A művész kezétől a felszentelésig – Végigkísértük a dombóvári oltárképet

A művész kezétől a felszentelésig – Végigkísértük a dombóvári oltárképet

Share this content.

Szöveg: Horváth-Bolla Zsuzsanna. Operatőr-vágó: Győri András Timótheus, szöveg és fotó: Kiss Tamás
Budapest – Dombóvár – Lajta Gábor festőművész Az emmausi vacsora című alkotása díszíti immáron a dombóvári evangélikus templom oltárát. A művésszel először akkor találkoztunk, amikor az alkotás még a műteremben volt, majd nyomon követtük a kép Budapestről Dombóvárra történő leszállítását, felhelyezését és ott votunk a szentelésen is.

Lajta Gábor mindig modellekkel dolgozik, ezért az oltárkép készítése előtt is járta az utcákat, a romkocsmákat, hogy megfelelő arcokat találjon ehhez a műalkotáshoz. De sokáig inkább Júdás-arcokra lelt - vallotta a vele készült interjúnk során. Aztán a modelljeivel szedte ízekre a bibliai igét és próbálta megérteni, hogyan is játszódhatott az az emmausi vacsora, amikor két tanítvány ül le Jézussal enni, s csak az utolsó pillanatban, a kenyér megtörésekor veszik észre, kivel is van dolguk. A művész az eszközök, modellek használata és megfigyelései mellett különös élményeket is mesélt, amelyek az alkotás során sorban jöttek, s vallott arról is, ő maga hogyan viszonyul a keresztény hithez:

Több mint nyolcvan évvel a templom felszentelése után 2014. június 7-én Gáncs Péter püspök szentelhette fel a dombóvári evangélikus templom új oltárképét, Lajta Gábor festőművész, Az emmausi vacsora című alkotását. „Kis lépés az embernek, hatalmas lépés az egész emberiségnek" – hangzott a szószékről az elsőként holdra lépő Neil Armstrong világhírű mondata. Az igehirdető ezzel utalt arra, hogy talán nem is minden jelenlévő érti, hogy milyen mély üzenete és nagy jelentősége van annak, hogy Dombóváron az oltárról nyolcvan év után lekerül a nagypénteki ihletésű kereszt, és a feltámadott képe –mégpedig egy igen különleges képe – kerül a helyére. Az emmausi vacsorán kenyeret törő Jézus asztala körül ugyanis van még szabad hely számunkra is! Eredetileg húsvétra tervezte a dombóvári gyülekezet az oltárkép szentelését, de technikai okokból erre egészen a pünkösdöt megelőző szombatig kellett várni. Gáncs Péter püspök igehirdetésében utalt erre a késedelemre, megemlítve, hogy az akkori bosszúság mára gondviselésszerűnek tűnik, hiszen az emmausi vacsora szinte előszobája pünkösdnek. A lukácsi történetben a tanítványok a kenyér megtöréséről ismerik fel a feltámadott mesterüket. Lajta Gábor festőművész ezt a sorsfordító pillanatot örökítette meg nagyszerű oltárképén, háttérben, mégis a kép közepén a szolgálóval, akinek elsőként hadarhatták el az izgatott tanítványok a pillanat jelentőségét, így téve őt a pünkösdi örömhír első tanújává.

Az ünnepségen elhangzott prédikációt itt lehet megtekinteni:

Az ünnepen megszólalt Szabó Szilárd dombóvári lelkész is, valamint Zászkaliczky Zsuzsanna művészettörténész. Beszédüket itt nézhetik meg:

Végül Lajta Gábor festőművész a látás fontosságára hívta fel a figyelmet:

Gáncs Péter az evangelikus.hu-val megosztotta gondolatait az oltárképpel kapcsolatban. A püspöki áldást itt nézhetik meg:

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!