Könnyűzenei konferenciát tartottak az Evangélikus Hittudományi Egyetemen

Könnyűzenei konferenciát tartottak az Evangélikus Hittudományi Egyetemen

Share this content.

Szöveg: Hajduch-Szmola Patrik
Budapest – Hallottak-e már kínai Agnus Deit? Létezik-e klisé egy dicsőítésben? Van-e teológiája az e-mollnak? Mit mond a Krónikák második könyve a behangolásáról? Milyen zenei élet jellemez egy dél-amerikai evangélikus istentiszteletet? Lehet-e tangó egy gyülekezeti ének a templomban? Van-e olyan ország, ahol evangélikus istentiszteleten nem korálokat énekelnek? Létezik-e techno-istentisztelet?

A könnyűzenei munkacsoport azon teológushallgatók számára szervezett 2016. április 22-én könnyűzenei témájú konferenciát az Evangélikus Hittudományi Egyetemen, akik szerettek volna ezekre a kérdésekre választ kapni, és közösen gondolkodni egyházunk zenei életének jövőjéről.

A konferencia nyitó áhítatát dr. Szabó Lajos, az Evangélikus Hittudományi Egyetem rektora tartotta, melyet egy új, eddig itthon ismeretlen énekek tanulásával töltött óra követett. A többek között teljesen frissen komponált (még be sem fejezett) svéd egyházi-pop megtanulását követően a konferencia programja alapvetően öt előadásból állt. Csadó Balázs a világ keresztény könnyűzenéjét hozta közelebb a résztvevőkhöz. Interaktív előadásában a könnyűzene számos ismert és itthon teljesen új műfaját érintette. Hajduch-Szmola Patrik előadása a könnyűzene gyülekezetépítési aspektusairól szólt, melyben Klaus Douglass modelljén keresztül világított rá a könnyűzene alkalmazásának megkerülhetetlenségére és gyakorlati teológiai jelentőségére. Bence Áron a teológiai és zenei igényesség témakörét járta körül. Ebben olyan kérdésekre kereste a választ, hogy milyen színvonalú szolgálat vállalható a gyülekezetekben, illetve mi tesz igényessé egy könnyűzenei éneket. Kovács Viktor a dicsőítés műfaját mutatta be. A sok zenei elemet is tartalmazó előadásban a dicsőítés teológiájának bemutatása mellett arra is kitért, hogy milyen veszélyeket hordoz magában a műfaj. A zenéken keresztül a dicsőítés lelki funkcióit is megvizsgáltuk. Végül Molnár Lilla a világ távoli országainak evangélikus egyházzenei gyakorlatáról beszélt. Saját interpretációjában szólaltatott meg egy amerikai istentiszteleti dzsessztételt, egy uruguay-i liturgikus tangót és egy mandarin nyelvű Agnus Deit is.

A konferencia résztvevőinek aktivitása azt jelezte, hogy a könnyűzene rendkívül aktuális kérdés egyházunk számára. A könnyűzenei munkacsoport is abból a célból jött létre 2015-ben, hogy segítse egyházunk könnyűzenei életének népszerűsítését, és felhívja arra a gyülekezetek figyelmét, hogy ez a fajta zene ma már nem alternatív lehetőség egy gyülekezetben. A jelenlévő teológushallgatók is a reménység szerint ezt a lelkületet viszik magukkal a jövendő szolgálatukra.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!