A délelőtt folyamán az alsósok (5-7. évfolyam) Tátrai Zsuzsanna előadását hallgathatták meg advent és karácsony népszokásairól a díszteremben. Utána Raffai Balázs mutatott be bibliai témához kapcsolódó kémiai kísérleteket.
A Keresztény Önkéntesek Szövetsége az Ifjúságért és Gyermekekért Egyesület (KÖSZI) három önkéntese, Koknya Dorottya, Seben Glória és Szabó Anna összesen öt osztálynak tartottak kreatív, interakítv foglalkozást arról, hogy a reformáció üzenetét hogyan lehet továbbvinni a reformációi év lezárultával.
Sztrókay Edit és János Judit hittantanárok a 7. és 8. évfolyamnak levetítették a Luther rajzfilmsorozat új epizódjait.
A 11-12. évfolyam egy-egy csoportjával könyvkötő foglalkozott, a többieknek Győrffy Eszter református hittanár egyháztörténeti előadást tartott.
Koncertet adtak a Wesselényi utcai baptista gyülekezet fiataljai.
A templom előtt állt egy hatalmas tábla, ami a wittenbergi Vártemplom kapuját formálta, amire Luther Márton szömegzte ki 95 tételét. Most a diákok írhatták le, mit szeretnének megreformálni az életükben, világban.
A felsőbb évfolyamok (8-12. évfolyam) diákjai az Evangélikus Diakónia Magyarország Integrációs Szolgálatának támogatásával, Nagy Anna szervezésében, hazánkban élő menekültekkel ismerkedhettek meg.
A diakónia munkatársai, Hajdu Tibor és Mészáros Attila meséltek arról a diákoknak, milyen a menekültek helyzete a világon és Magyarországon. Előadásukban kitértek arra, hogyan működik az evangélikus egyház menekülteket segítő munkája. A templomban tartott bevezető előadások után az osztálytermekben egyes osztályok disputát, mások személyes beszélgetést folytathattak a menekült vendégekkel, Andrási Júlia és Soltis Lilla, az Evangélikus Diakónia Integrációs Szolgálat munkatársainak koordinálásával.
Érdekes volt megtudnunk, az Evangélikus Diakónia hogyan tud segíteni a hazájukból elmenekülni kényszerült embereknek. Aztán sajátos élettörténetekkel ismerkedhettünk meg, de azt is elárulták a bemutatkozók, ők milyennek találnak bennünket, magyarokat, milyen az életük nálunk, hogyan tudnak beilleszkedni.
A templomi felvezető után a 8-12. évfolyam diákjainak egyik fele öt csoportban találkozott a menekültekkel és a diakónia munkatársaival, addig az öt évfolyam másik felével a templomban Kodácsy Tamás református lelkész és Csepregi András beszélgettek arról, hogyan gondolkodhatunk a menekültekről és hogyan viszonyulhatunk hozzájuk.
Az afgán Narjes, az észak-iráni Yahya és Hasszán, a magyar anyától és iráni apától született Samira és a szomáliai Janab valódi interkulturális mediátorokként a médiában megjelenő filmek, reklámok, plakátok üzenetén túlmutattak. Beleláthattunk személyes élményeiken keresztül a szívükbe, az érzéseikbe, a gondolataikba, a terveikbe is.
A nap elején még ódzkodás látszott sokakon, de a nap végére a személyes kontaktusnak köszönhetően sokak váltak a téma iránt nyitottakká és befogadókká.
Minden csendesnap szervezése igen stresszes, amikor viszont elkezdődik, már nagyon jó. Az első felmerülésétől kezdve támogattam azt az ötletet, hogy meghívjuk iskolánkba a menekülteket és megismertessük a diákokkal a diakónia munkatársainak a szolgálatát. Igazi flow volt ez az egész nap - mondta Csepregi András, aki igyekszik más iskolalelkészek számára is ajánlani a programot.
A bemutatkozott menekültek életének részleteiről az Evangélikus Életben és később az evangelikus.hu oldalán is beszámolunk majd.