Babolcsi Andrea múzeumpedagógus, régész, az intézmény munkatársa elmondta szerdán az MTI-nek, hogy Benczúr újra köztünk van! címmel január végén nyílt tárlat a múzeumban a festő születésének 170. évfordulója alkalmából.
A tárlat egyedi megvilágításban mutatja be a Nyíregyházán született festőt, a magyar akadémizmus legnagyobb képviselőjét - tette hozzá.
A kiállítás anyaga révén az érdeklődők végigkövethetik Benczúr művészi útját a gyermekkorában készített első önálló rajzaitól a müncheni akadémián töltött évei alatt alkotott első sikeresebb stúdiumain keresztül az élete utolsó szakaszában festett mitológiai témájú képekig.
A tárlat Babolcsi Andrea tájékoztatása szerint betekintést nyújt a művész magánéletébe is, hiszen láthatók a feleségét, a gyermekeit és a nővérét megörökítő portrék. Kiállították Benczúr első önarcképét is, amelyet 17 éves korában készített. A portrén - emelte ki a múzeumpedagógus - már megfigyelhető az alkotó jelentős technikai tudása és kifinomult színérzéke, amelyek Benczúr festészetének legfőbb sajátosságai.
A nyíregyházi Benczúr-kiállítás legszebb darabja az 1875-ös, Vajk megkeresztelése című monumentális munkához készült, Szent Adalbert püspököt ábrázoló tanulmány.
A tárlat festészeti anyagát a Magyar Nemzeti Galéria és a miskolci Herman Ottó Múzeum biztosította, s látható Kisfaludi Stróbl Zsigmond 1929-ben készített Benczúr-portréja is: a kisméretű szobor gipszmodellje a zalaegerszegi Göcseji Múzeum gyűjteményének értékes darabja. Korhű dokumentumok és korabeli fotográfiák adnak további bepillantási lehetőséget a festő életébe. Bemutatják ifjú Benczúr Gyulának, a festő fiának édesapjáról írt több mint 160 oldalas, dokumentum értékű kéziratát, amely a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum tulajdona.
A püspöki tárlatvezetés pénteken 14.00 órakor kezdődik a nyíregyházi Jósa András Múzeumban, ahol a Benczúr újra köztünk van! című kiállítás április 28-ig látogatható.