– Mondhatnánk, hogy egyenes út vezetett a teológiára, hiszen már az óvodától kezdve evangélikus intézménybe jártál.
– Szüleimnek nem adatott meg, hogy egyházi intézményben tanulhassanak, viszont szerették volna, hogy a gyermekeik egyházi oktatásban részesüljenek. Bátyámmal együtt a győri Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvodába jártunk. Nagyon sokat köszönhetünk a családias, összetartó közösségnek. Többen óvodától kezdve egészen az érettségiig egy osztályba jártunk. Megszerettük az iskola lelkületét. Jelenleg az öcsém is ott tanul.
– Mit jelent egy intézménynél az egyházi lelkület?
– Olyan értékeket kaptunk, amelyek egy állami iskolában nem biztos, hogy megvannak. Ilyen az egymásra figyelés, a másik ember megsegítése. Meghatározó, hogy a tanárok névről ismertek minket, és nemcsak az érdemjegyeink érdekelték őket, hanem hogy mi van velünk. Ezt a példát szeretném majd én is továbbadni.
– Miért jó evangélikusnak lenni?
– A közösség és annak a megtartóereje óvodáskorom óta körülvesz. Megvan annak az előnye, hogy kis egyház vagyunk, hiszen ismerjük egymást, könnyen elérünk a másikhoz. Szeretem, hogy nagyon nyitott közösség vagyunk.
– Tanulmányaid mellett számos egyházi szolgálatot is vállalsz. Az országos hittantáborok és a Szélrózsa országos ifjúsági találkozók állandó önkéntes segítője vagy. Miért fontosak számodra ezek a szolgálatok?
– Ezek által olyan platform nyílik meg előttem, ahol megismerhetek más településeken élő evangélikusokat is. A Szélrózsán valódi barátságok tudnak születni, olyanok, amelyek egy életen keresztül végigkísérhetnek valakit. A hittanversenyeken a gyermekek élvezettel számolnak be bibliai tudásukról, csapatban, közösségben gondolkodnak. Ez is nagyon jó élmény.
– A hittantanári szak mellett az Eötvös Loránd Tudományegyetem történelem szakán is tanulsz. Hogyan érdemes ma történelmet tanítani?
– A történelem tanításában szerintem a legfontosabb rávezetni a diákokat arra a gondolkodásmódra, hogy képessé váljanak átfogóan és felülről nézni a dolgokat. Természetesen a részletek is fontosak, de az összefüggések ismerete tág perspektívát adhat a mindennapi életük számára is.
– Mit jelent ma a hitoktatás?
– Az utóbbi években egyre inkább a hittanórák adják az ifjúság számára a gyülekezeti élet alapját. Látnunk kell, hogy nemcsak a gyermekeket, de általuk sok családot is e foglalkozások által lehet a gyülekezet felé terelni. Ezért is fontos, hogy itt is hitelesen képviseljük az egyházunkat. Meghatározó a tanár személyisége és az, hogy miként közvetítjük a tananyagot. Nem mindegy, hogyan nyilvánulunk meg egy iskolai csoportnál. Hiszem, hogy nekünk kötelességünk felhívni a diákok figyelmét az értékekre. Ilyen az egymás felé fordulás vagy az empátia. Fontos, hogy a tananyagon túl a diákok hogylétéről is érdeklődjünk.
– A teológiai tanulmányaid alatt melyik terület vált különösen fontossá számodra?
– Az Ószövetséget nagyon szeretem, teljesen új világot ismertem meg a bibliaismereti órák által. A másik a valláspedagógia, amely az én szakom alapja.
– Melyik a különösen meghatározó bibliai igéd?
– Mária és Márta története [Lk 10,38– 42]. Mindkettejükkel tudok azonosulni. Itt Jézus azt mondja Mártának: „…sok mindenért aggódsz és nyugtalankodsz…” Mai világunkban túl sok mindenre próbálunk koncentrálni, minden „zizeg bennünk”, viszont nem biztos, hogy ezáltal marad energiánk a valóban fontosra, Istenre is koncentrálni.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 83. évfolyam, 37–38. számában jelent meg 2018. szeptember 23-án.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a Digitalstand oldaláról.