Pesthy Mónika előadásában áttekintette a kísértés vagy próbatétel körüli kérdéseket. Ki az aki kísért: Isten, Sátán, vagy az ember belső vágya a kísértés? Jó-e valamire a kísértés, vagy csak szenvedést okoz?
A Szentírás több gondolkodási irányt is ad: az Ótestámentumban még Isten az, aki próbára teszi népét, és a nép atyját, Ábrahámot. A paradicsomban egy okos állat, isten teremtménye szólal meg. Az intertestamentális korban megjelenik a zsidó gondolkodásban is a dualizmus, ekkor már a gonoszra csábítást a sátán mint önálló szellemi lény végzi. Az Újszövetségi iratokban a sátán már erős szellemi hatalom, a világ fejedelmeként nevezik meg és a démonok jelenlétéről is gyakran szó esik. Érdekes azonban, hogy az Úrtól tanult imádságban Istentől kérjük, hogy ne vigyen minket a kísértésbe, s Jézust is a Lélek viszi a pusztába, hogy ott megkísértse a sátán. Ismerjük az aranymondást, hogy az Úr nem kísért minket erőnkön felül. Jakab viszont azt mondja, hogy Isten egyáltalán nem kísért, hanem az ember vágya visz a rosszra.
A keleti szerzetessi hagyományban részletesen kidolgozták az ellenállás technikáit. A kísértést általában az emberen kívülre helyezték, s így démonok formájában könnyebb volt megnevezni, felismerni, harcolni a kísértés ellen. A nyugati hagyományban a kísértés általában az emberen belül van, az ember belső feszültségeként jelenik meg: saját rendetlen vágyának kell, hogy ellentmondjon, hogy ellenállhasson a kísértésnek.
Biztató üzenet, hogy a kísértés önmagában még nem jelent bűnbeesést, a kísértés próba, mait meg lehet állni. A próbatételnek lehet értelme, az ember tisztább lehet, megerősödhet hitében, identitásában, értékrendjében.
Következő előadás
A P8 Bibliaiskola soron következő előadását Bódi Emese egyháztörténész tartja Biblia és reformáció címmel 2013. október 29-én 18:30 órai kezdettel az Üllői út 24. utcai termében. Már 18 órától szeretettel, teával és süteménnyel várjuk az érkezőket. A házigazda a zuglói gyülekezet lesz.