Az Evangélikus Nevelés Facebook-oldal a kiskőrösi Petőfi Sándor evangélikus iskolából tudósított. – Kétségtelen, hogy nehéz heteket, hónapokat éltünk meg, mi, felnőttek – szülők, pedagógusok – is, de talán még inkább a diákok – fogalmaz Arató Lóránd iskolalelkész a videóban (a képre kattintva elindul – a szerk).
– Először azt gondolták talán, mennyire jó lesz otthon maradni, majd rájöttek, ez azért nem olyan vicces. Mostanra nagyon hiányzott nekik az iskolai miliő, az osztálytársak közelsége, hogy ne csak a képernyőkön keresztül lássák egymást. A reggeli áhítaton két dologra hívtam fel a figyelmüket. Egyrészt arra, hogy mögöttünk van az imádkozás vasárnapja, és fontos tartani ezt az élő kapcsolatot Istennel, rábízni magunkat, gondjainkat és örömeinket egyaránt. Másfelől pedig azt emeltem ki, milyen jó megtapasztalni az Isten szeretetét, amikor online tanulunk és otthon vagyunk – és akkor amikor az iskolában vagyunk.
A diákok érdeke, hogy bejárjanak
– A korábbi években is nagy volt a forgalom az érettségi idején az épületeinkben, ezt most is meg fogjuk oldani – nyilatkozta a szon.hu hírportálnak Babicz Gyöngyi, a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium igazgatója. – Kicsit jobban oda kell majd figyelnünk, hogy a diákok ne zavarják az írásbelizőket.
Az igazgató hozzátette, végzett felmérést a saját csoportjában, és amíg februárban a többség szeretett volna visszaülni az iskolapadba, mostanra már többen megszokták az otthoni tanulást. Kiemelte, a diákoknak a saját érdekük, hogy lehetőség szerint bejárjanak, hiszen az online oktatás mostantól megszűnik, és akik valamilyen ok miatt otthon maradnak, azok lemaradhatnak, aminek a káros hatásait később tapasztalhatják majd.
Az iskolai hangulat nem pótolható
– Ez már a második rendhagyó tanév, amikor az iskoláknak a megszokottól eltérő oktatási és nevelési válaszokat kell adniuk a világ kihívásaira. A sokaknak november, míg másoknak március óta tartó időszak a szaktanárok és az osztályfőnökök számára is komoly változásokat hozott: digitális feladatok, videók, ppt-k, szorgalmi feladatok keresésébe, gyártásába fogtunk, hogy ne veszítsük el diákjaink figyelmét, motivációját a kényszerű távollét idején sem. Ám tudjuk, hogy a személyes jelenlét, az iskolai hangulat nem pótolható az online téren keresztül – nyilatkozta a beol.hu oldalnak a felsősök és középiskolások iskolakezdéséről Kovács Nóra, a békéscsabai evangélikus iskola tanára.
Részletezte, május 10-én visszatérni az iskolába egy tanárnak olyan érzés, mint egy hosszúra nyúlt vakáció után először kiállni a katedrára. A cél, hogy testileg, lelkileg, szellemileg felkészülten mehessenek vissza, hiszen így segíthetik majd legjobban minden pedagógiai és pszichológiai tudásukkal a diákok visszaállását az iskolai életbe.
Kiemelte, a legfontosabb, hogy a diákok végre újra közösségbe kerülhetnek, ahol megélhetik a társas kapcsolatok élményét. Ennek sikere tanári szempontból elsősorban az osztályfőnökök kezében van. A szaktanárok pedig ezután a tanórákon is gyakrabban alkalmazhatják a digitális térben már jól bevált gyakorlatokat, így a diákok könnyebben állhatnak át az online-ból az offline térbe.
A szigorúan tanmeneti anyagok mellett ugyanakkor van egy másik, legalább ilyen fontos szempont: végre ismét egy kedves mosollyal erősíthetik meg a tanár és a diák közötti kapcsolatokat. A pandémiás szabályok betartása mellett pedig újra lehet járni például rajzszakkörre, néptáncra, fociedzésre, tehát beindulnak nemcsak a tanórai, hanem a tanórán kívüli iskolai foglalkozások is.
