Csupa szeretet, csupa öröm volt a sok nagy sportcsatát megélt küzdőtér. Készültek a családi fotók, a kamerák fényesen csillogó felnőtt és gyermekszemeket láttak. Ezen az estén a békéscsabai Szeberényi Gusztáv Adolf Evangélikus Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola, Általános Iskola, Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium 144 végzős hallgatója készítette fel önmagát és családját a végső búcsúra. A szalaggal megjelölt diákok számára jövő ilyenkor már csak emlék lesz az a hely, ahol életük talán legfontosabb négy, mások öt esztendejét eltöltötték.
- Ha minden a tervek szerint alakult volna, akkor ezt a szalagtűző rendezvényt akár saját sportcsarnokukban is megrendezhették volna. Ha jól emlékezem, legelőször legalább tizenöt évvel ezelőtt merült fel a gondolata annak, hogy az újra egyházi iskolává lett Rózsa Ferenc Gimnázium megépíti saját sportcsarnokát. Ez még máig nem készült el. Miért? – a kérdésre Kolarovszki Zoltán, az iskola igazgatója válaszolt.
- A történet tényleg nagyon régi, de egy darabig még biztosan várni kell a saját sportcsarnokunk megépítésére – kezdte válaszát az igazgató úr. – Ami tény, hogy a tervek elkészültek, az építési engedélyt megkaptuk, és ez az engedély éppen jövő tavasszal, 2014 márciusában fog lejárni.
- Ha már ez engedélyük is meg volt az építkezésre, miért nem építették meg?
- Mert drasztikusan megváltoztak a körülmények. Ugyanis a városi oktatási intézmények átszervezése miatt megürült a Kós Károly Szakképző Iskola épülete, amelyik közvetlenül a gimnázium mellett van. Az iskola fenntartója úgy döntött, hogy ennél jobb lehetőségünk nem lesz arra, hogy a már régen tervezett óvodát és általános iskolát létrehozzuk a megürült iskola épületében.
- Erre ment rá a fenntartó által a sportcsarnok megépítésére biztosított pénz?
- Igen, ezt fontosabbnak tartottuk. Ugyanis most már teljes az evangélikus oktatási vertikum Békéscsabán, a gyerekek az óvodától egészen az érettségiig egy iskolába, pontosabban egy intézménybe tudnak járni. Több mint tíz éve foglalkoztatja ez a lehetőség az evangélikus egyházat, mára megvalósult az elképzelés.
- Ismerjük meg akkor alulról felfele haladva Békéscsaba egyetlen olyan nevelési, oktatási intézményét, ahová már három éves kortól várják a gyerekeket.
- Az óvodában jelenleg két csoport működik. Egy kis csoport és egy vegyes csoport. Amikor beáll a rendszer, akkor három tiszta csoportban fogadjuk majd a gyermekeket. Ez leghamarabb két év múlva valósulhat meg, hiszen az óvoda 2013. szeptember elsejétől működik.
- Voltak jelentkezők?
- Hogyne lettek volna! Sőt! Már most túljelentkezés volt. Vadonatúj, korszerűen kialakított és felszerelt csoportszobáink vannak, és már készülnek a tervei a templomkert átalakításának, mert itt is lesz egy játszótere a gyerekeknek. Az udvarunk túl kicsi ahhoz, hogy egyszerre hetven-nyolcvan gyermek kényelmesen tudjon játszani. Van egy csöppnyi tornatermünk is, ami felnőtteknek igazán kicsi, de az óvodásoknak igazi sportparadicsom lehet. Mindenesetre már szivacslabdáznak…
- Lépjünk egy korosztállyal feljebb. Általános iskola alsó tagozat. Ezt hol alakították ki?
- Ez is az egykori ipari iskolában lett kialakítva, az épület távolabbi felét kapták meg az alsó tagozatos gyerekek. Az oktatás 2012. szeptember 1-én indult meg, jelenleg négy alsós osztályunk van, évfolyamonként kettő-kettő. Ez lesz a jövőben is, tehát minden évfolyamon két osztályt fogunk elindítani.
- Volt-e gondjuk az osztályok feltöltésével?
- Nem volt, már most többen jelentkeztek, mint ahány tanulót fel tudtunk venni.
- A tanító kart hogyan toborozták?
- Még nem teljes a létszám, lesznek még felvételek. Egyébként meghirdettük az állásokat, és a saját szempontjaink szerint választottuk ki a jelentkezők közül a tanítóinkat.
- Ezek az iskola vadonatúj elemei, mert felső tagozatos korú gyerekeket eddig is tanítottak a gimnáziumukban. Jól tudom?
- Igen, így van. Mi alapvetően kétféle rendszerben oktatjuk a gyerekeket. Van a nyolc osztályos gimnáziumi képzés. Ez ugye azt jelenti, hogy alsó tagozat elvégzése után a gyerekek dönthetnek, hogy addigi iskolájukban fejezik be az általános iskolát, vagy átjönnek a mi nyolcosztályos gimnáziumunkba.
- Népszerű a nyolcosztályos gimnázium? Egyáltalán, Ön szerint ez jobb megoldás, mint a 4 osztályos, hagyományos képzés?
- Más egy kicsit. Húszéves tapasztalatunk van már ebben a képzési formában, pontosan tudjuk, hogy mit, miért teszünk. A tematika az első négy évben hasonló az általános iskola felső tagozatos tematikájához, de azért vannak különbségek. A tehetséggondozás van a középpontba állítva.
- Például?
