„Ki vagy te, és milyen áldozatot hoztál?”

„Ki vagy te, és milyen áldozatot hoztál?”

Share this content.

Forrás: parokia.hu, szöveg: Somogyi Csaba
Budapest – A Jézus Krisztus szupersztár az Istentől elszakadt, de Istent kereső ember kérdéseit teszi fel. Megtaláljuk-e a válaszokat a rockopera dalait hallgatva? – A darab megszületésének 50. évfordulója alkalmából fórumbeszélgetés-sorozatot indított a Budapesti Evangélikus Egyetemi Gyülekezet és az 1RE Egyetemi Református Misszió a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának székházában. A sorozat célja, hogy közös gondolkodásra, beszélgetésre hívja az érdeklődőket, nyilvános fórumot teremtsen a rockopera üzenetének, keletkezésének, társadalmi hatásainak és nem utolsósorban teológiai vonatkozásainak vizsgálatához.

Az Andrew Lloyd Webber és Tim Rice szerzőpáros által írt világhírű rockoperát 1971-ben mutatták be New York-ban. Fogadtatása több országban is rendkívül sikeres volt, az 1972-es londoni debütálását követő nyolc év alatt 3358 alkalommal láthatta a brit közönség. A rockoperát Norman Jewison rendező vitte filmvászonra 1973-ban, alkotása idővel a vasfüggönyön is átjutott, feliratos változatát Magyarországon is bemutatták 1983-ban.

A mi emberi, őszinte kérdéseink

Bár a Jézus Krisztus szupersztár tömegek – keresztyének, egyháztól és hittől távol állók, más vallásúak, ateisták –  figyelmét hívta fel a Nagyhét eseményeire és az evangéliumra, újszerű történetfeldolgozása, zenéje és Jézus-ábrázolása megosztotta a közönség sorait. A darab az 1960-as évek vietnámi háborújától, hidegháborús légkörétől és a kibontakozó fogyasztói társadalom problémáitól terhelt Amerikában született meg, Jézus Krisztus személyét ennek a keresztyénségtől eltávolodott, ám spirituálisan kiéhezett társadalomnak mutatta be.

A szeptember 22-ei fórumbeszélgetés alapját a címadó Superstar dal adta, amely a darab legvégén hangzik el. A dal és így a rockopera a refrénnel zárul: „Jesus Christ, Jesus Christ, Who Are You, What Have You Sacrificed?” – Jézus Krisztus, ki vagy te, és milyen áldozatot hoztál? Ezt a másik főszereplő, Júdás Iskáriótes énekli, aki a történet szerint ekkor már halott, a „túlvilágról visszatérve” vonja kérdőre Jézus Krisztus személyét, küldetését, áldozatát.

„A halott tanítvány ekkor már nem a saját, hanem az utókor hangján teszi ezt, a hippi-korszak és a 20. század  társadalmi kérdéseit az első században szegezi Jézusnak. A darab a ’60-as évek szubkultúrájába emelte át az evangélium szereplőit, ez vonatkozik  a ruhákra, frizurákra, a koreográfiára és nem utolsósorban a zenére. A ’60-as évekre vált egyértelművé, hogy a keresztyénség mellett más vallások is elérhetők, sok hippi életében volt meghatározó a buddhizmus és a hinduizmus. A rockoperában Jézus személye és története konfrontálódik a különféle világvallásokkal. Júdás a mi emberi, őszinte kérdéseinket fogalmazza meg, lelkisége az Istentől elszakadt emberiségé” – fogalmazott Bence Áron evangélikus lelkész, a beszélgetés moderátora.

A cikk itt folytatódik.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!