„Ezúttal könnyed szívvel jöttem – folytatta az osztályvezető –, hiszen egy új jövőről álmodhatunk, egy új jövőt tervezhetünk együtt. Tervünk szerint ez az iskola más lesz, ebben az iskolában a diákok és tanárok együttélése másképp fog megvalósulni. Sikeres lesz-e a megvalósítás? Ezt még nem tudjuk, de az érdeklődés a más megoldások iránt komoly és reményteli. Egyházunkban még nincs másik ilyen intézmény, amelyik az alternatív módszerek mellett teszi le a voksot, de akár abban is bízhatunk, hogy siker esetén az evangélikus iskolahálózatban más is folytatja a megkezdett kísérletet. Köszönjük Setényi János oktatáskutató és Bujdosó Erika pedagógiai szakértő szakmai előkészítő munkáját valamint örömmel jelentem be, hogy az Országos Presbitérium 2020 februárjában további támogatásáról biztosította a kőszegi iskolaújítást.”
Mi is a cél Kőszegen? Mesterházy Balázs, aki maga hatodik hete kőszegi igazgató, így adta meg a választ: „Vannak gyerekek, akik folyamatosan álarcot viselnek, mint a rettegett Darth Vader nagyúr a Csillagok Háborújában. És nem látunk a maszk mögé.” Az új iskolaigazgató szerint nem a kifogásokat kell keresnünk, hanem egymástól kell tanulni, és bátran megpróbálni másképp, és akkor talán a maszk mögötti emberhez is eljuthatunk...
A Budapest School, a dunaújvárosi Pentelei-iskola és a Belvárosi Tanoda mind olyan kezdeményezések, amelyektől számos ötletet lehet meríteni akkor, ha valakik mernek váltani a magyarországi iskolák megszokott és berögzült rendszerében. A példákból az is kiderül, hogy az alternatív pedagógiai programok hatékonyabban működnek azoknál a gyereknél, akikről a hagyományos iskola lemondott. Azok a gyerekek és fiatal felnőttek, akiknél hiányzik a biztos család, az anyagi háttér, a kulturális beágyazottság, könnyebben csúsznak ki a megszokott keretekből. A Pentelei iskolában és a Belvárosi Tanodában viszont kapnak egy második esélyt elkötelezett tanárokkal és személyre szabott tanulási programmal.
„Legyen az iskola Kőszegen az, amik az iskolák lenni szoktak: az értékmegőrzés és a megújulás helyszínei egyszerre!” – üdvözölte a helyi kezdeményezést Kőszeg polgármestere, Básthy Béla. Egykori kőszegi diákként is úgy gondolja, hogy az iskola egyben műhely, amiből profitál a város – is.
A Kőszegi Evangélikus Középiskola nevelőtestülete arra vállalkozik, hogy szeptembertől indít egy osztályt, ami lehet akár második esély is a rájuk bízott diákok számára. A gimnáziumi tagozat indításával pedig lehetősége nyílik a tanároknak alternatív pedagógiai megoldásokkal támogatni az itt tanuló diákokat. Lássuk meg, hogy valóban van-e külső és belső szabadságunk arra, hogy lehet másképp!
A konferenciáról bővebben olvashatnak az Epszti.hu oldalon.
A Kossuth Rádió Hajnaltáj műsorában készült egy rövid riport a Tanszállóról, mint az ország első és egyetlen olyan szálláshelyéről, amelyet középiskolás diákok részvételével fog működtetni a Kőszegi Evangélikus Középiskola. A konferenciával egy időben zajlott az épület a műszaki átadása. A nem használt kollégiumot újították fel, egyházi- és KRAFT pályázati forrásból, kétágyas, fürdőszobás szobák és apartmanok várják majd a vendégeket.
Itt hallgatható meg a riport, 05:50:50-től van szó Kőszegről.