Megreformált nyelvtanítás

Megreformált nyelvtanítás

Share this content.

Szöveg: Bánsági Bernadette, fotó: deakteri.hu
Budapest – Megreformált nyelvtanítás címmel rendezett nyelvtanári konferenciát a Deák Téri Evangélikus Gimnázium a Magyarországi Evangélikus Egyház intézményeiben tanító nyelvtanárok számára december 4-én, immár ötödik alkalommal.

Az eseményt Urbán Ágnes tantárgygondozó és Gadóné Kézdy Edit igazgatónő köszöntője, majd Pethő-Szűcs Máriának, a kiskőrösi evangélikus iskola iskolalelkészének áhítata nyitotta meg. Az egész napos program különösen a diszlexia és a nyelvtanulás problematikájának, illetve a bibliai témák és az etika tananyagba történő beillesztésének fő témái köré szerveződött.

Milyen kihívásokat jelent a nyelvtanulás a diszlexiás tanulóknak, és milyen gyakorlati módszerekkel tudjuk számukra könnyebbé és élvezetesebbé tenni a tanulást? E kérdés köré fűzte mondandóját Imréné Sarkadi Ágnes plenáris előadásában, aki több mint tizenöt éves tapasztalattal rendelkezik diszlexiások nyelvtanításában. Az előadó olyan gyakorlati módszereket mutatott be, mint a gondolattérképekmemóriamankók, melyeknek segítségével megkönnyíthetjük az érintettek nyelvtanulását.

Erre épült a fenti előadó Fischer Andreával, a Károli Gáspár Református Egyetem szakmódszertan-oktatójával közös workshopja, melynek folyamán különböző iskolákból érkező angol, német és olasz nyelvtanárok kisebb csoportokban cserélhettek véleményt és oszthatták meg tapasztalataikat a diszlexiás gyerekek tanításával kapcsolatban magyar nyelven. A foglalkozás végén minden csoport bemutatott egy általa összeállított feladatsort. A nyelvoktató kollégák hasonló ötleteket kaphattak német nyelven Kohlmann Ágnesnek, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Germanisztika Tanszéke adjunktusának workshopján.

Hogyan tudunk bibliai történeteket, illetve egyházi ünnepeket bevonni a tanórákba? Ezekre a kérdésekre kaphattunk ötletgyűjteményt filmrészletek és weboldalak segítségével Pethő-Szűcs Máriának és dr. Hans Getzenynek, a Deutche Schule Budapest tanárának prezentálásában. Sándor Éva, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium tanára pedig egy egész osztály bevonásával mutatta be a jelenlevőknek, hogyan építhetünk be esettanulmányokon keresztül morális, etikai kérdéseket egy nyelvi órába. A két fő irányvonal mellett szó esett még a nyelvtanítás leginkább elhanyagolt részéről, a kiejtésről. Az érdeklődők Piukovics Ágnes, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Phd-hallgatója segítségével gyakorlati tanácsokat kaphattak arra vonatkozóan, hogyan ébreszthetők rá a nyelvtanulók a helyes kiejtés és hangsúly fontosságára. A délelőtti és délutáni blokk között rövid ismertetőt hallhattunk az eTwinning, vagyis az európai iskolák közösségének internetes portáljáról Feketéné Kovács Zsuzsa EPSZTI-szaktanácsadó demonstrálásában. Aki pedig egy kis vizuális élményre vágyott, tárlatvezetésen vehetett részt az Evangélikus Országos Múzeumban.

Az úti áldással záruló rendezvény sikeres megvalósításában az előadókon és szervezőkön kívül közreműködött az EPSZTI, az Oxford University Press, a Libra Könyvesbolt, a Petőfi Irodalmi Múzeum, az MM Publications, a Goethe Institut és a KPMG.

Hivatkozások: További képek. -

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!