„Boldog az a nemzet...”
A reformáció kezdetének ötszáz éves jubileumára készülő Magyarországi Evangélikus Egyházban a 2016-os esztendő a „reformáció és nemzet” tematikus éve. Felületes megközelítésben könnyen adódna a lehetőség, hogy példának okáért Zsolt 33,12-t tegyük meg mottónak: „Boldog az a nemzet, amelynek Istene az Úr, az a nép, amelyet örökségül választott.” Mottóként használhatnánk továbbá a magyarországi reformáció énekköltőjének, Szkhárosi Horváth Andrásnak ezt a sorát: „Királyi nemzet vagy, noha te kicsiny vagy...” (Evangélikus énekeskönyv 261,2). Látszólag mindkét esetben hidat vernénk a „reformáció és nemzet” két pillére között, ám ezzel komoly félreértést is okoznánk. A bibliai és a reformátori látás segítségével el kell ugyanis kerülni azt a féleértést, mintha a magyar nemzet lenne Isten választott népe. Hívő emberként természetesen azt szeretnénk, ha népünk körében is minél többen fel- ismernék az üdvösség útját. Az Újszövetségen tájékozódó meggyőződésünk alapján azonban azt valljuk, hogy nem egy etnikum, hanem a hívők közössége jelenti azt a királyi nemzetet, amelyet az Istenhez tartozása miatt boldognak lehet nevezni. Akár a többnemzetiségű gyökerekkel rendelkező egyházunk, akár a világkereszténység általában arról tanúskodik, hogy a sok nyelvi és etnikai hagyomány Jézus Krisztus egy egyházában találkozhat.
Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak ez a Teológia és nemzetek című tanulmánykötete éppen ezt a tisztánlátást kívánja szolgálni. A kiadvány immár a harmadik a sorozatban, hiszen ezt a korábbi években megelőzték a Teológia és kultúra, illetve a Teológia és oktatás című tanulmánygyűjtemények.
A tizenhat főállású oktató által jegyzett kötet nemcsak a tartalomban és a címben kapcsolódik a tematikus évhez, hanem mintegy megszólal benne a 2016-os év jelmondata is: „Sok nyelv – EGYház”. Bár tizenhat különböző témáról, különböző stílusban olvashatunk, mégis érezhető az írások közötti koherencia, együtt egy nagy egészet alkotnak. A tanulmányok sorrendje is tudatos szerkesztést mutat: fokozatosan vezetnek előre a történelemben (az Ószövetség korától egészen napjainkig), illetve mind mélyebben mutatják meg a reformátorok által fontosnak tartott szempontok különböző korszakokban való megvalósulását.
Az ószövetségi témájú írások fókuszában az ősatyák nomád életmódjának változékonysága és a letelepedés, a berendezkedés, az otthon stabilitása közti feszültség áll. Figyelemre méltó, hogy az oktatók bemutatják mindkét életformát, de nem mint egymást kizáró életmódokat, hanem az ószövetségi igeszakaszok által bizonyítva, hogy Izrael népében sem a jövevénység, sem pedig a letelepedés nem számított egyedül elfogadható normának.
A kötet újszövetségi vonatkozásaiból azt a Pál apostoli felismerést emelem ki, amely megóvhat két ma igen népszerű tévúttól: egyrészről a nemzeti identitás min- denek feletti hangsúlyozásától és abszolutizálásától, másrészről a nemzeti identitás eltörlésére, a nemzetek egybeolvasztására irányuló kísérlettől.
Az egyháztörténeti tanulmányok elsősorban a reformáció évszázadára fókuszálnak, de bepillantást nyerhetünk egyebek mellett a trianoni döntés utáni magyarországi, soknemzetiségű evangélikus egyházi helyzetbe is. Az írások hűen tükrözik a reformáció korának nemzetről alkotott felfogását, és lényeges pontokon építenek a reformáció korára, például a kettős kormányzás tanításának mai értékelésében, kritikájában.
Igen aktuális tanulmányok születtek a rendszeres teológia területén is. A kollektív vallásszabadság és a nacionalizmus kérdései, a fundamentalista iszlám egyre fenyegetőbb jelenléte Európában és a globalizáció nemzettudatra gyakorolt hatásai olyan pontok, amelyek az egykori reformátori tanítás értelmezését segíthetik a kortárs gondolkodásban, hazai evangélikus felelősségünkben.
Ez a szisztematikai munka mintegy előkészíti a gyakorlati teológiai megközeli tést, amely két fontos területen érintkezik a reformáció és nemzet tematikájával. Az egyik Paul Tillich oktatásról vallott nézeteinek ismertetése, valamint Luther Márton ugyanezen témában vallott véleményével való összehasonlítása.
Megítélésem szerint ez az oktatói kötet egyrészt hozzájárul a reformáció értéke- inek megőrzéséhez, másrészt tudományos alapot biztosít további kutatásokhoz. A sorozat két korábbi kiadványának igen jó visszhangja is reményt ad arra, hogy a jelen kötet korántsem csak az evangélikus egyházban számíthat érdeklődésre, hanem a protestantizmus egészében, sőt szélesebb tudományos körökben is.
Ha a kutatásban és az oktatásban szerepet vállaló szerzőkkel végigjárjuk az általuk kijelölt utat, akkor – immár helyes értelemben – el tudjuk mondani: „Boldog az a nemzet, amelynek Istene az Úr, az a nép, amelyet örökségül választott.”
Fabiny Tamás püspök, a reformációi emlékbizottság elnöke