Gitárkíséretes korálok – Az akkordjelek értelmezése; 2. sorozat/3.

Gitárkíséretes korálok – Az akkordjelek értelmezése; 2. sorozat/3.

Share this content.

Szöveg: Bence Gábor, fotó: pexels.com
A gitárkíséretes korálok jelöléseinek legnehezebb területére térünk: az ütemmutató nélküli és az ütemekre nem osztott dallamokhoz.

Ilyen esetekben az akkordjelek egyenletesen váltakoznak (negyed vagy fél értékekben), és az ismétlődő hangzatokat is mindig jelölik egy kis vonalkával.

Az ütemmutató nélküli énekeknél így megfeleltethetőek egymásnak a kottakép és az akkordjelek ütemvonalai. Az ütemekre nem osztott dallamoknál az akkordjelek közötti "ütemvonalak" pedig csak a dallamsorok végét jelölik, ritmikai jelentésük nincsen.

Külön nehézség lehet a szinkópaláncok kísérete: a dallam hangsúlyeltolódásaikor is tartani kell a kíséret egyenletes mozgását.

Egy archív felvétel segítségével mutatjuk be a szinkópaláncok helyes kíséretét. A dr. Balás István vezette Mandák Kórus 2009-ben tartott hangversenyén szólalt meg az Egy zsenge rózsatőről kezdetű karácsonyi ének.

Egy zsenge rózsatőről,

Jöjj, áldott nagy királyunk,

Ó, terjeszd ki, Jézusom

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!