Valahol Európában – Egy musical margójára

Valahol Európában – Egy musical margójára

Share this content.

Szöveg: Mesterházy Balázs, fotó: Betuker Botond, a leírás forrása: vaskarika.hu
Sopron – Nagyon nehezen tudok elfogulatlanul írni arról az előadásról, amelyet 2014. november 18-án láthattam a soproni GYIK Rendezvényházban. Nem is kritikát fogalmazok meg, nem is reklámot, sokkal inkább egy olyan írást, amely azt mondja: „Nekem katarzis-élményem volt, aki azt akarja, hogy neki is legyen, találjon alkalmat arra, hogy meghívja ezt a darabot saját közösségébe!”

A sokak által jól ismert  Radványi Géza és Balázs Béla azonos című filmje alapján, Dés László és Nemes István által jegyzett musicalre néhány hete külön levélben is kaptam meghívót egykori munkahelyem, az Eötvös József Evangélikus Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola igazgatójának, iskolalelkészének, illetve a színtársulat rendezőjének aláírásával. Fontosnak tartották, hogy ott legyünk. Diákok (a teljes Eötvös, illetve a szintén evangélikus Hunyadi 7-8.-osai), tanárok, környékbeli lelkészek és önkormányzati iskolaigazgatók, és olyan emberek, akik ugyanúgy hisznek az értékek ily módon történő átadásában, mint ők.

Mert hogy én ezt láttam. Hogy értéket adtak át. A dESZKa és KOMISZ integrált társulat egészségesek és kevésbé egészségesek szereplésével megfogalmazott valami olyat két és fél órában, amely hiszem, hogy sokunk kérdése: Milyen válaszokat adhatunk egy reménytelen világban a ránkbízott fiataloknak, mit tanulhatunk mi tőlük, ahogyan Simon Péter (Hegedűs Attilais megteszi? Ezeknek az igazi nagy kérdéseknek ad természetesen keretet a háború és béke, a nincstelenség és birtoklás, az elhagyatottság és az ölelés kontrasztja.

Az első gombóc a torkomban akkor jelent meg, amikor Suhanc elénekelte a méltán híressé vált Talán című dalt. A szünetben azt is megtudtam a Betuker Botond rendezőtől – miután megdicsértem –, hogy Tóth Melindából tavaly még sok énekhangot nem tudtak kihúzni. Ehhez képest most végig profin énekelt, és abszolút száz százalékig jelen volt szerepében. Elhittem neki minden fájdalmat, kérdést, bizonytalanságot, tettetett keménységet, reményt. A Hosszút (Koczor Dánielés Ficsúrt (Szaszák Zsolt) alakító fiatalembereknek már volt színházas múltja, de nagyon alázatosan simultak bele a darabba egy pillanatra sem kiesve szerepükből. Ugyanilyen alázattal nyúlt szerepéhez a kiégett zenészt alakító iskolalelkész (!) (Hegedűs Attila), akit – őszintén – kicsit irigyeltem is ebben a helyzetében, hogy diákjaival és a zsirai Fogyatékosok Otthona lakóival ilyen élményt élhet meg a próbák során és a színpadon, és hogy bennünket is katarzishoz segíthet.

Aztán természetesen még jött néhány gombóc, jött néhány mosoly, néhány önfeledt nevetés, és folyamatosan az ámulat a profizmuson, és azon, hogy milyen természetesen szólal meg szinte hitvallásként néhány mondat akár a Prédikátor könyvéből (Megvan az ideje a…), akár a zene közösségkovácsoló erejéről, akár arról, hogy nagyobb esély van a túlélésre, ha összefogunk. Így lett teljesen természetes a társuk halálánál Miatyánkot mondó gyereksereg.

Az pedig külön teológiai csemege volt – remélem, hogy ezt a jelenetet nemcsak én értettem így –, amikor Hosszú és Suhanc szerelmi vallomásként egymásnak énekel, akkor Ficsúr ugyanezeket a sorokat („…itt az arcom, és ha kell, talán neked adnám…”) imádságszerűen Istennek énekli. Zseniális leképezése teremtettségünknek, istenképűségünknek!

Ezekkel a gondolatokkal köszönöm meg a tegnapi többszázemberes vastapsot érdemlő előadást, várom, hogy gyülekezetem sok-sok tagját elvihessem a 2015. január 21-én a Soproni Petőfi Színházban tartandó előadásra, és az első bekezdésben írottak megélését pedig minél többeknek ajánlom.

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!