Az igazgató beszédében hangsúlyozta, mennyire „soknézőpontú és sokszínű lehet a történelemoktatás”, és „bár tudjuk, hogy a történelmet mindig a győztesek írják, de annak van egy másik olvasata is, és ezt fontos belecsempészni az oktatásba”. A konferencián ugyanis ismét a szaktudományos-szakmódszertani kutatást és a múzeumi-levéltári kutatómunkát állították a középpontba, és jobbára a 20-21. század kérdéseivel foglalkoztak a tanárok.
Veizer Valéria, az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium igazgatója a megújulási lehetőségek keresését és az újítási tapasztalatok megosztását emelte ki, mely a konferencia fontos mottója lehetne. Az iskolavezető ezután ismertette, hogy milyen változások határozták meg itnézményüket azóta, hogy az egyház ismét visszakaphatta egykori iskoláját.
Péterfi Gábor történelemtantárgy-gondozó elmondta, hogy mintegy negyven résztvevő regisztrált a konferenciára, amely immáron ötödik alkalommal kerül megrendezésre Aszódon. Felhívta a figyelmet a Hunyadi-emlékév alkalmából az iskolájukban készített kiállításra is.
Ezután Papp István, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának történésze tartott előadást arról, hogy milyen rendhagyó történelemórákat szerveznek intézményükben. Az EPSZTI-vel kötött szerződésük értelmében évente négy iskola diákjai vehetnek részt ezeken az órákon, ahol igyekeznek a diákok érdeklődését felkelteni az 1944 és 1990 között keletkezett állambiztonsági iratok iránt. A mintegy 4000 iratfolyóméternyi anyag, amely a VI. kerületi Eötvös utca 7. szám alatt található, jelenleg bárki számára kutatható. A diákok azonban nem csak az irattárolás körülményeit tanulmányozva jutnak ismeretekhez, hanem oktatófilmeket is megnézhetnek a korszakról.
Csapodi Zoltán, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium igazgatója a történelem tantárgy 2017-es érettségireformjának tapasztalatait foglalta össze. Jellemzően az érettségin 60 százalékban magyar, míg 40 százalékban egyetemes történelmi témákat kérdeznek, és a kérdezett anyagok 50 százaléka az 1849-es év utánról szól.
Sziráki György, az EPSZTI szakértője ezután A hidegháború és az űrkutatás címmel tartott előadást, amelyben felhívta a pedagógusok figyelmét arra, hogyan lehet egy ilyen témát a történelemórán vagy projektnap keretében feldolgozni.
Rácz Attila, Budapest Főváros Levéltárának főosztályvezetője az intézményükben tartott rendhagyó történelemórákba nyújtott betekintést, míg Kárpáti István, a Váci Szakképzési Centrum Petőfi Sándor Gimnáziumának, Gépészeti Szakgimnáziumának és Kollégiumának tanára a történelemórákon oktatott pénzügyi ismeretekről beszélt.
Az utolsó előadást Pelikán István tartotta, aki a miskolci Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakgimnázium mestertanáraként az IKT történelemórákon való használatáról értekezett. Az előadára a tanároknak külön kellett regisztrálniuk, aki azonban nem tette meg, a gimnázium vezetőnőjének kalauzolásában megtekinthette az intézmény új épületrészeit.
Zárszót mondott Varga Márta, a Magyarországi Evangélikus Egyház Nevelési és Oktatási Osztályának vezetője, záróáldást osztott Novotny Dániel, a vendéglátó gimnázium iskolalelkésze.