Majorosné Lasányi Ágnes az EPSZTI (az Evangélikus Pedagógiai-szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet) vezetője köszöntőjében elmondta, hogy a rendezvény célja az evangélikus iskolákban oktató olyan kutatótanárok összefogása, akik mindennapos iskolai oktató munkájuk mellett, saját tárgyuk tanításán túl, elmélyülten foglalkoznak valamilyen szaktudományos témával vagy módszertani kérdéssel. A konferencia ötletgazdája dr. Érfalvy Lívia, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium igazgatóhelyettese volt, akit dr. Fabiny Tamás püspök és Varga Márta nevelési-oktatási osztályvezető támogattak a megvalósításban. A konferencián közel 40 előadót hallgattak már meg az évek során az érdeklődők.
A történelemtudomány, az irodalom, a nyelvtudomány, a természettudomány, a teológiai és a hittan, a pedagógia és a művészet különböző témáit járták körbe az eddigi konferenciákon, és az elhangzott előadások anyagából könyv is megjelent már.
Gáncs Péter püspök emlékeztetett arra, hogy az idei év a Reformáció és az oktatás éve evangélikus egyházunkban és a mottója: Tanítványok vagyunk. A püspök ennek jegyében hangsúlyozta, hogy úgy tekint az egész konferencia sorozatra, hogy itt elkötelezett tanítványok találkoznak, akik készek együtt tanulni. „Olyan tanítványok jönnek itt össze, akik képesek arra, hogy másokat tanítsanak, és arra is, hogy maguk is tanuljanak, így engedelmeskedve Jézus missziói parancsának, amely a tanítvánnyá tételről szóló parancsolat.”
Az idei konferencia plenáris üléseit a Fény Nemzetközi Éve témái határozták meg. A püspök erre reflektálva kifejtette, hogy a Fényt magát a Teremtő ajándékozta a világnak a teremtés hajnalán: Legyen világosság! – ezek voltak az Úr első szavai.
„Érdemes arra is kitérni, hogy Jézus a Világ Világossága, aki tanítványait is megtiszteli azzal az eséllyel, hogy ők is lehetnek világosság a világban. A fényt nem csak elfogadni, de továbbadni is hivatottak vagyunk a világban. A lámpást nem lehet letakarni, mert akkor a fény elhal - ezzel a képpel élt Jézus. Ezek a konferenciák pont azt a célt szolgálják, hogy a fény, amely fülölről adatott, a fény, amelyet a kutató tanárok megtaláltak, azt tovább tudják adni, meg tudják osztani másokkal is.”
A püspök ezután az Útmutató napi igéit olvasta fel: az ószövetségi kultúrparancsot és a hozzá kapcsolódó újszövetségi, sáfárságról szóló gondolatokat. Beszédét imádsággal zárta.
Hajdó Ákos, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium igazgatója hangsúlyozta, hogy pozitív tapasztalat az, hogy igazán elhivatott pedagógusaink vannak egyházunkban, akik szívesen megmutatják kutatási területeiket. „Fontos, hogy állandóan képezzük saját magunkat” – hangsúlyozta. Felhívta a figyelmet arra, hogy az iskolában számos, a Fény Évéhez kapcsolódó eseményre kerül majd sor.
Ezután dr. Csepregi András bemutatta a készülő konferenciakötetet, majd dr. Réthelyi Miklós Idegsejtek és idegpályák a fény szolgálatában című előadására került sor.
Dr. Érfalvy Lívia A fény motívuma Kosztolányi Dezső Hályogműtét című novellájában címmel tartotta meg vetített képes előadását.
Dr. Jeszenszky Sándor kísérleteket felsorakoztató előadása A gyertyafénytől a LED-ig vezető utat járta be.
Az ebéd után szekcióülésekre került sor a hittudomány, az irodalomtudomány és poétika, az irodalom- és nyelvtudomány, a pedagógia, a természettudomány és matematika, valamint a történettudomány területei közül lehetett választani.
A hittudományi szekcióban dr. Csepregi András Dietrich Bonhoeffer teológiai ellenállásáról beszélt.
Utána A Fény az alagút végén. Labirintus, mint a vallás modellje korunk médiájában címmel Novotny Dániel tartott előadást.
„Ti vagytok a világ világossága (Mt 5,13-14) - A keszthelyi evangélikusok XXI. századi értékrendjéről dr. Weller-Jakus Erika beszélt.
Győri Dávid Gábor Az egyház jövője: szervezet és/vagy Krisztus teste címmel referált.
Hegedűs Attila a speciális nevelési igényű (SNI) osztály csoportdinamikai és lelkigondozói szempontjait járta körül.
FOTÓK: