Az iskolák közötti partnerség az emberi kapcsolatok kiépítését munkálja

Az iskolák közötti partnerség az emberi kapcsolatok kiépítését munkálja

Share this content.

Szöveg és fotó: Horváth-Bolla Zsuzsanna
Budapest – Tomas Jansson, a svédországi Rättvik város evangélikus lelkésze barátjával, John Staffassal még a vasfüggöny lehullása előtti hónapban, 1989 nyarán Magyarországon járt. Tapasztalataik alapján elhatározták, hogy hidakat fognak építeni az akkor még létező falakon át. Az általuk kiépített csereprogramban azóta 1500 diák vett részt, és idén már 12. alkalommal jöttek svéd diákok hozzánk. Velük és a Deák téri gimnázium vezetőségével a tapasztalatokról beszélgettünk, s közben a svéd diákok is elmondták véleményüket ittlétükről.

Tomas Jansson és John Staffas 1989-ben még nem gondolták, hogy a változás hamar eljön. Ittlétükkor megismerkedtek Fabiny Tamás evangélikus lelkésszel, idősebb Hafenscher Károllyal, és a vasfüggönyön át szerveződő kapcsolatok lehetőségéről beszélgettek. Egy évvel később, amikor újra hazánkba látogattak, konkrétan azzal a tervvel álltak elő, hogy az akkor frissen visszakapott Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium és a ljusdali Slottegymnasiet nevű középiskola között partnerkapcsolatot építsenek ki. A program igen sikeresnek bizonyult, magyar diákok utaztak ki egy-egy hétre Svédországba és svédek jöttek Magyarországra.

A programhoz pár év múlva a Deák Téri Evangélikus Gimnázium is csatlakozott, az ő partnerük a rättviki Stiernhööksgymnasiet nevű iskola lett. Így ma is élő kapcsolatban állnak a svéd és a magyar diákok egymással. Az iskolák szervezik az egy-egy hetes tartózkodás programját, a diákokat pedig családoknál helyezik el. A turistaként való utazással összehasonlítva ez azért jobb, mert a résztvevők egyből baráti környezetbe kerülnek és a kapcsolatok azonnal közvetlenebb irányt vehetnek.

A két férfi most is egy 15 diákból álló svéd diákcsoporttal érkezett Magyarországra, a Deák térre, hogy különböző érdekes programok során a fiatalok magyar fiatalokkal, azok iskolájával, kultúrájával megismerkedhessenek.

A svéd csoport tagjai bebarangolták Budapestet, jártak az Operában, a Parlamentben, a Terror Házában, megnézték a Bazilikát, a Hősök terét, a Vajdahunyad várát, egyszóval a főbb látnivalókat, de részt vettek tanórákon, sőt ejtőztek a Széchenyi fürdőben is. Voltak a magyarországi Svéd Nagykövetségen, majd a hétvégén a Duna-kanyarba hajókáztak és megcsodálták a visegrádi palotát is, kirándultak Szentendrére.

John Staffas Svédországban a BILDA nevű továbbképzési központ vezetőjeként olyan tanulócsoportokat is szervez, amelyek az élethosszig tartó tanulást célozzák meg. A legkülönbözőbb korú svédek járnak hozzájuk és sajátítanak el különböző szakmákat, mélyednek el egy-egy témakörben. Ez az általa szervezett mozgalom 19. századi gyökerekre nyúlik vissza, a svéd forradalom hatásaként az emberek fontosnak kezdték tartani a demokrácia, a kultúra értékeit.
„Ennek a csereprogramnak, amit vezetünk az emberi kapcsolatok kiépítése a célja és az iskolák közötti partnerség igen fontos szerepet játszik” – mondja Staffas. Tomas Jansson pedig a fiatalok tapasztalatainak és látókörének kiterjesztésével érvel:

