Digitális karantén (?) – avagy mi is történik mostanság az evangélikus iskolában – a tisztánlátás reményében – címmel indította levelét az intézményvezető.
„Az elmúlt napokban felgyorsultak a járványügyi események a Székács evangélikus iskolában. Az intézmény vezetése haladéktalanul megtette az ilyen esetben szükséges lépéseket, továbbá korrekt módon tájékoztatta az illetékes hatóságokat, az intézmény fenntartóját, az iskola tanulóit és munkatársait, valamint a közvéleményt a nálunk kialakult helyzetről” – írja az igazgató.
Mindezek ellenére azt tapasztalták az elmúlt néhány napban, hogy sokan félreértették az intézkedéseinket és azok következményeit, és talán emiatt kényszerültek több helyről és eseményről távol maradni a Székács evangélikus iskolába járó diákok.
„Szeptember 18-án és az azt követő napokban három osztály tanulói és az őket tanító tanárok kerültek járványügyi megfigyelés alá, mivel ezekben az osztályokban igazolódott be egy-egy tanulóról, hogy igazoltan koronavírus-fertőzött. Ez iskolánkban összesen 64 tanulót és 24 pedagógust érintett. Ezen tanulók és pedagógusok jelentős része nem volt beteg, nem voltak tünetei – csakis az elővigyázatosság kedvéért, a járványügyi megfigyelés idejére kerültek karanténba, szeptember 25-ig, és ez idő alatt a karantén szabályait fegyelmezetten betartották, szigorúan otthon tartózkodtak, a rendőrség sokuk esetében ezt többször ellenőrizte is” – összegezte az előzményeket Nagy Róbert.
„Fontos tisztázni, hogy az iskolánk nagy részére elrendelt digitális munkarend – teljes nevén „tantermen kívüli, digitális munkarend” – nem egyenlő a karantén fogalmával – folytatja. – Ebben a munkarendben a diákoknak továbbra is vannak óráik, a délelőttjeiket a tanulnivaló feldolgozásával töltik, csak ezt nem az iskolában, hanem az otthonaikban teszik meg digitális eszközök (számítógép, laptop, okostelefon) segítségével. A Székács evangélikus iskolában ez múlt héten a teljes gimnáziumot, a teljes felső tagozatot, valamint az egyik negyedikes osztályt érintette – összesen 388 tanulót. Az alsó tagozat többi osztálya és az őket tanítók a megszokott rendben naponta iskolába jártak fennakadás nélkül.
Az átmenetileg digitális munkarendben tanuló 388 diák jelentős része nem volt beteg, nem voltak tünetei és semmivel sem jelentett komolyabb fertőzésveszélyt, mint bárki más, aki szintén nincsen karanténban. Azt tehát, hogy ennyi diák átmenetileg digitális munkarendben tanuljon, nem a fertőzésveszély, hanem az oktatás szervezése indokolta. Egyszerűen arról van szó, hogy a fent említett 24 – csakis elővigyázatosságból karanténba került – pedagógus minőségi helyettesítését nagyon nehéz egy héten keresztül igazán hatékonyan megoldani, ezért sokkal működőképesebb megoldásnak tűnt az, hogy egy hétig otthonról dolgozzanak, a diákok pedig otthon tanuljanak – így a karanténban lévő osztályok nem maradnak ki az oktatásból, az oktató munka a tavasszal már megtapasztalt munkarendben tovább folyhat.
Összefoglalva tehát: a Székács evangélikus iskola nem zárt be, nem került vesztegzár alá, és nem vált járványügyi gócponttá sem, az iskola a fent részletezett átmeneti változtatásokkal folyamatosan működött. A koronavírus valóban megjelent a Székács evangélikus iskolában (is), de ettől a több száz székácsos diák és tanáraik nem váltak egy csapásra potenciális fertőzésforrássá – akik esetleg igen, azokat pedig a Népegészségügy szigorú karantén alá vonta a jogszabályban előírt időre.
A járvány országos alakulását látva sajnos felkészültnek kell lennünk arra, hogy a következő hónapokban többször – akár hosszabb időszakokra is – iskolánk egy, vagy több osztályának újra digitális oktatásra kell átállnia. Őszintén reméljük, hogy ez minél ritkábban fog előfordulni, de mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy az oktató munkánk digitális munkarendben is a lehető leghatékonyabban folyjon tovább. Reméljük továbbá, hogy az itt leírtak segítenek mindenkinek tisztán látni és megfelelően kezelni egy ilyen helyzetet” – fogalmaz Nagy Róbert intézményvezető.