Hosszas előkészület, közös gondolkodás, egymásra hangolódás, a bibliai szövegek megbeszélése és lelki felkészülés előzte meg az Evangélikus Hittudományi Egyetem hallgatóinak előadását. A Borbíróné Balla Fruzsina, Garai Szilvia, Hack Dóra, Jakab Johanna, Réz-Nagy Zoltán, Riczinger Péter, Stikl Andrea, Tiborcz Dániel, Tóth Kornél, Varga Nárcisz és Veczán Zoltán által előadott passiótörténet szövegkönyvét a szereplők az evangéliumok szövege mellett többek között Ordass Lajostól, Füle Lajostól, Gyökössy Endrétől, John Miltontól, Joó Sándortól, Kányádi Sándortól és Kapui Ágotától származó idézetekkel egészítették ki.
Ebben a történetben színt vall az ember, de színt vall Isten is.„Az egyházi év legfájdalmasabb napja, amelynek véres valóságában a váltságmű szíve tárul fel Isten népe előtt. A Jézus Krisztusban testbe jött Isten, az Istenember elvérzik, meghal értünk a keresztfán, hogy engesztelő áldozat legyen az egész világ bűnéért” – fogalmazott nagypéntekkel kapcsolatban Jánossy Lajos. Dietrich Bonhoeffer pedig a Megváltó áldozatával kapcsolatban így írt: „Isten hagyja kiszorítani magát a világból – a keresztre.” A megrázó, Krisztus szenvedéstörténetét megjelenítő passióalkotás minderre rávilágít, és a nagyhét gyötrelmes útját bemutatva vezeti a nézőket Krisztus áldozatáig, mely alatt az emberi gyarlóság, árulás és önös érdekek között felfedezhettük a megváltó és igaz isteni kinyilatkoztatást. Úgy, ahogy Réz-Nagy Zoltán mondta: „Az egyház azt tanítja, hogy a Biblia kinyilatkoztatás Istenről, ugyanakkor kinyilatkoztatás az emberről is. Arról szól, hogy milyen az Isten és milyen az ember. Ez különösen igaz a passió történetére. Ebben a történetben színt vall az ember, de színt vall Isten is.”
Az evangélikus teológusotthon egyetemi lelkésze az áhítatban a passióval kapcsolatban minden ember személyes érintettségét emelte ki. Mint fogalmazott, életünk részét képezik azok a valós vagy valótlan megaláztatások, a számkivetettség, a magány, a harag, a fájdalom, melyek a passióban is megjelennek. „A passióban is van összejátszás, árulás, egyedül maradás, kitaszítottság, börtönbe vetés, ütlegelés, fájdalom, megaláztatás, hosszú szenvedés és kínos halál” – mondta a lelkész.
Réz-Nagy Zoltán a nagyhét eseményeiről és üzenetéről elmondta: „Ez nem egy olyan eseménysor, amire azt mondhatod, hogy nem ismerősek a benne előforduló dolgok. Mi magunk vagyunk a szereplők. Mi magunk vagyunk a félő, szertefutó tanítványok, a lefizetett tanítvány, az ellenséges, célratörő Kajafás, az ingadozó Gamáliel vagy a csak titokban rajongó Nikodémus, az események után kullogó Arimátiai József, a közönyös Pilátus, a kegyetlenkedő katona, a félelmében tagadva hazudó Péter, a népszerűséget kihasználó Barabás. Ezek a szereplők, a passió alakjai tükröt tartanak elénk.”
Az Evangélikus Hittudományi Egyetem hallgatói a Budapest-Zuglói Evangélikus Egyházközség templomában tartott bemutatót követően útra keltek, hogy a Nógrádi Evangélikus Egyházmegye tizenhét gyülekezetében adják elő Krisztus szenvedéstörténetét.
Képgaléria:
Passiókörút a Nógrádi Egyházmegyében:
2018. március 25. (virágvasárnap)
09.00: Pásztó
11.00: Salgótarján
16.00: Lucfalva
18.00: Sámsonháza
2018. március 26. (hétfő)
16.30: Szügy
18.00: Balassagyarmat
2018. március 27. (kedd)
16.00: Nógrád
18.00: Bánk
2018. március 28. (szerda)
10.00: Balassagyarmati börtön
15.00: Kétbodony
16.30: Felsőpetény
18.00: Ősagárd
2018. március 29. (nagycsütörtök)
16.00: Terény
18.00: Galgaguta
2018. március 30. (nagypéntek)
09.00: Bér
11.00: Vanyarc
15.00: Egyházasdengeleg