– Miként dől el, hogy ki az a kétezer gyermek, aki támogatást kap?
– A tanulók jelentős része az intézményeinkből érkezik, vagy azok látókörében van. Az ő esetükben ez az akció még egy lépést jelenthet a felzárkóztatásukban. Az adomány része a gondozási folyamatuknak, egy folyamatos együttműködésnek. Ugyanakkor vannak olyan segélykérők is ebben a programban, akik levelet írtak, vagy telefonon kértek segítséget országos segélyközpontunktól az elmúlt időszakban. Természetesen ezekben az esetekben is ellenőrizzük a rászorultságot.
– A kétezres szám egyrészről hatalmas, másrészről kevésnek tűnhet…
– Sokkal több kérés érkezik, mint amekkora lehetőségünk van gyerekeket támogatni, és ha még egyszer a duplájára emelnénk a támogatás mértékét, akkor sem tudnánk minden rászoruló gyermeknek segíteni. Ezért van egy prioritási sorrend: elsősorban azokat a gyerekeket támogatjuk, akik a segélyszervezet látókörében vannak, akikkel év közben is dolgozunk, így tényleg egy hosszabb fejlesztési folyamat része lehet ez a segítség.
– Konzervatív szociálpolitikai gondolkodású a szervezet. Ez röviden azt jelenti, hogy nemcsak ad, de a segítségért cserébe el is vár: együttműködést, teljesítményt. Ez a segélyakció is ilyen? Kell jeles bizonyítványt hozniuk a diákoknak?
– Azoknak a gyermekeknek az esetében, akikkel folyamatos a kapcsolat, fontos az együttműködés. Ez nem biztos, hogy ötösökben vagy piros pontokban mérhető, bár van ilyen példánk is: Melissza egy boldogkőújfalui, nehéz körülmények között élő család legkisebb lánya, és már egy éve állandó látogatója a Jelenlét Pont fejlesztőházunknak. Melissza azután jelentkezett hozzánk korrepetálásra, hogy évet kellett ismételnie az iskolában. A foglalkozások hatására sorra kapja az ötösöket, és egyre jobban teljesít az iskolában. Ő is egy a kétezer gyermek közül, akinek segítséget szeretnénk nyújtani a tanulásban és esélyt kínálni a felzárkózásra.
– Meddig segíthetünk az iskolatáskák megtöltésében?
– A segélyakció egész nyáron zajlik, beleértve már az előkészületeket is, a gyerekek kiválasztását, az igények felmérését, a tanszerek beszerzését. A 1353-as adományvonal hívásával, illetve az Iskolakezdesegyutt.hu honlapunkon is támogatható nyári adománygyűjtésnek most is az iskolakezdési támogatás volt a célja szeptemberig.
– Az igények felmérése igen fontos részlet, hiszen a kétezer gyermek között van lány és fiú, alsó és felső tagozatos egyaránt. Hogyan zajlik ez a folyamat?
– Ennek az akciónak a személyreszabottság, az igényesség az egyik legfontosabb jellemzője. Nem a mennyiség van a fókuszban, hanem a törődés. Minden gyermeknek személyre szabott, minőségi tanszercsomagokat adunk át a tanévkezdésig, hiszen van, akinek jó minőségű tolltartóra, füzetcsomagra, tornazsákra van szüksége, de lehet, hogy valahol éppen egy ünneplőruha ad esélyt arra, hogy büszkén és örömmel ülhessen be a diák az iskolapadba.
– Mi történik, ha több adomány érkezik be, mint amennyi a kétezer iskolatáska megtöltéséhez kell?
– A csomagok összeállításához szükséges pénzen felül beérkező adományokat idén is a gyermekek felzárkózását elősegítő egész éves munkánk támogatására fordítjuk. Kapaszkodó programunk keretében az ország tizenhárom pontján több mint kétezer gyermek számára biztosítunk rendszeres fejlesztő foglalkozásokat a szegénység okozta hátrányok leküzdéséhez. Az év második felétől Kapaszkodó 2.0 néven speciális programot indítottunk a veszélyhelyzet alatt felhalmozott lemaradások leküzdésére azoknak a gyermekeknek, akik körülményeik miatt kevésbé hatékonyan tudtak bekapcsolódni a digitális oktatásba.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 85. évfolyam, 31–32. számában jelent meg 2020. augusztus 16-án.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.