Az adatokat vizsgálva látható: tavalyhoz képest nőtt a felajánlási kedv az egyházak irányában, hiszen mindegyikük növelni tudta felajánlóinak számát. Az evangélikus egyház javára rendelkezők idén 11 755 fővel lettek többen. Az adatokból az is kiderül, hogy a történelmi egyházak közül az evangélikusok felajánlói továbbra is a legtehetősebbek.
Azt is mutatják a számok, hogy bár a magyar lakosság nagy része még mindig a történelmi egyházakhoz kötődik, egyre nagyobb nyitottság mutatkozik az egyéb keresztény felekezetek és a más vallású egyházi közösségek iránt. A legtöbb felajánló, 633 640 fő a Magyar Katolikus Egyház javára rendelkezett, de tavalyhoz képest a legnagyobb növekedést a Magyar Iszlám Közösség mutatja fel. Ugyanakkor érdemes megjegyezni: a többi egyház esetében nem ismerjük az egyszázalékos kampányukra fordított befektetést, az összegeket, így az eredményeik értékelésekor is óvatosan kell fogalmaznunk.
Egyházunk idei kampányának egyik különlegessége volt, hogy olyan evangélikus hátterű alapítványokra kívánta felhívni a figyelmet, amelyek jogosultak a „civil” egy százalékra. Komoly veszélyét láttuk ugyanis annak, hogy a 2018-ban bevezetett új rendszer azt eredményezi, hogy az emberek elfeledkeznek a felajánlás fontosságáról, és csökkenni fog az alapítványok részére felajánlott összeg. A figyelemfelkeltés azt a hosszú távú célt is szolgálta, hogy egyháztagjaink sokkal tudatosabban gondoljanak közösségeik gazdasági önállóságára, amelyhez az egyházfenntartói járulék mellett az egyszázalékos felajánlás nagyban hozzájárul.
Az alapítványok kampányát többféleképpen is tudta segíteni a Luther Kiadó, illetve az Evangélikus Információs Szolgálat. Gyülekezetenként egyedi szórólapok készültek, hirdetéseinkkel a közösségi médiában is lehetett találkozni. Iskolákat, gyülekezeteket bemutató írások jelentek meg az Evangélikus Élet hasábjain és az Evangélikus.hu honlapon, ezenkívül rövidfilmek is segítették, hogy ismertebbé váljon az evangélikus egyházi alapítványok munkája. A kampány keretében a Luther Kiadó zenei pályázatot is hirdetett, amelyre komoly- és könnyűzenei, profi és amatőr evangélikus zenei csapatok egyaránt jelentkezhettek. A kampányban ezek az együttesek szerte az országban köztereken is zenéltek, hogy felhívják a figyelmet egyházunkra, az egyszázalékos felajánlás fontosságára, saját magukra és a maguk evangélikus közösségére.
Öröm látni az idei adatokon, hogy a munka nem volt hiábavaló: az alapítványok több mint felének esetében növekedést mutatnak a számok az előző évhez képest.
A kampányhoz egy új reklámfilm is született, amelyet egyházunk internetes felületein közel egymillióan tekintettek meg, ezenkívül országos és vidéki televíziócsatornákon is képernyőn volt. A forgatás a kiskőrösi evangélikus gyülekezetben zajlott. Öröm, hogy a szereplők is mindannyian evangélikusságukat vállaló, gyakorló egyháztagok.
Az egyházunk számára érkezett egyszázalékos felajánlások alapján tehát elmondható, hogy az idei kampány – a ráfordítások és az eredmények arányának tükrében az állami kompenzációval együtt – több mint tízszeresen megtérült, és hatékonyan támogatta az evangélikus egyház értékteremtő szolgálatát.
A cikk az Evangélikus Élet magazin 84. évfolyam, 45–46. számában jelent meg 2019. november 17-én.
Az Evangélikus Élet magazin kapható az evangélikus templomok iratterjesztésében, megrendelhető a Luther Kiadónál a kiado@lutheran.hu címen, vagy digitális formában megvásárolható és letölthető a kiadó oldalán.