A jelenlegi pályázat témája különböző korszakok feldolgozása országaink történelméből. Az 1820-as, 1920-as és 1990-es évek kiválasztása után öt különböző területen vizsgálják a diákok ezeket az évtizedeket: kutatnak a tudományok, a sport, a művészetek, a történelmi-politikai állapotok és a mindennapi élet témájában, majd a feltárt eredményeket valamilyen formában egymásnak, illetve az iskola, később a város többi tanulójának is megmutatják. Ennek megvalósítása nagyon változó lehet: készülhetnek prezentációk, interjúk, kiadványok vagy más kreatív projekttermékek.
A pályázatok legnagyobb érdekessége mégis az, amikor a diákok végre találkozhatnak egymással. Erre került sor az elmúlt héten, amikor a finn tanulók egy kis csoportja Szarvasra érkezett két tanáruk kíséretében. Egy teljes hetet töltöttek nálunk, mi pedig igyekeztünk az együtt töltött időt jól kihasználni. Számos érdekes programmal készültünk számukra, többek között itt, Szarvason is, ahol az egyik napon kenyérlángost sütöttünk az Urbancsok-tanyán, és a remekül berendezett parasztházban egyúttal megfigyeltük azt is, hogyan éltek a vidéki magyarok és szlovákok az általunk vizsgált korszakokban. Két diákunk a szarvasi kajak-kenu sportág képviselője, ők interjút készítettek edzőjükkel, Nyerges Attilával, egy délután pedig ki is próbálhattuk a gyönyörű időben, miben rejlik e sport szépsége.
Nemcsak Szarvast mutattuk azonban meg, hanem kalandoztunk is Kondoroson, Ópusztaszeren és Budapesten, ahol a Magyar Nemzeti Múzeumban értékes kiállításokon mutathattuk meg finn barátainknak, mennyire színes is volt a magyar történelem az elmúlt bő ezer év során.
A cserelátogatásnak csak egyik célja, hogy a környékünket, vidékünket közelebb hozzuk a külföldi diákokhoz. Természetesen azt is szeretnénk elérni, hogy a közös nyelv, az angol mindennapi használata által a tanulók e területen is fejlődjenek. A közös projekt 2019 nyarán ér csak véget, így néhány délelőtt folyamán a diákok kisebb csoportokban újra feldolgozták az egyes évtizedek történéseit, közben pedig megtervezték azokat az animációs filmeket, amelyeket majd januárban Joroinenben alkotnak meg a témában. Az iskolában és azon kívül együtt töltött idő minden bizonnyal sokat lendített a részt vevő tanulók kommunikációs és idegen nyelvi készségén.
Három hónap múlva tehát folytatódik a finn–magyar kaland, amit mindannyian izgalommal várunk már. A munka azonban addig sem szünetel, hiszen a projektet népszerűsíteni is szeretnénk, nemcsak a gimnáziumban, hanem lehetőség szerint más közönség előtt is. Amint egy-egy ilyen esemény megvalósul, újra jelentkezünk.
A szerző pályázati koordinátor.