Talán nincs olyan hittanóra, amelyen ne merülne fel könnyebben vagy nehezebben megválaszolható etikai kérdés. Legyen szó bármely bibliai történetről, egyháztörténeti szituációról, vagy épp dogmatikai kérdésről, hamar eljuthatunk a szűkebb vagy tágabb környezetünket érintő etikai kérdések sorához. A most következő hitoktatási továbbképzési napon etikai kérdésekkel foglalkozunk. Olyan meghívott előadóktól és csoportvezetőktől kapunk segítséget néhány, példaként kiválasztott etikai téma feldolgozásához, akik sok éves – legtöbben több évtizedes – gyakorlattal a hátuk mögött valódi szakértői a felmerülő etikai kérdéseknek.
Program:
9.00-9.15 érkezés, regisztráció
9.15-9.45 Áhítat Etikai és valláspedagógiai alapok – Kodácsy-Simon Eszter
9.45-10.15 Élet kezdete és vége – Szebik Imre
10.15-10.45 A velünk élő cigányok – Forgács István
10.45-11.00 kávészünet
11.00-11.30 Környezetünk és jövőnk – Lányi András
11.30-12.00 Pénz, munka, fiatalok – Szabó B. András
12.00-13.00 ebéd 1. csoport (max. 25 fő) 2. csoport (max. 25 fő)
13.00-16.00 Fegyelmezés – Pölös Annamária és Kovács Nikoletta Projektpedagógia – Tratnyek Magdolna
Etikai és valláspedagógiai alapok – Kodácsy-Simon Eszter (teológus, tanár)
Melyek az evangélikus etikai építőkockák? Hogyan használjuk ezeket hittanórán? A „mit”, „miért” és „hogyan” kérdésköréből kiemelt alapelvek segítenek végigkísérni az etikai kérdések hittanórai megjelenéséről való gondolkodásunkat.
Élet kezdete és vége – Szebik Imre (orvos-bioetikus)
Van-e lényeges különbség a fogamzásgátlás és az abortusz között keresztény szempontból? Mit gondoljunk a mesterséges megtermékenyítésről protestáns szemmel? Milyen etikai kérdéseket vetnek fel a kötelező védőoltások? Hol a határ az orvosi technológia értelmes és elfogadhatatlan alkalmazásai között: elfogadható-e a fejátültetés vagy az emberklónozás?
A velünk élő cigányok – Forgács István (független romaügyi szakértő)
Milyennek látjuk a cigányokat 2017-ben? Mit kezdjünk egy hittancsoportban, gyülekezetben megjelenő cigánygyermekkel, cigánycsaláddal? Hogyan változik az etikához, erkölcshöz való viszonyulás egy társadalom etnikai alapon meghatározható csoportjában, illetve egy csoportja kapcsán? Milyen kihívást jelent a mai magyar társadalom és egyház számára (és a társadalmat okító, felkészítő, terelgető értelmiségi elitnek) a hazai cigányközösségek jelenléte?
Környezetünk és jövőnk – Lányi András (író, filozófus, az „Erkölcsi esettanulmányok” című etika-tankönyv szerzője)
Melyik tantárgyra tartozik a globális környezeti válság? Miért nem szeretünk beszélni róla? Hogyan ne beszéljünk róla? Mi az, amit biztosan megtehetünk?
Pénz, munka, fiatalok – Szabó B. András (lelkész)
Ahol a mindennapok és a hittanóra biztosan találkozik: Mi legyek? Pénzért vagy boldogságért dolgozom? Gazdagok és szegények a Bibliában és a mai magyar társadalom. Azzá válok, amit fogyasztok? Identitás a fogyasztói társadalomban. Van-e alternatíva? Madarakról, virágokról és gyerekekről.
A fegyelmezés kérdése – Pölös Annamária és Kovács Nikoletta (pedagógusok, trénerek, a „Játékmozaik - Készségfejlesztő játékok gyűjteménye” című könyv szerzői)
Tudjuk: rossz gyerek nincs, csak eleven... Jó, de mi legyen, ha annyira, hogy a többiek sem rám figyelnek, hanem rá? Vagy ő is csak azért teszi ezt, mert figyelt rám, de megunta? Lehet, hogy bennem van a hiba? Hogy lehet, mikor én jókat mondok? Lehet, hogy nem jól mondom? Próbáljuk meg a jót még jobban átadni!
Projektpedagógia – Tratnyek Magdolna (tréner, pedagógiai szakértő)
A projektmódszer megismerése és alkalmazása segíthet bennünket abban, hogy a tanulóknak aktív szerepet biztosíthassunk, hogy megtapasztalhassák saját produktív szerepüket, átélhessék felelősségüket a tanulás folyamatában. A projektmódszert alkalmazva minden tanuló megtalálhatja azt a tevékenységet, mellyel hozzájárulhat a projekt eredményességéhez. Változatosság, produktivitás, csoportmunka, felelősségvállalás, nyitottság, tantárgyakon átívelő megközelítés – ezek lehetnének projektfoglalkozásunk kulcsszavai. Nem utolsó sorban a projektmódszer az azt alkalmazó pedagógusoknak, oktatóknak is jelentős sikerélményt nyújthat. Ehhez keresnénk közös kiindulópontokat, ötleteket, gyakorlati megközelítéseket.
Időpont: 2017. március 18.
Helyszín: Evangélikus Hittudományi Egyetem, 1141 Budapest, Rózsavölgyi köz 3.
Jelentkezési határidő: 2017. február 20.
Jelentkezés: teologia@lutheran.hu vagy 20/770-3529 vagy 06/1/4691050
Mivel a csoportok létszáma korlátozott, ezért a jelentkezéseket a beérkezések sorrendjében tudjuk elfogadni a meghatározott létszámig. A jelentkezéskor kérjük megadni a csoportválasztást. Ebédet 500Ft-os áron tudunk biztosítani azoknak, akik február 20-ig jelzik ebédigényüket a megadott email címen vagy telefonszámon. (A befizetést a továbbképzés napján, a helyszínen kell intézni.) A helyszínen az „Értelmes szívvel – etikai kérdések az evangélikus oktatásban” című tanulmánykötet kedvezményes áron lesz megvásárolható.
Kodácsy-Simon Eszter Evangélikus Hittudományi Egyetem, Valláspedagógia Tanszék