SÜNI, DiSZNó, Mókus – Az evangélikus adatszolgáltatási rendszerekről beszélgettünk Bogdányi Gábor fejlesztővel

SÜNI, DiSZNó, Mókus – Az evangélikus adatszolgáltatási rendszerekről beszélgettünk Bogdányi Gábor fejlesztővel

Share this content.

Szöveg és kollázs: Horváth-Bolla Zsuzsanna, fotó: Bogdányi Gábor
Budapest – Győr – A Magyarországi Evangélikus Egyházban különböző programok léteznek az adatok gyűjtésére és feldolgozására. A legújabb ilyen elektronikus rendszer a Mókus nevet kapta, de volt már nekünk SÜNInk és DiSZNónk is. A programok fejlesztőjével, Bogdányi Gáborral beszélgettünk.

– Mi a Mókus rendszer? Miért kellett létrehozni?

– Elektronikus adatgyűjtő rendszerről van szó, melynek célja a lehető leghatékonyabb adatgyűjtés az egyházon belül. A gyűjtendő adatokat elsősorban a lelkészek és irodai munkatársaik szolgáltatják, akiktől sok időt elvesz az adminisztráció, ráadásul egyre több mindenről kell adatot szolgáltatniuk.
Konkrétan a Szolidaritási Alap elindítása tette szükségessé a fejlesztést, hiszen az Alap elindításával havonta kell bevallást tenni a jövedelmekről és járulékokról.
Korábban több különböző internetes adatgyűjtő programot készítettünk (például népmozgalmi, ingatlan és jogi személy adatok gyűjtése, stb.), ezek részben már átkerültek a Mókusba, vagy hamarosan kerülnek bele.

– Egyházunkban volt már SÜNI, most lett egy Mókus. Honnan kapta a nevét?

– Korábban a Sikeres Ügyvitel Nemcsak Interneten (SÜNI) programot fejlesztettük a gyülekezeti adminisztráció számára, de ez már a múlté. Időközben az Északi Egyházkerület részéről sor került a Digitális Szolgálati Napló (DSZN) fejlesztésére, s ez a lelkészi szakzsargonban a DiSZNó becenevet kapta, az adatszolgáltást pedig egyesek úgy írták le, hogy „etetjük a DiSZNót”. Két ilyen szimpatikus állat után egy újabb állatnevet kerestünk, melyhez nem tapadnak negatív érzések. A tapasztalatok szerint a Mókus megjelenését jól fogadták az érintettek. Egy kicsit mókás ugyan, hogy rendszeresen kapok emaileket „Kedves Mókuska!”, illetve „Tisztelt Mókus úr/hölgy!” megszólítással, hiszen a lelkészek egy része nem tudja, ki áll a program mögött.

– Mennyiben könnyíti/nehezíti meg a munkát ez a fajta számítógépes adminisztráció?

– Nehéz annak, aki hasonló tevékenységet sosem végzett és idegenkedik a számítógép ilyenfajta használatától, az elektronikus adatszolgáltatástól. Viszont aki már végzett hasonlót valamelyik hazai hatóság felé, vagy rendszeresen tölt ki internetes adatlapokat (például vásárláshoz), annak könnyű, hiszen hasonló tevékenységet kell végezni.
Igyekszünk egyszerűsíteni az adatbevitelt és automatizálni, amit lehet. Megpróbáljuk elkerülni a többszörös adatszolgáltatást is, vagyis ami már egyszer beérkezett, azt felhasználjuk a következő adatkérésekkor. Például a Szolidaritási Alap esetén csak az első hónapban kell minden adatot rögzíteni, a következő hónaptól az egész bevallás másolható, azaz ha semmi sem változott, nincsen rögzíteni-való, néhány kattintás az egész.

– Nem az első ilyen adatbázis ez, amit létrehozol. Mint informatikus hogyan látsz hozzá egy ilyen munkának?

– Először az adatszerkezetet kell megtervezni, melyben a rögzítendő adatokat elhelyezzük. Ha ez megfelelően át van gondolva és nem kell utólag toldozni-foldozni, az nagyon sok segítséget ad. Erre épülnek ugyanis a különböző programelemek, űrlapok, ellenőrzések, számítások, lekérdezések.

– Milyen elemeket tartalmaz ez a rendszer? Mit kell rögzíteni benne?

– Jelenleg már a Mókusban gyűjtjük az éves népmozgalmi és a havi Szolidaritási Alap bevallásokat, illetve a hitoktatással kapcsolatos adatokat. Az ingatlan, jogi személyiség és pályázati adatokkal kapcsolatos programrész tesztelésre vár. Hamarosan elindítjuk a zárszámadások adatgyűjtését.
Ettől kezdve az Országos Iroda részéről a Mókusban kezelik az elektronikus névtárat, ez mindegyik nyilvántartásunk alapja. A lelkészek a névtárban bejegyzett tisztségeik alapján automatikusan kapnak jogosultságot a gyülekezetük nevében történő bevallásra. Ha valakinek megváltozik a szolgálati helye, a névtárban történő átállítás után rögtön az új hely adatait látja a saját Mókus nyitólapján.
Mindezeken túl a három egyházkerület elektronikus lelkésznyilvántartása is a Mókusban történik egy éve, egységes alapelvekre építve.

– Ki jogosult az adatok bevitelére?

– A lelkészek alanyi jogon vihetnek be adatokat a gyülekezetük nevében. Ahol azonban van segítségük (gyülekezeti irodavezető, pénztáros, stb.) kérhetnek számára is jogosultságot a Mókus használatára.

– Kik dolgozzák fel a bevitt adatokat?

– A különböző bevallástípusok esetén más-más a feldolgozó. Általában az Országos Iroda munkatársairól van szó, sőt elsősorban a Gazdasági és Pénzügyi Osztály dolgozóiról, akik a beérkezett adatokhoz hozzáférhetnek, listákat kérhetnek le róluk.

– Hogyan zajlik az adatok összesítése?

– A névtáron keresztül a különböző bevallástípusokba beérkező adatok összerendezhetők egy integrált, átfogó nyilvántartásba. Ennek kiértékeléséhez egy külön statisztikai modult fog kapni a Mókus hamarosan.

– A meglévő rendszert lehet-e esetleges változások során változtatni?

– Természetesen, a Mókus rugalmasan változtatható a felmerült igények szerint. A háttérben folyamatos tesztelés folyik, külön tesztpéldánnyal rendelkezünk és a sikeres teszt után néhány másodperc leforgása alatt aktiváljuk a friss kódot a Mókusban.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!