Vekerdy Tamás és Deák László disputáján a gyermek nevelése volt a központi kérdés – Videó!

Vekerdy Tamás és Deák László disputáján a gyermek nevelése volt a központi kérdés – Videó!

Share this content.

Szöveg: Galambos Ádám, videó: Petőfi Irodalmi Múzeum
Budapest – Az Asztali Beszélgetések Kulturális Alapítvány szervezésében Vekerdy Tamás pszichológus és Deák László evangélikus lelkész folytatott nyilvános disputát a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A „Mit tanulhatunk a gyermektől?” címmel rendezett dispután beszélgetőpartnerek az oktatás és a gyereknevelés irányából közelítették meg a kérdést.

A beszélgetés résztvevői, Vekerdy Tamás és Deák László már a kezdetekkor megállapították, hogy alapvetően az őszinteséget és az önazonosságot fedezhetjük fel és tanulhatjuk meg a gyermekektől. A szülőknek ugyanakkor szükséges felismerniük, eldönteniük, hogy önmagukat kívánják gyermekükben megvalósítani, vagy gyermeküknek szeretnék azt a szabadságot nyújtani, melyből ők maguk önmagukká tudnak válni. Utóbbihoz természetesen szükség van bizonyos határok felépítésére, napirend kialakítására, azonban a gyermeknek nyújtott szabadság megadása a legtöbb, mit tehetünk értük.

„Az ősbizalom – mely a szülő iránti feltétlen szereteten alapul – az egyik legfontosabb a gyermek számára” – emelte ki Vekerdy Tamás, aki elmondta, hogy „az árvaházakban, ahol a gyermekeknek a szülői kapcsolatuk megszűnt, az ott élő gyermekek megpróbálnak mindenkihez ragaszkodni.” Ebből a megközelítésből került elő a Sztehlo Gábor által létrehozott Gaudiopolis, vagyis a gyermekköztársaság képe, hiszen ott az árva gyermekek az iskolán és a munkavégzésen túl családba rendeződtek.

Az élő internetes közvetítés által is követhető dispután a mai oktatási módszerrel kapcsolatban a beszélgetőtársak megjegyezték, hogy a diákoknak a kérdés feltevésre nyújtott lehetőségei az oktatásban hiányoznak, miközben a kutatások azt igazolják, hogy éppen erre kéne időt hagyni.

„A sztehloi pedagógiai múlt - mely meghatározza egyházunk múltját - kevésbé valósul meg a jelenben, pedig lenne honnan merítenünk” – emelte ki Deák László, aki kitért arra, hogy a mostani hittan tanterv bár egyre nagyobb teret enged a közvetlen beszélgetésnek, azonban a tanári kar felkészültsége kulcskérdés lehet ennek megvalósításában.

Vekerdy Tamás a finnországi nevelési programot hozta példaként, mintegy hangsúlyozva, hogy a tantervet nem lehet általánosságban alkalmazni, hanem azt minden esetben az adott osztályhoz, legjobb esetben az egyes diákhoz kéne igazítani. Az Asztali beszélgetések résztvevői hangsúlyozták, hogy a legtöbb, melyet egy tanár elérhet az, hogy vágyat ébreszt a gyermekben az adott tananyag iránt.

Az Asztali Beszélgetések Kulturális Alapítvány disputája az alábbi videón teljes terjedelmében visszanézhető.

A disputasorozat következő alkalma 2015. február 26-án lesz a Petőfi Irodalmi Múzeumban, amikor Závada Pál író és Kertész Botond egyháztörténész ül egy asztalhoz, hogy a Természetes fény című kötet alapján beszélgessenek múltról és jelenről.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!