A bibliai történeteket biztosan nem mutatták még be ilyenformán templomablakokon: A jókedvű popsztár Jézust csinos kis szemüveges angyalkák és színes ruhájú emberek veszik körül, mindannyian a képregények figuráinak stílusában. Péter és a tanítványok mindannyian divatos, formára borotvált szakállat viselnek és szintén napszemüveg van rajtuk, miközben a halakat fogják ki a tóból. Merész madarak, virágok, csillagok és rikító-vörös szívecskékkel díszített képkeret veszi körül a jelenetet, éppúgy, mintha egy gyereknapi meghívó képe lenne.
Ez a szín-gazdag világ nem vár a megváltásra, hiszen már meg van váltva: a New Yorkból származó pop-art művész James Rizzi világa ilyen. 2011-ben bekövetkezett hirtelen halála előtt két templomablakot is készített az esseni Kreuzeskirche templomába, amelyek így egyedülállókká váltak a világon.
„Számomra kisebbfajta csoda, hogy ezek a műremekek nálunk vannak” – mondta az esseni lelkész Steffen Hunder, aki annakidején a projektet vezette. Az első ötlettől, az ablakok felhelyezéséig és a jövő vasárnap (2016. augusztus 28.) történő felszentelésükig mély lélegzetet kellett vennie. Hunder James-Rizzi-motívumait még 2000-ben, New Yorkban tett látogatásakor látta először egy galériában és egyből tudta: „Valami ilyesmit szeretnék a Kreuzeskirchében is!”
Tűz és lángok
Röviddel azután a lelkész felkereste a hesseni Derix Glasstudios nevű üveggyártással foglalkozó céget. Hogy vajon véletlen vagy sorszerűség: Barbara Derix épp három héttel később maga is New Yorkba szeretett volna utazni, hogy az ottani üveggel foglalkozó művészekkel tárgyaljon. Így aztán a további megbeszéléseket is nyélbe tudta ütni a kísérletező kedvű pop-art-sztárral.
„Rögtön tűzbe jöttem” – mesélte Hunder a mávésszel való találkozásról. „Válassz ki bibliai történeteket, amelyek közel állnak hozzád és próbáld meg azokat a saját ízlésedre formálni” – mondta akkoriban James Rizzi-nek. Az egykor katolikus kolostoriskolába járó művésznek pedig épp elég bibliai kép volt a fejében: „Édesapja olasz volt, édesanyja ír, tehát megvolt a spirituális életrajza hozzá” – magyarázta Hunder.
Az 1950-ben született Rizzit mindenekelőtt az expresszív-színes képeiről ismerik, valamint a 3D-s grafika feltalálásáról és a szokatlan tárgyak kiállításáról: játékszerek, villamosok, házak, sőt még egy Boeing gép is szerepelt már alkotásai között. De maga a művész is sajátos védjegy volt már megjelenésével is: mindig kalapot, feltűnő szemüveget és színes tornacipőket viselt.
Ehhez az ismert Rizzi-stílushoz adnak hozzá az Essenben lévő templomablakok is egy erős, nyomatékos kifejezési formát. A két, egy méter magas műremek a frissen renovált belvárosi templom oldalszárnyaiban található és valóban modern hangsúlyokat adnak a bibliai történeteknek.
„Remélem, hogy az emberek ezek által a képek által ismét örömüket fogják lelni az életükben és hitükben is” - hangsúlyozta a lelkész, aki számára a képek tele vannak meglepetésekkel: Jézus kitárt karjaival, nem a megszokott, kereszten szenvedő arccal jön felénk, hanem látszik rajta, hogy védve érzi magát a mosolygó Atya-Isten szeretetében.
Szépen kinézni, ez minden? Nem sértjük meg ezzel az evangéliumot, nem rövidítjük meg a fájdalmat, a bűnt és a megbocsátást?
„Nem, épp ellenkezőleg – válaszol Hunder a kritikára. – A képeken nyilvánvalóvá válik, hogy Isten igent mond minden egyes emberre.” A Facebookon mindenesetre az emberek pozitívan álltak a projekthez: „Pompás ötlet, kíváncsi vagyok élőben is ezekre a Rizzi-ablakokra” – kommentálta egy felhasználó, aki maga is többször repült azzal a Boeing repülővel, amelyet Rizzi megörökített.
Kreatív, modern és világra nyitott
A 180.000 euróba került művészi alkotás költségeinek nyolcvan százalékát a gyülekezeti tagok adományai és az Észak-Rajna-Vesztfáliai Tartomány fedezte, mivel a templomot nem csak egyházi alkalmakon, hanem közösségieken is használják. A templomot már évek óta eladták és 2014 óta kreatív centrumként nyitották meg.
A templom tulajdonosa jelenleg egy esseni építési vállalkozó, Rainer Alt, aki negyven százalékban kiadja a templomot a gyülekezetnek és a Kulturforum-nak, húsz százalékban pedig reklámcélokat szolgál az épület, de cégek is rendeznek benne ünnepségeket.
„Vendégségben az egyháznál” – így hívják a projektet, amely világra nyitott, és modern. Ehhez kiválóan illenek Rizzi-ablakai, amelyek a Ruhr-vidék új látnivalóját jelentik majd nem csak a pop-art rajongók, hanem a vallásos érdeklődők számára is.