Találkozások – evangélikus zenei ősbemutató és argentin zene egy koncerten

Találkozások – evangélikus zenei ősbemutató és argentin zene egy koncerten

Share this content.

Szöveg: Galambos Ádám, fotó: archívum
Budapest – Zenei világok találkozása címmel 2016. március 5-én, a Magyarság Házában kerül sor a Soproni Evangélikus Levéltár kiadatlan barokk zenei anyagának ősbemutatójára, míg az est második felében argentin zenét hallhatnak a jelenlévők.

Igazi zenei csemegének lehet a részese az, aki március 5-én ellátogat arra a hangversenyre, amelyen nemcsak a soproni barokk zeneszerző, Johann Wohlmuth (1643–1724) műveinek ősbemutatójára kerül sor, hanem mellette argentin zenét is hallhat a jelenlévő.

Az Encuentros (Találkozások) énekegyüttes szólistái, valamint Rabovay Júlia és Posvánecz Éva (hegedű), Kallay Nóra (cselló), Leidemann Szilvia (csembaló) előadásában a Magyarság Házában mutatják be azt a páratlan kincset, melyet a Soproni Evangélikus Levéltár őriz. Az argentínai származású karnagy és csembalóművész, Leidemann Szilvia több mint egy évtizede dolgozza fel többek között Johann Wohlmuth életművét. Wolmuth a 18. század igen sokoldalú zenésze volt, ugyanis amellett, hogy közel ötven évig szolgált a soproni gyülekezet kántoraként, közben naplót írt, tankönyvet készített billentyűs hangszerre, és tanítói munkája mellett zeneműveket is szerzett, sőt, fizikai témájú értekezést is írt.

Wolmuth életműve kalandosan került a 21. századi zenei kutatás fókuszába. Erről Leidemann Szilvia kérdésünkre elmondta, hogy bár már 2004-ben zenetudósi dolgozatát Johann Wolmuth munkásságából írta, de ekkor még számos mű ismeretlen volt a kutatók előtt. „A billentyűgyűjtemény a Soproni Múzeum tulajdonában volt, ezt már ismertem, de az 1696-ban írt Miserere a Soproni Evangélikus Levéltár gyűjteményének volt a része. Amikor elmentem hogy megnézzem, akkor csodálkoztam rá, hogy tizenkét doboznyi eredeti kotta is van még ott tőle. A Soproni Múzeum, a Zenetudományi Intézet és a Soproni Önkormányzat segítségével ebből a páratlan anyagból egy CD-t készítettem, melyet 2006-ban adtunk ki.”

Leidemann Szilvia jelenlegi munkájával kapcsolatban elmondta, hogy a Magyar Tudományos Akadémia Domus Hungarica határon túli magyarok osztálya segítségével, külföldi magyar kutatóként, ma is ennek az anyagnak a feldolgozásán és közreadásán dolgozik. „2012-ben kezdtem hozzá Wolmuth óriási archívumának a kutatásához. A kutatói munka mellett fontosnak tartom, hogy a műveket be is mutassuk. Kiváló magyar zenészek csatlakoztak ehhez, így a március 5-i ősbemutató is nagyon izgalmas lesz” – fogalmaz.

Az ingyenes koncert második felében argentin szerzők műveiből hallhat majd válogatást a közönség. „Fontosnak tartom, hogy a kultúrák találkozzanak, hogy megmutassuk egymásnak értékeinket. Minden rendezvényünk úgy szokott felépülni, hogy a magyar művek mellett argentin zene is megszólal” – hangsúlyozta Leidemann Szilvia.

Az argentin–magyar művésznő az evangelikus.hu kérdésére elmondta, hogy kutatói és előadói tevékenysége mellett Argentínában az Ars Hungarica Egyesületet vezeti, melynek célja, hogy a magyar zenét és kultúrát az argentin érdeklődők számára elérhetővé tegye.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!