- Például a legjobbak angol és német nyelvből emelt óraszámú képzést kapnak hetedik osztálytól kezdve. Az emeltszintű informatikaoktatást már az ötödik osztályban elkezdjük. Nagy gondot fordítunk a gyerekek délutáni elfoglaltságaira is. Nem csak tanítjuk, hanem neveljük is őket.
- És a második négy osztály?
- Annak tematikája megegyezik a négy osztályos gimnázium tematikájával. Továbbra is a tehetséggondozás a kulcs.
- A nyolcosztályos képzésben hány osztály van évfolyamonként?
- Évfolyamonként általában hatvan gyermeket veszünk fel, két párhuzamos osztályba járnak.
- Mi lesz akkor, ha a saját általános iskolájuk alsó tagozatosai is felnőnek majd, és felsősök lesznek?
- Nagymértékben függ a válasz a köznevelési törvény és annak végrehajtási rendeletének alakulásától. Időben választ tudok majd adni a kérdésre. Konkrét elképzeléseim vannak, de a jogszabályi környezet egyértelművé válásáig nem tudok róla nyilatkozni.
- Eljutottunk a négy osztályos gimnáziumhoz. Ez ugye a hagyományos képzésnek felel meg.
- Így van, ebben a rendszerben általános tantervű osztályokat indítunk, nincsenek tagozataink. Egy osztály nyelvi előkészítővel kezd, ők a „nulladik” évfolyamon emelt óraszámban tanulnak idegen nyelvet.
- Mik a tapasztalataik? Milyen diákok jönnek Önökhöz?
- Megfigyelhető, hogy a nyolcosztályos gimnáziumban inkább lányok jelentkeznek, lényegesen kevesebb a fiú.
- Ez miért van így Ön szerint?
- A lányok korábban érnek, mint a fiúk, és ez meglátszik a tanulmányi eredményeiken is. Ők korábban komolyodnak, ők jobban bevonhatók a képzettség szerinti oktatásba már ebben a korban is.
- A nyelvoktatást egyébként kiemelten kezelik?
- Olyannyira kiemelten kezeljük, hogy az iskola BME nyelvvizsga központ is. Fontosnak tartjuk a nyelvoktatást, megteremtünk minden feltétel ahhoz, hogy a gyerekek az érettségijük mellé nyelvvizsgát is tegyenek.
- Az iskola nevében szerepel a művészeti szakközépiskola kifejezés is. Itt mit tanulnak a gyerekek?
- Képző- és iparművészeti oktatás az 1998/99-es tanévtől van az iskolánkban. Öt évfolyamos a képzés, amelynek végén a tanulók érettségi bizonyítványt és OKJ-s szakmai bizonyítványt kapnak. Az érettségi vizsgákat tulajdonképpen három év alatt teszik le. A tizenegyedik évfolyam után népművészetből, a tizenkettedik után matematikából és magyarból, a tizenharmadik után pedig történelem és idegen nyelvű érettségire kerül sor. Ekkor készítik el vizsgaremeket is. A művészeti egyetemekre, főiskolákra tanulóinkat nagyon jó százalékban veszik fel, ami az itt folyó munka színvonalasságát mutatja közvetlen a középiskola befejezése után. Egyébként nagyszerű körülmények között dolgoznak. Az Árpád soron lévő egykori kastélyban alakítottuk ki a szakközépiskolai oktatást. Az épületet a kollégium épületével együtt az egyház hét évvel ezelőtt vásárolta meg.
- És van még a kollégium…
- Igen, ez gyakorlatilag egy ingatlanon fekszik a művészeti szakközépiskolánkkal. A 125 férőhelyes kollégiumban 65 százalékban a mi tanulóink laknak, a többiek más iskolákba járnak. Négy ágyas, kényelmes szobáink vannak, étkezési ellátásunk pedig, nyugodtan mondhatom, hogy nem a szokásos kollégiumi szintű.
- Miért?
- Azért van, mert a konyhafőnökünk, Prohászka Béla a mintamenza program kifejlesztője és szakmai vezetője is. Nálunk tényleg minden étkezés a mintamenza rendszer szerint bonyolódik. Egészségesen, változatosan, hazai alapanyagokból készült ételekkel táplálkoznak a kollégistáink.
- És az alapfokú művészeti iskola? Az mit jelent?
- Délutánonként a művészeti iskolába hattól huszonkét éves korig jöhetnek érdeklődő gyerekek különböző képzőművészeti foglalkozásokra. Ezekre a foglalkozások 15-20 fős csoportokban folynak, összességében 180 gyermek vesz részt rajtuk. A tanév kezdetén mindig várjuk az újabb beiratkozókat.
- Felsoroltunk összesen hatféle intézményt. Mindegyiknek Ön az igazgatója?
- Igen, mindegyiknek én vagyok az igazgatója. Viccesen azt is mondhatjuk, hogy a mi iskolánk egy „all in one” intézmény, aminek a hivatalos elnevezése: többcélú, közös igazgatási intézmény.
Kolarovszki Zoltán két különös tényre is felhívta a figyelmünket, miközben a gimnáziumból az óvoda felé sétáltunk. Megállított bennünket egy percre, körbemutatott és annyit mondott: jó itt szétnézni a Szeberényi téren. Olyan, mint egy evangélikus sziget. A teret körülölelő valamennyi épület az evangélikus egyházé. Az óvodában pedig bemutatta nekünk Békéscsaba legszebb panorámájú irodáját is. Ez a főbejárat felett lévő szélső iroda, melynek üvegfala a Szeberényi – Kossuth - Szent István terekre néz. Különös szögből látható a város három legnagyobb temploma, a gimnázium épülete és a megújult főtér is. Tényleg impozáns látvány. Lelket melengető…