Nagyszabású koncerttel emlékeznek Szokolay Sándor zeneszerzőre

Nagyszabású koncerttel emlékeznek Szokolay Sándor zeneszerzőre

Share this content.

Szöveg: Szokolay Orsolya
Budapest – Szokolay Sándor zeneszerző születésének 85. évfordulója 2016. március 30-án lesz, melyre a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Kocsis Zoltán vezényletével, ünnepi hangversennyel készül.

A Müpa és a Nemzeti Filharmonikusok ünnepi hangversennyel emlékezik a 20. század második felének egyik legismertebb, 2013-ban elhunyt és nyolcvanöt éve született zeneszerzőjére, Szokolay Sándorra. A rendkívül termékeny komponista a hatvanas években lett nemzetközileg is elismert, 1964-ben bemutatott, Vérnász című operájával. Ezen kívül még hat operát, mintegy huszonöt oratóriumot, számos egyházi és világi kórusművet, közel félezer opuszt komponált. Ebből a rendkívül sokszínű termésből hangzik el a hangversenyen három mű.

A Nyitányfantázia a Páneurópai piknik huszadik évfordulójára, 2009-ben született, Sopron város felkérésére. Liszt-féle szimfonikus költemény szerkezetét idézi a mű. A szerző feljegyzései szerint:

A lassú bevezetés a nehéz elnyomásos idők fojtott némaságában a szabadságvágyat érzékelteti. A határáttörés drámai, de félelemmel-teli, mert a tömeg szorongott, hogy nem lőnek-e? A vége boldog fellélegzést és eufórikus-örömöt, elszabadult hálát fejez ki, melyet a nép rég áhít. Bár csak szavaimat a zenében érzékelné a közönség. Látomásos Nyitány-Fantáziának nevezem az új művemet. Nem az „alkalmi zene” írását tűztem ki célul. Életem legnagyobb élmény-emléke az 1956-os Forradalom. Azóta Beethoven Egmont-nyitányára pulzál a szívem. 56-nélkül nem született volna meg hét operám sem." 

A Trombitaverseny pedig 1968-ban keletkezett a Hamlet opera befejezését követően. A Hamlet stílusváltást jelzett Szokolay pályáján. A Vérnász sikere kísérletező irányba terelte, de első korszakát sem tagadta meg, hanem további fejlődése fundamentumának tekintette. Szokolay a tizenkétfokúságot, a melodikus, hagyományos dallamformálás elemeit megőrizve használta. Formáját tekintve az egy tételes Trombitaversenyen is érzékelhető a francia zene hatása, ami Francis Poulenc megismerésével és korai elvesztésével erős nyomot hagyott a fiatal Szokolay stílusán. Szokolay ennek ellenére megőrizte erős egyéniségét. A Trombitaverseny technikai nehézsége, virtuóz játékot kíván az előadótól. A nagyszerű trombitaművész, Boldóczki Gábor személye garancia a mű hiteles és könnyed tolmácsolására.

A Vérnász Szvit négy tételes zenekari változata először szólal meg nyilvános előadáson, ami a szerző életének utolsó évében, 2013-ban Sopronban született.

A Vérnász Szvit zongorára írt eredeti két tételes változata 1966-ban keletkezett, amiről Szokolay így ír:

A Vérnász opera rövid zongorás keresztmetszetét nem magamtól írtam. Szabó Orsolya zongoraművész, (aki zenetanulása kezdetén tőlem is tanult) kérte, hogy az opera drámai feszültségét próbáljam egy zongorába „belegyűrni és belegyúrni”. Az inspiráció nagyon tetszett és meg is írtam a művet.

A Nocturne tételt a Hold-Halál-Favágók jelenetéből merítettem…. a Capriccio-t pedig az üldözés hajszából. Azóta is sajnálom, hogy a többi operámmal nem próbálkoztam ehhez hasonlóan.

2013-ban a bremerhaveni Városi Színház műsorra tűzte az operát, de már az évadnyitó hangversenyen szerették volna megszólaltatni az opera egyes részleteit. Érdeklődtek a két tételes Szvit felől, ami így visszanyerte zenekari hangszerelését. A zeneszerző tovább foglalkozott a gondolattal, mert hiányérzete támadt, és további tételek lehetőségét fontolgatta, hogy a mű teljesebb képet nyújtson az operáról. Még két tétellel, a Lakodalommal és az Altatóval egészült ki a kompozíció és a Capriccio tétel zenei anyaga is bővült. Noha a szerző ereje ebben az időszakban már fogyatkozott, lelkesedése nem apadt, így ez lett az utolsó zenemű, amivel alkotóként foglalkozott.

A két nagy előd, Bartók és Kodály egy-egy emblematikus kompozícióját is hallhatja a közönség. Ezekben közös, hogy ugyanarra az alkalomra, Pest, Buda és Óbuda egyesítésének ötvenedik évfordulójára íródtak 1923-ban.

A műveket a Szokolay zenéjét fiatal kora óta ismerő és játszó, valamint a két klasszikus 20. századi szerző legjobb előadói között számon tartott Kocsis Zoltán vezényletével adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, kiváló közreműködőkkel

2016. március 30., szerda este 19.30

Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szokolay Sándor emlékkoncert

Szokolay Sándor: Nyitányfantázia, op. 377

Szokolay Sándor: Trombitaverseny, op. 66

Bartók: Táncszvit

Szokolay Sándor: Vérnász-szvit, op. 54/c

Kodály: Psalmus Hungaricus

Vezényel: Kocsis Zoltán

Közreműködik: Boldóczki Gábor (trombita), Pataki P. Dániel (tenor)

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!