve tudatosan készíti föl őket a tanári pályára, s egy piacképes oklevélhez juttatja a hallgatókat.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!