Wagner utolsó operája, melynek története a Szent Grál nagypénteki felmutatásának szertartásában csúcsosodik ki, a Parsifal-mondakörre épül, az opera szövegkönyvét maga a zeneszerző írta. Magyarországon először a Budapesti Népopera tűzte műsorra 1914-ben. Az Operaház idei előadásaiban a külföldi sztárok mellett nemzetközi hírű magyar művészek is színpadra lépnek: Parsifal szerepében Kovácsházi Istvánt, Titurelként Kováts Kolost láthatja a közönség. A női főszerepet, Kundryt a svájci szopránénekesnő, Yvonne Naef alakítja.
ERIC HALFVARSON (Gurnemanz)
A világ egyik leghíresebb Wagner-basszusénekese az amerikai Illinois államból származik. Nincs talán olyan neves operaház vagy koncertszínpad, ahol ne énekelt volna, és nincs olyan ismert szimfonikus zenekar, amellyel ne aratott volna már sikert. Repertoárja nagyon széles: A varázsfuvola Sarastrójától a Rigoletto Sparafuciléjén át A rózsalovag Ochs bárójáig vagy Bartók Kékszakállújáig szinte minden jelentős basszusszerepet megformált, az egyik leggyakrabban a Don Carlos Főinkvizítoraként ünnepelhette őt a közönség. Az utóbbi években Halfvarson egyre inkább a Wagner-karakterek felé fordult, olyan szerepek keltek életre a tolmácsolásában, mint Hunding (A valkür), Dalland (A bolygó hollandi), Fafner (Siegfried), Hagen (Az istenek alkonya) és Gurnemanz (Parsifal) – ez utóbbi szerepben láthatjuk most is. Az amerikai énekes a MET, a Covent Garden, a barcelonai Liceu, a berlini Deutsche Oper és Staatsoper, a Buenos Aires-i Teatro Colon, a chicagói Lyric Opera, valamint a San Fransiscó-i, dallasi és Los Angeles-i operaházak rendszeres és ünnepelt vendégművésze, valamint a legnagyobb fesztiválok közreműködője Bayreuth-tól Edinburgh-ig.
THOMAS J. MAYER (Amfortas)
A nemzetközi hírű, széles Wagner-repertoárral rendelkező német Thomas J. Mayer érdekes módon először bölcsészettudományokkal foglalkozott (történelem, német irodalom, filozófia), ezután tért át az énekesi pályára. Zenei tanulmányait a Kölni Zeneművészeti Főiskolán folytatta, majd regensburgi és darmstadti fellépések után első kiemelkedő sikerét Bázelben aratta, a Don Giovanni címszerepében. Wagner énekesként a Badeni Állami Színházban és Karlsruhéban hívta fel magára a figyelmet, A valkür Wotanjaként, valamint a Siegfriedben a vándor megformálójaként. 2008-ban a Hamburgi Állami Operaházhoz szerződött, ahol repertoárját jelentős baritonszerepekkel szélesítette (Scarpia – Tosca; Rigoletto; Mandryka – Arabella; Jochanaan – Salome.) Ebben az időszakban debütált a Milánói Scalában is Berg Wozzek című alkotásában Alban szerepében, majd a Don Carlos Posa márkija következett a világhírű milánói színpadon. 2010-ben Mayer a Salzburgi Fesztiválon mutatkozott be Berg Lulu című operájában, majd ismét Wotant varázsolta a színpadra a Párizsi Operaházban. A német hősbariton Európa szinte összes jelentős dalszínházában ünnepelt művész (Berlini Operaház, Antwerpeni Flamand Operaház, Kölni Operaház), de vendégszerepelt már Tokióban is. A Magyar Állami Operaház húsvéti Parsifal-előadásainak Amfortasaként komoly művészi élményt ígér a hazai közönségnek, majd 2013 nyarán a Bayreuthi Ünnepi Játékokon lép majd fel a Lohengrinben.
A karnagy: STEFAN SOLTÉSZ
Stefan Soltész 1949-ben Magyarországon született. A Bécsi Zeneművészeti Főiskola karmester tanszakán Hans Swarowsky volt a mestere, pályáját 1971-ben a Theater an der Wienben kezdte. 1973-tól tíz évig a bécsi Staatsoperben dolgozott, közben rendszeresen vezényelt Grazban is, s a Salzburgi Ünnepi Játékokon Karl Böhm, Herbert von Karajan és Christoph von Dohnányi mellett dolgozott asszisztensként. 1983 és 1985 között Hamburgban, majd a berlini Deutsche Operben volt állandó dirigens. Betöltötte a braunschweigi Staatstheater fő-zeneigazgatói tisztét, 1992-ben pedig a Flamand Opera első karmestere lett. 1997 óta az esseni Aalto-Musiktheater intendánsa és az Esseni Filharmonikusok zeneigazgatója. Rendszeresen kap meghívásokat operák és hangversenyek dirigálására Amszterdamba, Bécsbe, Zürichbe, Párizsba, Londonba, Washingtonba és San Franciscóba.
A produkció adatlapjáért kattintson IDE.