– Hogyan lett szülőből az óvodában dolgozó pedagógus?
– Kisfiamnak választottuk ezt az intézményt, és állami óvodában dolgozó szakmabeliként össze tudtam hasonlítani az itteni szellemiséget a más intézményben folyó pedagógiai munkával. Nagyon megtetszett számomra az itt valóban érezhető keresztény lelkület, a családias légkör. A kisfiamon is azt láttam, hogy sokban gazdagodott az érzelmi világa. Jelenleg már a kislányom is ide jár.
– Az intézménybe nem mindenki érkezik egyházi kötődéssel. Miként jelenik meg ez a sokszínűség az óvoda életében?
– Felekezeti hovatartozástól függetlenül a mindennapi tevékenységeink során a gyerekek belső világát próbáljuk a hitünkön keresztül megközelíteni. A keresztény érzés áthatja mindennapjainkat, így például a felmerülő konfliktusokat is igyekszünk keresztény szellemben megoldani. Egymás elfogadására, nyitottságra és alázatosságra neveljük az óvodásainkat. Az egyházi énekek, a bibliai történetek, az áhítatok és az ünnepi istentiszteletek áthatják életünket. Az aktív lelki életet nem élő családokhoz is a gyermekeken keresztül vezet az út.
– A gyermekek által közvetve a szülőkre is hatással van az óvoda…
– Valóban, ösztönözzük a szülőket is, hogy miként folytassák azt a keresztény szemléletű nevelést, amit mi itt képviselünk. Szülői értekezleteken és fogadóórákon is hangsúlyozzuk, hogy szülők és óvónők együtt dolgozunk, kölcsönösen neveljük a gyermekeket.
– Az óvoda életében melyik az ön számára a különösen is fontos alkalom?
– A reggeli után csendesperceket tartunk. Ilyenkor meggyújtjuk a gyertyát, felolvassuk a napi igét, elbeszélgetünk róla, énekelünk, imádkozunk az adott napért és azokért az esetlegesen beteg gyermekekért is, akik nincsenek jelen közöttünk. Az alkalmat úgy zárjuk, hogy megöleljük egymást. Körbeülünk, én elindítom az ölelést, a mellettem lévő gyermek pedig továbbadja, míg vissza nem ér hozzám ez a közvetlen szeretetgesztus. Ezzel megalapozzuk a pozitív érzelmi hangulatot a gyermekek számára, hogy otthon és biztonságban érezzék magukat.
– Hívő katolikusként mit jelent önnek evangélikus intézményben dolgozni?
– Itt nemcsak a gyermekek között, hanem a munkatársi közösségben is megéljük az ökumenét. Hiszem, hogy egy Isten van. Családunkban és az óvodában sem a felekezeti hovatartozás, hanem Isten igéje és üzenete a meghatározó.
– Miért választotta az óvónői szolgálatot?
– Nagyon szeretem a gyerekeket. Már a tanulmányaim alatt is a hátrányos helyzetű gyermekek felé fordult a figyelmem. Azt éreztem, hogy ez hivatás, azaz többet kell nyújtani, mint ha valaki „csak” óvónő. Talán ezért is találtam rá erre az óvodára. Itt a fenntartónkkal, a gyülekezettel összefogva olyan érzelmi pluszt tudunk adni a gyermekeknek és a szülőknek, mely tényleg többletet jelent a számukra. Ennek legjobb példája, hogy az iskolába menő gyermekeinkről a tanító nénik tudják, kik azok, akik az evangélikus óvodánkból jöttek, mert felismerik őket a viselkedésükön, az érzelmi intelligenciájukon, az empátiás készségükön keresztül. Számunkra ez a pozitív visszajelzés.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 84. évfolyam, 13–14. számában jelent meg 2019. április 7-én.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.