A magyar állam az utazást az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőn keresztül támogatja. Ezt a pályázatot azzal a céllal indították útjára, hogy a diákok osztálykirándulások keretében megismerjék a szomszédos országok elcsatolt magyarlakta területeit, így személyes tapasztalatokat szerezzenek a külhoni magyarságról.
Már az előkészületek részét számos különleges program képezte. Berta Somogyi Tamás tanár úr rendhagyó történelemóra keretében mutatta be diákjainknak a Felvidék történelmi jelentőségét, az elcsatolás körülményeit. Tanai Péterné és Némethné Bagó Ibolya magyartanárok vezetésével diákjaink Balassi, Mikszáth irodalmi munkásságával ismerkedtek. Módosné Hatvani Zsófia ének-zene tanártól a zene nyelvén tudhatták meg a diákok, hogy a pozsonyi sétatéren megy a villamos. Pintér Zsuzsanna történelemtanár megrázó és gyönyörű műsorban emlékezett meg a Trianonban kötött diktátumról. Utazásunk előkészületét képezte még az a múzeumlátogatás is, melynek során Tanai Péter néprajzkutató a térséget érintő népi hagyományokat elevenítette fel.
Ezek után felkészültnek éreztük magunkat, hogy belevágjunk ebbe az izgalmas utazásba. Az előkészületekben a diákok sem voltak passzív befogadók, hiszen saját készítésű útikönyvet állítottak össze, amelynek az út során jó hasznát vették. A túra során, ahol csak lehetett, diákjaink pecséteket gyűjtöttek, és feljegyezték élményeiket. A kísérő tanári csapat egy fotópályázattal hozta lázba a diákokat. A pályázat mottója: „Szépet, jót” sokakat inspirált. Nem felejtettük el magunkkal vinni rimóci népviseleti ruháinkat, melyet büszkén öltöttünk magunkra sokak gyönyörűségére. Németh Attila rajztanár a feszített utazási tempóval mit sem törődve, lelkesen ismertette meg a diákokkal a Felvidék művészettörténeti vonatkozásait, szerencsére a képzőművészet iránti rajongása átragadt a diákokra is. Ahol csak tudtunk, nemzeti színű szalagot kötöttünk őseink emlékhelyeire, és lelkesen énekeltünk. Hálásak vagyunk a pályázat kiíróinak és a nemes szándéknak, hogy diákjainkkal megismertethettük a Felvidék magyarlakta településeinek történelmét, kultúráját. A személyes találkozásaink határon túli magyar testvéreinkkel életre szóló nyomokat hagyott nem csak diákjaink lelkében, hanem bennünk, tanárokban is.
„...de a trombita zeng tovább,
zeng, … a vízben, a hegyekben,
Erdélyben, Felvidéken,
az égen,
s bennem!...”
(Babits Mihály)