Iskolapad és füzet, avagy ebédlőasztal és laptop

Iskolapad és füzet, avagy ebédlőasztal és laptop

Share this content.

Forrás: Evangélikus Élet, szöveg: Torda Eszter
A nyár vége sokszor már egyet jelent a szeptemberben induló tanévre való készüléssel. Ám idén ez rendkívülinek ígérkezik. Vajon visszatér a hagyományos oktatás, a korán kelés, a szamárfüles füzetek és társaik, vagy elég lesz leülni a számítógép elé, jegyzetelni a billentyűzeten és letölteni a tanárok által készített videókat? Az elmúlt fél év tapasztalatairól, illetve a tantestületek terveiről kérdeztük a Deák Téri Evangélikus Gimnázium igazgatóját, Gadóné Kézdy Editet, a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola igazgatóját, Andorka Gábort, illetve az intézmény pedagógiai igazgatóhelyettesét, Gűth Tamást.

Bár sok helyen olvashattunk beszámolókat többgyermekes szülőktől, elfoglalt pedagógusoktól és leterhelt diákoktól azzal kapcsolatban, ki hogyan élte meg a digitális oktatás időszakát, lapunk ez alkalommal azoknak a tapasztalataira volt kíváncsi, akik mindezt megszervezték, lehetővé tették.

„Ez az időszak mély víz volt a javából, azonban a tanév végére rengeteg tudással, tapasztalattal gazdagodtunk. A legnagyobb kihívást a tananyag mennyiségének megfelelő kiválasztása okozta: nehezen tudtuk felmérni, hogy ilyen körülmények között mi az a teher, ami fejlődésre sarkall, de nem is teljesíthetetlen, és ezáltal nem okoz frusztrációt, kudarcélményt” – feleli Andorka Gábor bonyhádi igazgató arra a kérdésre, hogy milyen tapasztalatokkal zárták a tanévet.

A bonyhádi gimnázium sok diákja szerencsés helyzetben volt a digitális oktatásra való átállás tekintetében. Az iskolát tavaly szeptemberben megkezdő tanulók – a kilencedikesek, valamint a hatosztályos képzés esetében a hetedikesek, összesen mintegy százötvenen –, illetve a szüleik ugyanis választhattak a tankönyvek és a tablet között – mondta el Gűth Tamás. – Tablet esetén azokból a tárgyakból, amelyekhez már elkészült a digitális tananyag (egyre több van a Nemzeti Tankönyvkiadó fejlesztésében, és ingyenes), a diákok nem kapnak tankönyvet. Az iskola tájékoztatja a szülőket és a diákokat a tabletek előnyeiről, illetve arról, hogy az iskola kifizeti a vételár felét. Tanulmányaik befejeztével a diákok megtarthatják a készüléket.

Minden tanterem laptoppal, projektorral vagy interaktív táblával van ellátva, illetve tavaly óta fokozatosan cserélik le ezeket digitális táblára. Így próbálja a gimnázium a digitális oktatási módszereket minél hatékonyabban alkalmazni. „Alegfontosabbnak azonban sosem a módszert tartjuk, hanem a pedagógusok felkészültségét, személyiségét – teszi hozzá az igazgatóhelyettes. – Tehát nem tervezzük, hogy egységesen mindenki csak digitális formában dolgozzon. A tananyag feldolgozásának módja a szaktanárok kompetenciája. Kétségtelen, hogy a digitális tananyag, a tablet és azok megfelelő használata számos előnnyel, újdonsággal bír, de sosem lehet több a pedagógusok munkájának a kiegészítésénél.”

A modern technikával ugyan néhány pedagóguskollégának meggyűlt a baja, de a munkaközösség tagjai igyekeztek mindenben segíteni egymásnak, a diákok egy csoportja pedig közösen kísérletezte ki a megfelelő alkalmazásokat azzal a céllal, hogy megkönnyítsék az online oktatást – árulta el az igazgató.

„Fontosnak találtuk, hogy egységes keretben folyjon a karanténos oktatás, ne kelljen a családoknak egyszerre rengeteg programmal megismerkedniük. Próbáltunk figyelni arra is, hogy egy átlagos háromgyerekes család nem tudja minden gyermeknek garantálni az azonnali internetes jelenlétet, így adtunk elég időt a feladatokra, kerültük az időzáras teszteket” – ezt már Gadóné Kézdy Edit igazgatótól tudjuk meg. A Deák Téri Evangélikus Gimnázium is rugalmasan vette az akadályokat: „Hatalmas oktatási kísérlet részesei voltunk. A közösségi programok hiányát is igyekeztünk videós passióolvasással, hétfői áhítattal, ballagási videóval vagy a színjátszó kör vicces felvételeivel pótolni és enyhíteni.”

Ami pedig a jövőt illeti, az intézmény vezetője arról is beszélt, hogyan képzeli az idei szeptemberi iskolakezdést: „Sajnos nem reménykedem abban, hogy mind a száznyolcvanegy tanítási napot az iskolában tölthetjük. Nehéz lesz, de egyszerre lelkesítő is, hogy a tanárok milyen elhivatottsággal, találékonysággal, lelkesedéssel vették az akadályokat. A gyerekek túlnyomó többsége is nagyon komolyan tanult az új eszközökkel.”

Mint megtudtuk, a Deák téren a legkisebbekre és az érettségizőkre különösen odafigyelnek majd abban az esetben, ha ismét karanténos oktatásra kerülne sor. A bonyhádi iskola hagyományos tanévkezdésre készül, ugyanakkor a Tolna megyei intézményben is igyekeznek az alsó évfolyamosok oktatását minél gördülékenyebben megszervezni vész esetére, továbbá – mint fogalmaznak – „mindenképpen felkészülünk a hibrid oktatásra is, most már jóval nagyobb rutinnal”.

A cikk az Evangélikus Élet magazin 85. évfolyam, 33–34. számában jelent meg 2020. augusztus 30-án.

Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!