A kartali „polihisztor” – Beszélgetés Ladócsy László művésztanárral

A kartali „polihisztor” – Beszélgetés Ladócsy László művésztanárral

Share this content.

Forrás: Evangélikus Élet. Szöveg: Petrőczi Éva
Ladócsy Lászlót és feleségét, Ladócsy Kata német szakos tanárt, Iklad egykori evangélikus lelkipásztorának, Völgyes Pálnak egyik gyermekét közel negyven éve ismerem. Ők ekkor még csak negyedikes gimnazisták voltak, én pedig az akkor nagyközséggé lefokozott, elsősorban Petőfi révén közismert városka közművelődési főelőadójaként tevékenykedtem. Barátságunk olyan gyorsan kiteljesedett, hogy Laci első kiállításának anyaga az én témajavaslatom nyomán készült el: Ördögh Szilveszter modern Jézus-regénye, a Koponyák hegye ihlette ezeket a finom grafikákat, amelyek a könyv írójának megbecsülését is kivívták.

Laci és Kata 1978-ban házasodtak össze, az évek során négy gyermekük született, s jelenleg már négy unokájuk van. Kapcsolatunk azóta is töretlen, így a beszélgetés tegező formája – úgy vélem – megengedhető.

– Kedves László, az én szememben igazi polihisztor vagy. Kérlek, vázold szakmai életutadat, kiemelve annak az evangélikus egyházhoz kötődő vonatkozásait.

– „Polihisztorságom” csak annyiból áll, hogy humán érdeklődésemmel fizikából és biológiából is érettségiztem, majd történelem–népművelés szakot végeztem, mert ez is nagyon érdekelt. Voltam, szinte gyerekfejjel, művelődésiház-igazgató, tanítottam történelmet. Mindeközben természetesen leginkább csak festettem és festettem volna. Tagja lettem a szadai Székely Bertalan Rajztanári Stúdiónak, közben elvégeztem a rajz szakot is. Harminchárom éve tanítok szülőfalumban, Kartalon, és húsz éve vagyok óraadó az aszódi evangélikus gimnáziumban. Tizennyolc éve lettünk az aszódi evangé­ likus gyülekezet tagjai, gyermekeink itt kötöttek házasságot, és az unokáinkat is itt keresztelték.

– Egy hívő tanár életében nem szokatlan s egyáltalán nem erőltetett tanári hitvallásról beszélni. A tiédet hogyan foglalnád össze?

– Már korábban is sokat gondolkodtam ezen, nagyon könnyű megfogalmazni: egyszerűen szeretek tanítani. Fontos számomra, hogy átadjam, mit gondolok a művészetről, az emberségről, a hitről.

– Most már a képzőművészethez közelítve: számtalan kiállításod közül melyekre emlékszel úgy, mint egyéniségedhez, vállalásodhoz és választásaidhoz legközelebb állókra? Jómagam eddig hármat nyitottam meg, s úgy éreztem, ezek közül a kelenföldi evangélikus gyülekezeti teremben tartott volt igazán szíved szerinti…

– A kelenföldi valóban egy remek megnyitó volt. A neoromán teremben igazán a helyükre találtak az ikonjaim és az absztrakt táblaképeim. Hasonló élményben volt részem a fóti plébániatemplomban, ahol dr. Ruzsa György művészettörténész-professzor nyitotta meg a tárlatomat. Szívesen gondolok még kiállítási helyszíneim kö­zül az obenburgi BuntSteinBogenHausra, a budapesti Centrál kávéházra és a debreceni Déri Múzeumra.

– Tudom, hogy kötődsz Finnországhoz. Azonban képeidet nézve igazi „második hazád” nyilvánvalóan Csehország, Prága. Magától adódik a kérdés: először a cseh fővárost szeretted meg, azután Hrabal műveit, vagy fordítva?

– Volt egy kiállításom Aszódon, a Petőfi Közérdekű Muzeális Gyűjteményben 100 kép címmel. Akvarellképeslapokat festettem az utazásaimról, Párizs, Róma, Athén… mind-mind megjelent rajtuk. Asztalos Tamás barátom ezeket látva azt mondta: „Ez mind szép, de Prága gyönyö­ rű!” A következő kiállításom tehát már Prágáról szólt. Sokszor utaztunk a bará­taimmal az „arany Prágába”, hogy Tamás ötlete alapján felkutassuk Hrabal életének helyszíneit. Ebből született a Hrabal-galaxis. Ez a kiállítási anyag és a kiállítók kö­re évről évre bővült, és egy igazi országés külföldjáró „összművészeti vándorcirkusz” lett belőle. Tíz év, húsz kiállítás és örök szerelem a hrabali próza iránt.