Amikor jómagam is fiatal voltam, részt vehettem nemzetközi programokban. Azt gondolom, hogy ez az én módszerem arra, hogy az akkor kapott értékeket visszaadjam és az akkor szerzett tapasztalatokat továbbadjam másoknak. A fiatalok számára jó dolog, ha saját hazájukon kívül más országok fiataljaival is megismerkedhetnek. Ez tágítja a látókörüket, olyan dolgokat tanulhatnak meg, amit a tankönyvekből nem, csak saját tapasztalataik alapján lehet. Sokkal több információt képesek a társadalomról gyűjteni, ha az ember egy fogadó családhoz kerül, mintha turistaként érkezne az országba. Ráadásul az egyházaknak is szükségük van fiatalokra, a körükben végzett munka igen fontos alapja lehet a gyülekezeteinknek is” – vallja Tomas Jansson, aki bár gimnáziumi tanár is volt – hittant, filozófiát és szociológiát tanított – jelenleg lelkészként tevékenykedik, és úgy tartja, hogy lelkészként a csoportok lelki vezetője is egyben. Mivel maga is a Svéd Egyház munkatársa, természetes volt, hogy egyházi iskolákat keres meg itt Magyarországon. Svédországban ez nehezen kivitelezhető lett volna, hiszen – bármilyen furcsa – egyházi iskolák nem nagyon vannak. Bár évszázadokon át az egyház vezette az iskolákat, aztán ez megváltozott és azóta ügyelnek arra, hogy a nevelési rendszerbe vallási néztek ne kerüljenek be.

„A svéd gimnáziumi rendszer egyébként teljesen más, mint a magyar, hiszen nem csak a megszokott tantárgyakat tanulják, hanem vannak különböző programjaik, villanyszerelőket, farmereket, asztalosokat, házkészítőket is képeznek” – magyarázza Kézdy Edit, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium igazgatónője, aki korábban a Fasorban tanított, és még ott ismerkedett meg a svédekkel. Örömmel meséli, hogy John Staffas kapcsolatainak köszönhetően, a Svéd Akadémia finanszírozza harmadik éve, hogy svédet lehessen tanulni a gimnáziumukban. Az iskolában azonban már hetedik éve zajlik a svédtanfolyam.

„Tavaly tízen felül végeztek, akik három évig tanulták a nyelvet, így svédországi útjukon már egészen jól elboldogultak a nyelvvel” – veszi át a szót Victor Mónika tanárnő.

Arra a kérdésre, hogy mit tanulhatunk mi a svédektől, különböző válaszokat adnak.

Az angol tanárnő szerint az angol nyelv miatt fontos ez a kapcsolat. „Angol iskolákkal elég nehéz kiépíteni kapcsolatot, így maradnak a svédek, akikkel a kommunikáció nyelve az angol. Emellett a gyerekeknek tágul a látóterük, megismerkednek más európai országok, emberek szokásaival. Ez rendkívül személyiségfejlesztő” – teszi hozzá.
Kézdy Edit is a kultúra és a természet felé tereli a szót: „Amikor Svédországban járunk, elájulunk, hogy milyen szép a természet, de igen érdekes a helyi kulturális szokásokkal való ismerkedés is.” Este például majd ő látja vendégül a svéd vezetőket és kóstoltatja meg velük a magyaros ízeket.

Ludmila Johnsson matematika- és angoltanárnő, valamint Elisabet Lamberg Nordin testnevelő tanárnő szerint a tapasztalatszerzés, a barátságok, a kulturális benyomások a legfontosabbak egy-egy ilyen utazás során. „Olyan dolgokkal lehet találkozni, amik egyedülállóak és megváltoztathatják az emberek látásmódját” – mondja Ludmila Johnsson.
„A gyerekeknek egy hét alatt vigyázniuk kell egymásra, s a tinédzserkori partnerkapcsolat ki tudja őket mozdítani mások irányában” – magyarázza Elisabet Lamberg Nordin.

Az egyik svéd diáklány, Linnea Kaks felsorolja, mennyi látnivalóval ismerkedtek meg ez alatt az egy hét alatt. Meséli, hogy már a találkozás előtt felvették a kapcsolatot az őket vendégül látó magyar diákokkal, és nagy örömmel várja, hogy a magyarok ellátogathassanak Svédországba, és viszonozhassa a vendégszeretetet.

Ida Nydeliks a fővárost dicséri: „Szinte minden sarkon van egy gyönyörű épület vagy egy szobor. A magyarok nagyon kedvesek és nyitottak.”

„Biztos vagyok abban, hogy ezek a kapcsolatok megmaradnak majd” – véli Calle Mattison, aki elmondja, hogy ő mindenképpen valami olyan munkát szeretne majd, melynek során emberekkel beszélgethet, kapcsolatokat építhet ki és sokat utazhat a világban, hogy kultúrákkal ismerkedhessen meg. „Sok felfedezni való van még a számomra!” – mondja.

Az egyhetes ittlétük ezen a héten véget ér, de a tervek szerint 2016. augusztus végén a Deák tériek kelnek útra és látogatnak majd el a svéd diákokhoz.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!