Bár sok helyen olvashattunk beszámolókat többgyermekes szülőktől, elfoglalt pedagógusoktól és leterhelt diákoktól azzal kapcsolatban, ki hogyan élte meg a digitális oktatás időszakát, lapunk ez alkalommal azoknak a tapasztalataira volt kíváncsi, akik mindezt megszervezték, lehetővé tették.
„Ez az időszak mély víz volt a javából, azonban a tanév végére rengeteg tudással, tapasztalattal gazdagodtunk. A legnagyobb kihívást a tananyag mennyiségének megfelelő kiválasztása okozta: nehezen tudtuk felmérni, hogy ilyen körülmények között mi az a teher, ami fejlődésre sarkall, de nem is teljesíthetetlen, és ezáltal nem okoz frusztrációt, kudarcélményt” – feleli Andorka Gábor bonyhádi igazgató arra a kérdésre, hogy milyen tapasztalatokkal zárták a tanévet.
A bonyhádi gimnázium sok diákja szerencsés helyzetben volt a digitális oktatásra való átállás tekintetében. Az iskolát tavaly szeptemberben megkezdő tanulók – a kilencedikesek, valamint a hatosztályos képzés esetében a hetedikesek, összesen mintegy százötvenen –, illetve a szüleik ugyanis választhattak a tankönyvek és a tablet között – mondta el Gűth Tamás. – Tablet esetén azokból a tárgyakból, amelyekhez már elkészült a digitális tananyag (egyre több van a Nemzeti Tankönyvkiadó fejlesztésében, és ingyenes), a diákok nem kapnak tankönyvet. Az iskola tájékoztatja a szülőket és a diákokat a tabletek előnyeiről, illetve arról, hogy az iskola kifizeti a vételár felét. Tanulmányaik befejeztével a diákok megtarthatják a készüléket.
Minden tanterem laptoppal, projektorral vagy interaktív táblával van ellátva, illetve tavaly óta fokozatosan cserélik le ezeket digitális táblára. Így próbálja a gimnázium a digitális oktatási módszereket minél hatékonyabban alkalmazni. „Alegfontosabbnak azonban sosem a módszert tartjuk, hanem a pedagógusok felkészültségét, személyiségét – teszi hozzá az igazgatóhelyettes. – Tehát nem tervezzük, hogy egységesen mindenki csak digitális formában dolgozzon. A tananyag feldolgozásának módja a szaktanárok kompetenciája. Kétségtelen, hogy a digitális tananyag, a tablet és azok megfelelő használata számos előnnyel, újdonsággal bír, de sosem lehet több a pedagógusok munkájának a kiegészítésénél.”
A modern technikával ugyan néhány pedagóguskollégának meggyűlt a baja, de a munkaközösség tagjai igyekeztek mindenben segíteni egymásnak, a diákok egy csoportja pedig közösen kísérletezte ki a megfelelő alkalmazásokat azzal a céllal, hogy megkönnyítsék az online oktatást – árulta el az igazgató.
„Fontosnak találtuk, hogy egységes keretben folyjon a karanténos oktatás, ne kelljen a családoknak egyszerre rengeteg programmal megismerkedniük. Próbáltunk figyelni arra is, hogy egy átlagos háromgyerekes család nem tudja minden gyermeknek garantálni az azonnali internetes jelenlétet, így adtunk elég időt a feladatokra, kerültük az időzáras teszteket” – ezt már Gadóné Kézdy Edit igazgatótól tudjuk meg. A Deák Téri Evangélikus Gimnázium is rugalmasan vette az akadályokat: „Hatalmas oktatási kísérlet részesei voltunk. A közösségi programok hiányát is igyekeztünk videós passióolvasással, hétfői áhítattal, ballagási videóval vagy a színjátszó kör vicces felvételeivel pótolni és enyhíteni.”
Ami pedig a jövőt illeti, az intézmény vezetője arról is beszélt, hogyan képzeli az idei szeptemberi iskolakezdést: „Sajnos nem reménykedem abban, hogy mind a száznyolcvanegy tanítási napot az iskolában tölthetjük. Nehéz lesz, de egyszerre lelkesítő is, hogy a tanárok milyen elhivatottsággal, találékonysággal, lelkesedéssel vették az akadályokat. A gyerekek túlnyomó többsége is nagyon komolyan tanult az új eszközökkel.”
Mint megtudtuk, a Deák téren a legkisebbekre és az érettségizőkre különösen odafigyelnek majd abban az esetben, ha ismét karanténos oktatásra kerülne sor. A bonyhádi iskola hagyományos tanévkezdésre készül, ugyanakkor a Tolna megyei intézményben is igyekeznek az alsó évfolyamosok oktatását minél gördülékenyebben megszervezni vész esetére, továbbá – mint fogalmaznak – „mindenképpen felkészülünk a hibrid oktatásra is, most már jóval nagyobb rutinnal”.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 85. évfolyam, 33–34. számában jelent meg 2020. augusztus 30-án.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.