„Megünnepeltük a reformáció kezdetének 500. évfordulóját, most ezt követően évről évre el kell gondolkoznunk azon, hogy az évfordulóból milyen módon tudtunk meríteni. Innentől kezdve tulajdonképpen minden esztendőben van egy 500. évforduló, mely a reformáció európai, később magyarországi eseményeihez kapcsolódik – mondta felügyelő. - Épp ezért még inkább feladatunk végiggondolni, hogy mit üzen nekünk ez az 500 éves évforduló. Ez nem pusztán történeti visszatekintés kell hogy legyen, hanem a tanulságokat is levonhatjuk: mi az, amiben hasonlítunk a régi időkre, hogyan hatott a modernitás akkor és hogyan hat ma?”
Prőhle Gergely elmesélte az egyik kedvelt történetét ennek kapcsán. Philipp Melanchthon (német teológus, reformátor, Luther Márton munkatársa) abban az időben kuriózumnak számító zsebórát tartott magánál. Az övé volt a világ harmadik zsebórája. Akkoriban csak a templomtorony mutatta az időt, a kor vívmányát hordani a zsebben olyan volt, mint ma egy legmodernebb telefont használni –mesélte Prőhle Gergely. „Ez is mutatja, hogy korszerű emberek voltak a reformátorok, tudtak reagálni a kor fejleményeire. A könyvnyomtatás is akkor indult hódító útjára, s az, hogy Luther Márton arcképe, írásai eljutottak mindenhova, az ugyanolyan jelenség volt, mint ma az internet világa – tette hozzá. - Épp ezért az, hogy miként fordultak a Bibliához az emberek, milyen módon hatottak akkor a Szentírás üzenetei, az ma is tanulságos. Nem kell ellenségnek tekinteni a modernitást, hanem meg kell találni azt az utat, melyen keresztül az Ige a legkorszerűbb eszközökkel eljut az emberekhez.”
Az egyházi iskolákkal kapcsolatban Prőhle Gergely kifejtette, hogy ezek az intézmények mindig a modernitás letéteményesei voltak. „Az evangélikus iskolákról el lehet mondani, hogy mindig a legkorszerűbb tananyaggal és pedagógiai módszerekkel dolgoztak, remélem, hogy ez a pápai iskolában is így van ma is. Egy dologra azonban vigyázni kell: az egyházi iskoláknak az egyénre – a gyerekekre, a szülőkre, a pedagógusokra – kell koncentrálniuk, a részleteket szem előtt tartva kell az intézményt működtetni és bővíteni a hálózatot. S fontos az is, hogy a különböző iskolatípusok kapcsolódjanak egymáshoz, s hogy a felekezetek közt ne versengés alakuljon ki, hanem jó együttműködés”– hangsúlyozta Prőhle Gergely.
A cikk a továbbiakban itt olvasható.
További beszámoló az alkalomról a Veol.hu oldalán.
További képek a Veszprémi Evangélikus Egyházmegye Facebook oldalán.