– Szó volt tanári és képzőművészi munkádról, de ne hanyagoljuk el a 2011-ben alapított és máris országos, sőt nemzetközi hírű Ladócsy MűteremGalériát sem, amelyet feleségeddel, Katával együtt vezettek, s amely pici „kulturális fővárossá” emelte lakóhelyeteket, az Aszód-közeli Kartalt. Ez a gyönyörű kiállítási és rendezvényhelyszín egyébként a hagyományos magyar vendégszeretetnek is fellegvára lett, ahol a közönséget nemcsak szellemi, de általatok készített földi jók, igazi agapék is várják.

– Igen, bár a galériát természetesen nem csak azért nyitottuk meg, mert szeretek főzni. Félretéve a tréfát, nem fogalmaztunk meg magasztos célokat, egyszerűen szerettünk volna otthont adni jó ki­állításoknak. Aztán lett koncert, író-olvasó találkozó, irodalmi est, kortárs tánc, felolvasószínház, galériaéjszaka, grafikai tábor…

– A szakralitás, a hitéleti témák nagyon fontosak számodra. Kérlek, ha vázlatosan is, mesélj néhány olyan művedről, amelyek a bevezetőben már említett gimnazista kori debütáláson túl bibliai vagy éppen egyháztörténeti ihletésűek, illetve közelebbről az evangélikus egyház múltjához és jelenéhez kötődnek.

– Ikonok festésével kezdtem, több száz kép után úgy éreztem, ennyi előkészület után már átfogalmazhatom egy-egy ikonomat absztrakt táblaképpé. Sokakat ezzel jócskán megleptem. Volt, aki azt mondta, ez egy nagyon kötött műfaj, de Ruzsa tanár úr azzal bátorított, hogy az ikon már eleve egy elvonatkoztatás. A formanélküliséggel visszautaltam az ószövetsé­gi ábrázolástilalomra, ez a gondolat éppen a reformációval került újra elő a művészetben. Az ikonok 20. századi felfedezése a modern művészet megszületését inspirálta. Különösen kedvesek nekem a Pantokrátor, a Keresztelő Szent János, a Szent Demeter, valamint egy kopt Krisztus-kép és egy Menász apátot ábrázoló alkotás.

– „Civil” munkahelyeiden, a Kartali Könyves Kálmán Általános Iskolában, ahol az iskolatanács elnöke vagy, illetve az aszódi evangélikus gimnáziumban, ahol húsz éve dolgozol óraadóként, a történelem-, illetve a rajz- és művészettörténet-órákon hogyan igyekszel a diákságot közelebb vinni a reformáció ötszázadik születésnapjához?

– A történelemórákon már szóba került ez a téma, a hatodikosokkal nemrég tanultunk róla, a gimnáziumban a csendesnapon pedig épp Boschról mint a reformáció vizuális előfutáráról tartottam előadást.

– Végül egy, az előzőhöz szervesen kapcsolódó kérdés: művészi munkádban, illetve a Ladócsy Műterem-Galéria idei programjaiban milyen módon jelenik meg a protestáns egyházak történetének e sorsdöntő dátuma?

– Nyár végén lesz egy Luther-kiállítás, erre körülbelül harminc művészt hívunk meg. Az este végén természetesen sör is lesz…

– A tökéletesen elhibázott közgondolkodás a „művésztanárt”, aki ráadásul még magán művelődési otthont is vezet, sokkal kevesebbre tartja, mint a „csak művészeket”. Úgy látom, s látjuk sokan, hogy hála Istennek, te szembemész ezzel a torz értékítélettel, és derűvel, elszántsággal egyszerűen teszedvállalod mindazt, amire teremtettél. Ehhez nyilván egy olyan nagybetűs Társ is hozzásegít, amilyen a feleséged, s amilyen szeretetteljes és megértő egész virágzó nagycsaládod. Jól látom ezt?

– Igen, ezt csak így lehet csinálni. Amikor lelkészünk, Lőrincz Csaba ajándékaként megnyílt ez a galéria, egy kereszt is felkerült a falra. Isten áldását éreztük már az építkezés alatt is, amikor barátok és volt tanítványok segítettek leküzdeni a nehézségeket. A rendezvényeken egész csalá­dom támogat, segít. Ráadásul a vejem fotós, a fiam grafikus. A legfontosabb szá­momra feleségem, Katalin biztos ízlése, józan, bölcs értékítélete – és szeretete.

A cikk az Evangélikus Élet magazin 82. évfolyam, 11. számában jelent meg, 2017. március 19-én.

Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál, a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a Digitalstand oldaláról.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!