A világ legnagyobb oktatástechnológiai kiállítása, a BETT Show immár 33. alkalommal került megrendezésre, melyen több mint 850 vezető cég, 103 izgalmas edtech startup és közel 34 700 látogató vett részt.
Hatalmas LED-kivetítők, zsúfolásig telt előadóterek, modern hangtechnika, nyüzsgő tömeg, VR-szemüvegek, kisebb és nagyobb robotok és számítógépek, képernyők, tabletek, amerre csak nézünk – akár a jövőbe is csöppenhettünk volna, de ez a valóság volt 2018-ban, a BETT Show-n.
A British Educational Training and Technology Show-t 1985 óta rendezik meg minden évben Londonban. Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének segítségével és iskolánk, a Sztehlo Gábor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium vezetőségének támogatásával idén a tantestületből hárman kaptunk lehetőséget, hogy a magyar tanárdelegáció tagjaiként részt vehessünk ezen a rendezvényen.
Bármely előadáson is vettünk részt, az előadók mondandójában több közös pont volt. Valamennyien hangsúlyozták, hogy ahhoz, hogy ne a múltnak, hanem a jövőnek neveljük az eljövendő generációkat, szemléletváltásra van szükség az oktatásban. A jövő munkavállalóit nem tesztekre kell felkészítenünk, hiszen az élet nem abból áll, hanem a közös munkára, az együttműködésre kell nevelnünk őket. Ennek módja a kooperatív problémamegoldás. Már jelenleg is előtérbe kerülnek a munkavállalók tesztelésénél az úgynevezett soft skillek, tehát az emberekkel való együttműködéshez kapcsolódó készségek, és ez a jövőben mind inkább így lesz. A jövő dolgozóinak kognitív és analitikai képességeik mellett jó kommunikációs készséggel kell rendelkezniük. Képesnek kell lenniük arra, hogy felkutassanak és kiértékeljenek új forrásokat, majd azokat felhasználva, másokkal közösen megoldásokat dolgozzanak ki. Amikor az iskolában a tantervekből indulunk ki, nem ezt a célt szolgáljuk. Meg kell tanítanunk a diákokat tanulni. Fontos az aktív tanulói részvétel, a kitartás, a rugalmasság, az elkötelezettség megélése. Ha diákjainkat valós problémák elé állítjuk, segíthetjük őket abban, hogy kritikusan gondolkozzanak. Ha azt szeretnénk, hogy jól boldoguljanak, modelleznünk kell az elvárt viselkedésmintákat és gyakoroltatnunk kell azokat. Ebben segítségünkre lehet a számítógép, hiszen a modern technológiának köszönhetően egyszerre többen (akár sokan is!) dolgozhatnak ugyanazon a problémán – és pontosan ez lesz az, amit jövendő munkájuk elvár majd gyermekeinktől.
Milyen akadályok állhatnak a megvalósítás útjába, milyen feladatokat kell elvégeznünk, hogy végrehajtsuk a digitális átállást? Az elsődleges és legfontosabb a megbízható, szélessávú internetelérés kiépítése iskoláinkban. Meglévő eszközeinkkel is csak megfelelő internetkapcsolattal tudjuk megvalósítani az együttműködést. A következő a megfelelő eszközpark beszerzése és karbantartása, adott esetben bővítése. Harmadszor a személyi tényező: tanárainknak továbbképzéseken kell elsajátítaniuk az eszközök és programok használatát, és útmutatást kell kapniuk arra vonatkozóan, hogyan tudják beépíteni megszerzett tudásukat tanórai munkájukba. Fontos figyelembe vennünk, hogy a tanárok adott kimeneti vizsgákra készítik fel a gyerekeket, amelyek általában lexikális tudást mérnek, ezért időpocsékolásnak élhetik meg a projektfeladatok levezénylését. Feladatunk tehát kilépni a kényelmi zónánkból és felkészülni az együttműködésen alapuló munkaformák bevezetésére.
A BETT Show-n sok hasznos és hihetetlen újdonságot láttunk, bepillantást nyerhettünk a jövőbe. Az előadások, a termékbemutatók, az iskolalátogatás és a standok végigjárása egy dolgot tudatosított bennünk: a digitális jövő már a küszöbön van. Itt az idő, hogy kinyissuk az ajtót, és beengedjük iskoláinkba!