A visszatérés napjával nyitottak
A szombathelyi Reményik Sándor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Művészeti Iskolában nem a hagyományos értelemben vett tanítási nappal kezdődött meg újra a jelenléti oktatás. Úgynevezett „csendes napot” tartottak. – Ez egy olyan lelki alkalom, amely során teret és időd adunk a gyermekeknek arra, hogy a mögöttük álló nehéz időszak élményeit, problémáit, kibeszéljék magukból – fogalmazott a vaol.hu oldalnak Steindl-Papp Judit. Az iskolalelkész elmondta: a tavaszi és az őszi félévben hagyományosan egy-egy napot a gyermekek lelki fejlődésének szentelnek.
Úgy gondolták, ebben a félévben a visszatérés napját nevezik ki az alkalomra, ezáltal is megkönnyítve számukra a visszarázódást a jelenléti oktatás nyújtotta hétköznapokba. – A csendes napok témája mindig keresztény és biblikus alapokon nyugszik. Mostani témánk a hálaadás. A témák feldolgozásához rendszerint egy filmet hívunk segítségül. Ezúttal ez Eleanor H. Porter Az élet játéka című regényének filmadaptációja volt. Általa a diákok megtanulhatják, hogy a mögöttük álló nehéz hetek kapcsán is van miért hálásnak lenniük – tette hozzá. A lelki napon egyébként hagyományos értelemben vett tanítási órák nincsenek. Ha nem lenne járványügyi helyzet, a diákok az evangélikus templomban kezdték volna a napot, ehelyett hétfőn az osztályokban hallgathatták meg a reggeli áhítat hanganyagát, aztán megkezdődtek a csoportos foglalkozások.
Sátory Károly iskolaigazgató kiegészítésül elmondta: az iskolában egy gyermek kivételével szinte teljes létszámmal indulhatott újra a felső tagozaton az oktatás.
– Nehéz időszakon vagyunk túl, azonban úgy tűnik, a kormány sikeres oltási programjának köszönhetően ismét itt a remény, hogy visszatérhetünk a megszokott életünkhöz – fogalmazott.
– Ami a tanulást illeti, jobban szeretek iskolába járni, mint a tananyagot bújni. Annak viszont kifejezetten örülök, hogy végre élőben is láthatom az osztálytársaimat, hiszen eddig csak online tarthattuk a kapcsolatot. Ez így sokkal személyesebb, élőbb – fogalmazott a 8.a osztályos Heitler Dávid.
Az online oktatással kapcsolatban elmondta: a tanulás folyamatával kapcsolatban nem érzett nagy különbséget az iskolai és az online oktatás között. A feladatok elvégzése, a szárazabb anyagok tanulása hasonlított az otthonra kapott feladatokhoz. Az órai részvételben volt inkább különbség, de az alap tantárgyak tanórái nagyon hasonlítottak a hagyományos órákhoz – a tanárok mindig a tábla elől jelentkeztek be az online felületre, csak a diákok hiányoztak a padsorokból. A számonkérések is könnyedén mentek: matekból házi dolgozatot kell kedden bemutatniuk, az egyéb tantárgyakból egy webes felületen kapták meg a „tesztlapokat”.
Továbbra is szigorúak a biztonsági előírások
A közösség szempontjából ennek az egy hónapnak is hatalmas jelentősége van – mondta az oroscafe.hu oldalnak Szőke-Kilián Szilvia, a Székács evangélikus iskola igazgatóhelyettese.
– A gyerekek számára, lelki értelemben nagyon fontos ez a visszatérés. Hiányoznak egymásnak, hiányoznak nekik a találkozásaik, várják, hogy a mindennapi rutin visszaépüljön az életükbe. Ebben az egy hónapban tanítani már sokat nem tudunk, az év vége inkább a számonkérések ideje. Természetesen vannak, akik tartanak a vírustól, érkezett már néhány szülői jelzés, miszerint nem szeretnék hozni az iskolába a gyermeküket. Az osztályfőnökök a hét folyamán felmérik ezeket az igényeket. Az a tapasztalatunk, hogy azoknál, akik továbbra is online szeretnének tanulni, valamilyen betegség, veszélyeztetettség áll a háttérben. Úgy vélem, a biztonsági előírások eddig is nagyon szigorúak voltak az iskolánkban, és ez így marad a továbbiakban is – gondolva a maszkhasználatra, fertőtlenítésre, távolságtartásra – emellett az udvar- és büféhasználat is idősávokhoz kötött az osztályok számára. Mindent megteszünk azért, hogy a szülők nyugodt szívvel engedhessék vissza gyermekeiket az oktatási intézményekbe – emelte ki az igazgatóhelyettes.