Nem szokványos istentisztelet keresőknek, kétkedőknek

Nem szokványos istentisztelet keresőknek, kétkedőknek

Share this content.

Forrás: Evangélikus Élet, szöveg: K. B.
Bár bizonyára már sokan hallottak erről az istentiszteleti formáról, ma is lehetnek olyanok jócskán, akik keresik az Istennel való találkozás lehetőségét, de nem találták meg a helyüket hagyományos gyülekezetben. Őket szeretné megszólítani a Tamás-mise lelkes szervezőcsapata. Hogy miként zajlik egy-egy ilyen interaktív istentisztelet, és miért érezhetik otthon magukat itt a keresők vagy a hitükben megfáradtak, arról Bence Áron evangélikus lelkészt, az egyik szervezőt kérdeztük.

– Szokatlan a Tamás-mise egy evangélikus szervezésű alkalom elnevezéseként. Mi a magyarázata?

– Finnországban, ahonnan átvettük ezt az alulról indult kezdeményezésként létrejött alkalmat, a mise olyan istentiszteletet jelent, ahol úrvacsora is van. Ez Luthernél is ennyit jelent. Vagyis minden Tamás-mise úrvacsorás alkalom, találkozás Istennel a hirdetett igén és a testté lett Igén keresztül. A Tamás-mise a mottója szerint a keresők istentisztelete, tehát a résztvevőknek nem is kell egyháztagnak lenniük, illetve a más felekezetekhez tartozókat is szeretettel várjuk. De leginkább a keresőket, akik nem tudják magukat besorolni sehová, keresik az igazságot, a szentet. Helsinkiben, a Tamás-mise szülővárosában egy lelkes laikusokból álló csapat olyan istentiszteletet szeretett volna létrehozni, ami őket és a barátaikat jobban megszólítja, amiben ők jól érzik magukat.

– Ez mit jelent pontosan? Más a liturgia, több a zene?

– Minden szervezőközösség Tamásmiséje más, olyanra formálják, amilyenek ők maguk. Van egy kötöttebb liturgia, amely az évtizedek folyamán kialakult, de hogy mivel töltik meg a liturgikus elemeket, az a csapaton áll. Ha például egy kisváros lakói szerveznek Tamás-misét, amelyen főként helyi értelmiségiek a résztvevők, akkor elképzelhető, hogy klasszikus kamarazenekar kíséri az éneket. Ha pedig egy nagyváros bevándorlónegyede a helyszín, akkor ott valószínű, hogy törzsi vagy rapzene csendül fel.

– Miért lehet ez vonzó?

– Nemcsak az izgalmas zene, az érdekes igehirdetők vagy az úrvacsorai közösség miatt, hanem az interaktív rész miatt is. Amikor a csendes taizéi éneklés mellett az emberek felállhatnak, bejárhatják a templomteret, és új helyzetből tapasztalhatják meg a mise témáját. Ez is a „tamásság” része. Tamás, Jézus egyik tanítványa nem lehetett ott, amikor a többiek találkoztak a Feltámadottal, ezért folyamatosan kétségek gyötörték: vajon tényleg igaz-e, hogy Krisztus feltámadt. Ezért ő nemcsak hallani akarta a hírt, hanem meg is akarta tapasztalni – ahogyan az evangéliumból tudjuk: „…ha nem érintem meg ujjammal a szegek helyét…” [Jn 20,25] –, hogy Krisztus valóban él. Ezen az alkalmon nemcsak hallhatjuk az igét, az üzenetet, hanem aktívan mi is részeseivé válhatunk a jó hírnek, ezért is nevezték el a finnek ezt az istentiszteleti formát Tamásról. A mellékoltárokon lehet gyertyát gyújtani, van mód az imádságírásra, akár kézműveskedésre is, illetve a lelkészektől személyes áldást lehet kapni. Az első alkalom óta hosszú sorokban állnak az emberek, hogy legyen egy saját pár pillanatuk, amikor a lelkésszel együtt imádkozhatnak, és áldást kérhetnek az életükre.

– Milyen jellegű a budapesti alkalom?

– Pár éve készítettünk egy nagyvárosi, progresszív liturgiát zeneileg és szövegében is. Ez azt jelenti, hogy újragondoltuk a mise ősi, több ezer éves tételeit, elemeire szedtük, újraépítettük. Zeneileg feszes könnyűzene, tartalmilag pedig kortárs irodalomba hajló verses szöveg. Mondhatjuk, hogy ez a budapesti specialitás.

– Kik és kiknek készítik? Ki a célközönség?

– A budapesti Tamás-mise másfél évtizede indult útjára a Deák térről. Azóta a szervezőgárda többször frissült, most igen sokszínű, fiatalos, huszonöt és negyven év közöttiekből – laikusokból és lelkészekből – álló csapat szervezi. Kiknek? Azoknak, akik olyanok, mint ők, gondolkodásban, életkorban, tehát mondhatnám azt is, hogy a barátaiknak, ismerőseiknek, hasonló cipőben járó társaiknak.

– Hogyan ajánlaná ezt az alkalmat azoknak, akik még nem találkoztak vele?

– Azokat hívogatjuk, akik nem érzik, hogy a helyükön lennének az egyházban, nem találtak otthonra egy adott gyülekezetben. Akik nagy spirituális szomjúságot éreznek, vágynak arra, hogy Istenről beszéljenek nekik, vágynak arra, hogy egy biztonságot sugárzó térben találkozhassanak a Szenttel, de azt a beszédmódot, amit eddig megismertek az egyházban, nem érzik magukénak. Azt szeretnénk nekik mondani: „Ez a hely és ez az istentisztelet titeket vár, nektek szól.” És nem azért, mert feladnánk az értékeket, vagy hozzádörgölőznénk a korszellemhez.

– Mikor és hol lesznek a következő alkalmak?

– Már több éve a Petőfi híd mellett, a Lágymányosi Ökumenikus Központban tartjuk a Tamás-miséket.

2020. április 19-én, vasárnap 18 órától online Tamás-misével készül a szervezőcsapat sok régi-új tagja, meglepetés zenészekkel és interaktivitással. A közvetítést a Tamás-mise Facebook-oldalán lehet majd követni.

A cikk az Evangélikus Élet magazin 85. évfolyam, 9–10. számában jelent meg 2020. március 15-én.

Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.

Címkék: Tamás mise - Bence Áron -

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!